Aster en Marc van LaereAster en Marc van Laere
Back Back In magazine Events

Uit Magazine Events: Live en online blijken hele goede vrienden!

23 december 2020

Magazine Events November staat bomvol met inspirerende interviews. Die willen we jullie ook online niet onthouden. Net als dit interview met Marc en Aster van Laere van Marc van Laere Producties: ‘We gaan er toch wel een mooi, positief stuk van maken?’ Deze insteek is tekenend voor het karakter van Marc van Laere als persoon en Marc van Laere Producties als bedrijf – al twintig jaar lang! Natuurlijk hebben ze extra pech dit jaar: mooie producties gingen niet door, het is bovendien hun jubileumjaar. Maar achteruitkijken vinden ze niets. Bovendien heeft Marc van Laere Producties net een heel mooi groot project achter de rug, waarin live en online perfect samenvloeien. Samen met Aster van Laere vertelt hij over de spectaculaire wereldwijde lancering van een nieuw merk.

Verbroedering

‘Lef hebben, nieuwe dingen proberen en creëren en een stukje verbroedering, dat zijn toch wel de codewoorden van deze afgelopen maanden gebleken. Er is hecht contact met concullega’s, maar ook met klanten. We hebben gemerkt dat zij hunkeren naar evenementen. Je moet ze alleen wel helpen. Wat kan er wel? Adviseren, ideeën aandragen, extra creatief zijn. Wij zijn al 20 jaar hét bureau voor livecommunicatie en livebeleving, dus dat is ons op het lijf geschreven.’ Aster vult aan: ‘We merken dat onze rol in deze tijd nog adviserender is dan normaal, zeker bij vaste opdrachtgevers. We nemen ze mee in de mogelijkheden die er zijn en treden buiten de gebaande paden om de doelstellingen van een evenement te kunnen behalen.’

Geen liefde op het eerste gezicht

Buiten de gebaande paden liggen nieuwe wegen, zoals ook de combinatie tussen live en online. Het was niet direct liefde op het eerste gezicht tussen Marc van Laere en online communicatie, moet hij er voor de eerlijkheid bijzeggen. Marc: ‘In juni dacht ik: online is niets voor ons. Inmiddels zie ik dat er zo veel mogelijkheden zijn er dat er zeker kansen liggen, vooral in de combinatie. Live en online gaan prima hand in hand, live en online blijken hele goede vrienden!’

Ervaring meegeven

Het project van Marc van Laere Producties dat op 7 oktober l. zijn hoogtepunt bereikte, is een mooi voorbeeld van een evenement waarin live en online elkaar vinden. ‘Marc van Laere Producties werd gevraagd om een vernieuwend concept voor de wereldwijde lancering van een nieuw merk’, vertelt Aster. ‘De 150 medewerkers wonen verspreid over 20 landen, een enorme uitdaging om al deze mensen samen een bijzondere ervaring mee te geven rondom de onthulling van de nieuwe naam. Ons concept moest dus enorm flexibel zijn, maar we gingen ervan uit dat we hoe dan ook iets sterks neerzetten. In welke situatie dan ook.’ Marc: ‘Online lag voor de hand. We zouden een virtuele wereld kunnen bouwen. Maar een merk is beleving vinden wij. We willen die mensen echt een ervaring meegeven. Dat gingen we dus niet doen.’ ‘Bovendien’, vult Aster aan: ‘Een dergelijke lancering kan maar één keer goed: geen concessies!’

Live en online zoveel mogelijk bij elkaar brengen

Marc van Laere Producties besloot om een beleving te creëren waarin ze live en online zo veel mogelijk bij elkaar brengen. Compleet met green screens, slimme LED-strips met foto’s van alle medewerkers alsof ze er live bij zijn, Q&A’s met boardmembers en zoveel mogelijk interactie, werden alle locaties wereldwijd live met elkaar verbonden. Vanuit de Nederlandse livelocatie en studio werd alles gemonteerd en uitgezonden. Zo brengen we de mensen alsnog bij elkaar.’ Aster: ‘Natuurlijk kregen ook de gasten op de andere locaties een livebeleving. Zij ontvingen allemaal een persoonlijke flight case gevuld met spullen die nodig waren tijdens het hoogtepunt van de onthulling.’

Wat Marc van Laere Producties heeft toegevoegd zodat mensen het idee hadden de lancering samen te beleven? Dat lees je hier in Magazine Events!

Interview door > Mahlee Plekker

 

Foto's: Robert Aarts

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!