Trending in Travel: dé belangrijkste trends op het gebied van (zaken)reizenTrending in Travel: dé belangrijkste trends op het gebied van (zaken)reizen
Back Back Nieuws

Trending in Travel: dé belangrijkste trends op het gebied van (zaken)reizen

20 juni 2023

Incentives, (korte) zakenreizen, conferenties in het buitenland – ook op het gebied van business travel zijn trends te detecteren. En zoals altijd met trends, verloopt die lijn in golfbewegingen. Want waar voorheen the-bigger-the-better scepter zwaaide, gaan we nu juist meer op de lokale en persoonlijke toer. We gaan in gesprek met Tijn Kramer van TravMedia, Dineke Philipse van CLC-VECTA en Niels Meijssen van Moonback om te achterhalen wat zij momenteel dé belangrijkste trends vinden op het gebied van (zaken)reizen.

Dit artikel komt uit ons Inspiratiemagazine Destinatie (on)bekend.

1. De fun factor

Tijn: ‘Het mentale welzijn van werknemers wordt steeds belangrijker. Zeker sinds covid van thuiswerken een tendens heeft gemaakt. Mensen zijn op zoek naar een nieuwe balans en voldoende rust- en ontspanningsmomenten en sportfaciliteiten zijn ook tijdens een zakenreis belangrijke factoren geworden.’

Niels: ‘Een goeie business-meets-pleasure mix wordt steeds belangrijker. We zien hierdoor een verschuiving in het zoekgedrag naar accommodaties, van de meer traditionele businesshotels naar boetiekhotels en appartementen. Mensen boeken een zakelijke trip nu ook liever zelf, waar voorheen het bedrijf dit vaak regelde voor de werknemer.’

2. Te land, ter zee, maar niet in de lucht

Dineke: ‘Onzekerheden rondom Schiphol, vertragingen door personeelstekorten bij vliegmaatschappijen; duurzaamheid is niet de enige reden dat vliegen steeds meer ruimte maakt voor reizen met bus of trein. En bij veel organisaties past vliegen simpelweg niet meer bij hun groene beleid.’

Niels: ‘We zien allerlei nieuwe treininitiatieven opkomen, zoals European Sleeper en Choo Choo. Niet alleen beter voor de planeet, maar ook voor het verhogen van je reiscomfort.’

 3. Het gaat om de inhoud

Dineke: ‘De platheid is er wel uit. Persoonlijke ontwikkeling, leiderschapsreizen en inhoudelijke teambuildingactiviteiten zijn de nieuwe norm. Een zakenreis moet wel echt iets toevoegen.’

Tijn: ‘Duty of care evolueert. In essentie: hoe zorg ik voor de welzijn mijn werknemers? Het gaat niet alleen om ‘hoe houd ik mijn personeel veilig op reis, maar vaker ook om ‘in welke staat komen ze weer terug? Een zakenreis moet steeds minder een uitputtingsslag zijn.’

4. Een leveltje hoger

Dineke: ‘Onlangs zijn de richtlijnen rondom pakketreizen herzien, waardoor de verantwoordelijkheid voor incentive-organisatoren groter wordt. Ook op financieel vlak. Alles moet nu veel meer uitgedacht worden en dat zal ongetwijfeld samenwerking stimuleren. Het kan niet anders dan dat alles hierdoor naar een hoger niveau wordt getild.’

Tijn: ‘Er wordt ook scherper gekeken naar de authenticiteit van je beleid. Bijvoorbeeld rondom duurzaamheid. Mensen nemen echt geen genoegen met greenwashing, anders zijn er klanten die afhaken. Hetzelfde geldt voor je beleid rondom verantwoord ondernemerschap en inclusiviteit, in de breedste zin van het woord. Goed personeel wil werken voor een bedrijf dat die zaken op orde heeft. En heel veel bedrijven zoeken naar gemotiveerde werknemers. Die mindset zal ook de zakenreiswereld verder professionaliseren.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!