
Top 2000 Live Café: luisteren naar iconische livemuziek bij Speys in Utrecht
Het Top 2000 Live Café is alweer toe aan haar derde editie. Een bruisend, maar bovenal gezellig feest, waar muziek de hoofdrol speelt. Iedereen die een goed deuntje weet te waarderen, is welkom bij dit laagdrempelige event. Mike Leegwater – Commercieel Directeur van Hillenaar Events – koos er dit jaar voor om het event te organiseren in grand café Speys van Jaarbeurs.
Leegwater: ‘De voorgaande jaren hadden we een theatertent op het Malieveld. Dit jaar doen we het anders. We organiseren al jaren World of Dinos en het Wintercircus bij Jaarbeurs en onze vaste contactpersoon opperde daarom om ook Top 2000 Live Café daaronder te scharen. We kenden de locatie Speys eigenlijk nog niet zo goed, maar het bleek perfect voor ons event.’
Binnenstappen en genieten
Leegwater doelt daarmee op het concept van Top 2000 Live Café: gezellig, in een losse setting naar muziek luisteren. Volgens hem heeft Speys van nature al de sfeer van een groot café. ‘Er is ruimte voor podia voor de bands, dj’s en live acts. Speys laat het toe om op elk moment van de dag binnen te komen en aan te sluiten – precies wat wij zochten. Het is namelijk geen voorstelling met kop en staart, maar een laagdrempelig event dat in het teken van muziek staat. Maar dan wel met een drankje en hapje erbij, als je dat wilt.’
Tot in de puntjes
Het is niet alleen door de hommage aan muziek dat dit event voor veel blije gezichten zorgt, ook de details verdienen een kroon. Zo wordt de decoratie volledig afgestemd op de Top 2000. Leegwater: ‘Qua aankleding doen we meer dan bij de voorgaande edities. Er komen grote decoratiewanden met posters van artiesten en hoezen van iconische lp’s. Maar ook een grote vinylshop met duizenden platen zal niet ontbreken. We creëren een echte muzieksfeer. In een tent kan dat niet zo goed, dit is dus echt een ideale locatie voor ons.’
I am on fire
Wie aan een grand café denkt, denkt al snel aan lekkere kroeghappen. Er is op een ludieke manier aandacht besteed aan de gerechten. Leegwater: ‘Jaarbeurs denkt altijd heel creatief en proactief met ons mee. Speys is van oorsprong een restaurant, dus kwamen ze met het idee om de titels van de gerechten te laten refereren aan muziek. Zo kunnen onze gasten bijvoorbeeld kiezen voor ‘I am on fire’ van Bruce Springsteen, een pittige pizza met peperoni. En wie nachos met paarse guacamole bestelt, proeft de ‘Purple Rain’ van Prince. Het zijn leuke verwijzingen naar de Top 2000 waarbij het team van Jaarbeurs goed aanvoelde wat ons concept nodig heeft.’
A-merk
Dat Hillenaar Events dit jaar koos voor Speys als locatie, is geen complete verrassing: ‘We werken al zo lang samen met Jaarbeurs, we zijn een team geworden. De mensen achter de schermen kunnen ons zo goed operationeel ondersteunen. Als je technisch ingewikkelde dingen doet, is het fijn als de groep weet waar het over gaat, dat je begeleid wordt en men zelf iets proactief oppakt. Jaarbeurs is daarin absoluut een A-merk. Dat is niet vanzelfsprekend, want er zijn ook locaties waar je iets huurt en dan houdt het op. Jaarbeurs gaat altijd een stapje verder.’
Door > Claire van Berkum