Back Back Achter de schermen

Twoppy: Maak zonder grote investeringen je eigen app voor je evenement

17 februari 2012

Ieder evenement heeft een vergelijkbare communicatiebehoefte: bezoekers op de hoogte houden van algemene evenement informatie, tijden, plaatsen en informatie die onderling netwerken kan faciliteren. Twoppy biedt hierin een oplossing via een generiek platform waarmee ieder evenement een eigen smartphone applicatie kan maken. Een veel gebruikte tool bij diverse typen evenementen, maar wat kun je er nou precies mee? High Profile ging in gesprek met de oprichters van twoppy, Jasper van Blerk en Derrick Stomp.

Een applicatie voor je evenement, waar moet ik beginnen?
Jasper: ‘Het beeld wat mensen hebben bij het ontwikkelen van een app is dat het een tijdrovend en kostbaar traject is. Dat was in het verleden zo, wij wilden dit veranderen. Wij hebben twoppy speciaal gemaakt voor congressen, beurzen, festivals en andere evenementen die zonder grote investeringen toch gebruik kunnen maken van een app. Binnen twee uur kan je zelf een volledig werkende applicatie aanmaken. We bieden verschillende pakketten aan, zowel gratis als betaald.’

En hoe werkt dat?
Jasper: ‘Je maakt een account aan via www.twoppy.com waarna je direct kunt starten met het creëren van je eerste app. Stapsgewijs word je door alle informatie geleid die je moet invoeren. Zodra je de app hebt gevuld, kan je deze direct publiceren. Vervolgens communiceer je de link die je zelf heb uitgekozen, m.twoppy.com/(evenementafkorting), naar je bezoekers en je bent klaar!’

Het klinkt zo gemakkelijk. Hoe zijn jullie tot dit product gekomen?
Jasper: ‘Voor ons bedrijf in internetmarketing bezochten we veel congressen en tijdens deze dagen raakten we vaak gefrustreerd over het feit dat de programmaboekjes al verouderd waren op het moment dat je op het evenement aankomt. Onze vraag speelde hoe ze dit beter konden communiceren. In die tijd kwamen de smartphones net op en dat zette ons aan het denken, want waarom gebruikten organisatoren geen smartphones applicaties? Wat bleek, zulke investeringen liepen al gauw in de tienduizenden euro's en daarmee startte onze uitdaging: hoe kunnen we het dan wel voor elkaar krijgen dat al die evenementen toch via de smartphone kunnen communiceren? In dit proces merkten we bij alle evenementen eenzelfde generieke informatiebehoefte, het 'wie, wat, waar en wanneer' rondom een evenement. Daar zagen wij een kans liggen en ontwikkelden het generieke platform twoppy. Op 15 februari 2011 lanceerden we de eerste versie.’

Waarom de naam twoppy?
Derrick: ‘Dat weet ik nog heel goed. Ik zat op een dinsdagavond aan de keukentafel. Was wat aan het brainstormen en had op een gegeven moment de zin: The easy way of planning your Event. Als je de eerste letters achter elkaar zet, klonk dat als ‘twoppy’. Ik belde Jasper op en hij was eigenlijk ook meteen enthousiast. De volgende dag kwam ik op kantoor en was het logo al klaar.’

Jasper: ‘Het is misschien een beetje gekke naam, iedereen heeft er wel een mening over, maar het maakt wel iets los in mensen en deze naam vergeet je dus niet zomaar.’

Jullie werken dus al langer samen. In welk opzicht vormen jullie een goed duo?
Jasper: ‘Ik denk dat wij elkaar zakelijk gezien goed aanvullen. Derrick is al veel stappen verder dan dat we nu met twoppy zijn. Hij heeft een hele goede visie over waar het straks naar toe gaat; het internetbeeld gaat veranderen, maar ook de manier van communiceren. Ik kan goed filteren wat de achtereenvolgende stappen zijn die we moeten zetten, zodat we niet te snel gaan voor de markt.’  

De markt. Zijn ze wel klaar voor zulke toepassingen als twoppy?
Derrick: ‘De markt is zoekende in alle toepassingen en wat ze daarmee kunnen. Zo zijn er genoeg organisatoren die nog een Twitter-account moeten aanmaken, laat staan dat ze nadenken over het inzetten van twoppy. Alle ontwikkelingen op het gebied van Online, Social Media en Mobiel vereisen een andere manier van denken. Wij zijn er druk mee bezig om mensen dat te leren begrijpen. Dit alles heeft te maken met kennisoverdracht. Je moet organisatoren meenemen in deze verandering en instappen op het niveau daar waar ze het begrijpen. Mensen die niet willen meegaan in deze ontwikkelingen willen we niet overtuigen, je hoeft immers niet de hele wereld te bereiken. Op dit moment richten wij ons vooral op de voorlopers en de menen die willen, de rest volgt vanzelf, kijk maar naar Twitter.’

Jasper: ‘Net zoals iedereen een Twitter-account wilde, krijg je nu de fase dat iedereen een app wil. Het geeft immers een stukje innovatief karakter aan je evenement. Wij proberen met twoppy te bevestigen dat het niet noodzakelijkerwijs ingewikkeld is om een app te ontwikkelen.’

En heeft dat effect?
Jasper: ‘We zien dat mensen steeds meer vertrouwen krijgen in het product en ook bereid zijn om ervoor te betalen. We zijn ruim over de 1.500 evenementen sinds de start van vorig jaar, waarvan 1/3 buiten Nederland is. Grote namen als TEDx, de Bevrijdingsfestivals, Woonbeurs, A State of Trance 500 van Armin van Buuren, Diergaarde Blijdorp, Wereld Havendagen en Bavaria City Racing hebben al gebruik gemaakt van twoppy.’

Waar zijn jullie nou het meest trots op?
Jasper: ‘Toch wel dat Nederlands grootste muziekfestival, het Bevrijdingsfestival, gebruik maakt van onze dienst. Eerder hebben zij een eigen app laten ontwikkelen, maar toch hebben ze gekozen voor twoppy en ze zijn erg enthousiast.’

Derrick: ‘Ik ben trots op waar we nu staan. Dat we met onze beperkte middelen en kleine team in staat zijn geweest om zo’n toegankelijk systeem te maken en dat wereldwijd organisatoren het uit zichzelf gebruiken.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!