13 juli 2014

Training & Travel: net even anders en daardoor succesvol

Rubrieken

Hoewel de incentive branche de afgelopen jaren flink wat klappen heeft opgelopen, zijn er in deze branche wel degelijk bureaus, die al jaren prima mee draaien, doordat ze het net even iets anders doen. Training & Travel is zo’n bedrijf. Het bureau uit Didam organiseert groepsreizen, incentives en teamtrainingen naar zo’n twintig bestemmingen in Europa, allemaal op korte vliegafstand. Veelal beproefde reizen voor 50-100 personen, tegen een vaste prijs per persoon en met betaalbare tarieven (doorgaans 500-1200 euro per persoon voor twee overnachtingen, dus drie dagen). Turn key reizen met alles erop en eraan. Als een opdrachtgever volledig maatwerk wil, kan dat ook, en dan veranderen de tarieven. Deze formule slaat vooral aan bij de bovenkant van het MKB.

 

Het vriendelijke prijspeil van Training & Travel komt mede doordat het bedrijf rechtstreeks inkoopt bij de Europese leveranciers, en dus niet werkt met tussenschakels zoals DMC’s. Dat kan weer dankzij het grote netwerk dat Training & Travel in de loop der jaren heeft opgebouwd. Op de meeste Europese bestemmingen werkt Training & Travel met (vaak Nederlandse) medewerkers die er ook wonen.

Eigenaar van Training & Travel is Jan ter Haar, die enkele decennia meeloopt in de eventwereld. In 1992 startte hij het bedrijf Out-Fit, dat bedrijfsuitjes en sportdagen organiseert. In 2004 wilde hij iets nieuws beginnen, iets met meer diepgang. Hij signaleerde namelijk een grotere behoefte bij bedrijven aan trainingen en teambuilding, en aan het binden van doelgroepen door middel van een meerdaags bedrijfsuitje. ‘Ik wilde geen fun meer verkopen, maar binding tussen personeelsleden via leuke activiteiten.’

Compacte reizen met veel beleving
Daarop richtte hij Training & Travel op. De activiteiten van Out-Fit gingen op in het nieuwe bedrijf. Training & Travel organiseert reizen naar bestemmingen op twee, maximaal drie uur vliegen. Naar niet-geijkte bestemmingen, zoals Valencia, Malaga, Toscane, Glasgow of Edinburgh in combinatie met de Schotse Hooglanden en naar veel andere bestemmingen in Duitsland, Oostenrijk, Finland, Portugal, Italië en Turkije. Jan ter Haar: ‘Het zijn compacte trips zonder veel verlies aan reistijd en met veel beleving, cultuur en activiteiten.’

En desgewenst met teamtrainingen. ‘Zodra mensen uit een bedrijf een paar dagen bij elkaar zijn in een andere omgeving, ontstaan er allerlei formele en informele interactie processen,’ vertelt Jan ter Haar. ‘Er ontstaan verbindingen, waar je op de werkvloer en in het dagelijks leven profijt van kunt hebben. Via basistrainingen op de bestemming proberen we medewerkers van bedrijven meer inzicht te geven in hun communicatie. Dat heeft een positief effect op de kwaliteit van hun samenwerking en op de efficiency. Meer binding maakt de groep hechter en zorgt voor een betere werksfeer en een lager ziekteverzuim.’

‘We verkopen geen fun, maar binding’
De formule van Training & Travel blijkt aan te slaan. ‘We verkopen dan ook geen fun, maar binding. En binding is een belangrijke waarde voor bedrijven.’ Vooral midden- en kleinbedrijven weten het bedrijf uit Didam goed te vinden. Training & Travel is overigens zelf ook een midden- en kleinbedrijf. Een vaste kern, daaromheen een schil van vaste freelancers, plus medewerkers en trainers op de Europese bestemmingen. ‘Door de kleine organisatie kunnen we snel schakelen. Als er iets fout dreigt te gaan, kunnen we het vaak zo snel herstellen, dat opdrachtgevers niet eens iets merken. Dat is nog een voordeel van alles in eigen beheer uitvoeren. Hoe minder schakels, hoe lager de foutenlast en hoe sneller je kunt opereren.’

Naast incentives, groepsreizen en teamtrainingen organiseert Training & Travel ook citytrips, skitrips, voetbaltrips, golftrips, cultuurtrips en actieve trips. Er zitten nog enkele nieuwe bestemmingen aan te komen, meldt Jan ter Haar, zoals Madrid, IJsland en Malta. En, digitaal tijdperk of niet; dit najaar lanceert het bedrijf zijn nieuwe brochure. ‘Want commissieleden van een bedrijf overleggen met elkaar aan tafel en niet achter een beeldscherm, en dan is het altijd handig een brochure bij de hand te hebben.’

Wensen blijven er natuurlijk ook altijd. Jan ter Haar: ‘Ik vind het jammer dat er in onze branche zo weinig repeat sales is. Bedrijven organiseren meestal om de paar jaar een reis. Vaak zit er dan een nieuw management met andere ideeën, of men shopt graag. Dat betekent dat een bedrijfscommissie elke keer opnieuw het wiel gaat uitvinden. Dat kan eenvoudiger: als je tevreden bent over een bureau, zoek de variatie dan in een andere reisbestemming. Dat scheelt opdrachtgevers enorm veel tijd en voor bureaus is de continuïteit prettig.’

Kijk hier voor meer informatie over Training & Travel »