TivoliVredenburg in Utrecht lééftTivoliVredenburg in Utrecht lééft
Back Back Achter de schermen

TivoliVredenburg in Utrecht lééft

17 juni 2019

Menno Tielemans, salesmanager TivoliVredenburg: 'We staan nooit in ruststand'


Wie voor de eerste keer door de welkomsthal op de begane grond van TivoliVredenburg loopt, vertraagt ongetwijfeld z'n pas. De fotogalerij op de muur tegenover de garderobe is een terugblik op hoogtepunten van kleurrijke binnen- en buitenlandse namen die de podia in de Utrechtse muziektempel hebben beklommen. De dynamiek áchter de schermen – met 1.600 producties per jaar, waarvan soms 14 op een dag – wordt duidelijker als je de geïllustreerde dwarsdoorsnede van het gebouw op diezelfde muur bekijkt. In een oogopslag zie je: TivoliVredenburg is allesbehalve een doorsnee locatie. Niet alleen door de bijzondere architectuur; het is óók de omvang van het gebouw, de vijf verschillende karakters van de zalen en de veelzijdigheid en oneindige potentie dat dit alles biedt.

  • Menno Tielemans - TivoliVredenburg
    Menno Tielemans - TivoliVredenburg
  • TivoliVredenburg in Utrecht lééft
  • TivoliVredenburg in Utrecht lééft
  • TivoliVredenburg in Utrecht lééft

'Achter de schermen lijkt TivoliVredenburg nauwelijks op een muziekgebouw', vertelt Menno Tielemans, teamleider sales van TivoliVredenburg. 'Je kunt de productie beter vergelijken met een stad: het gaat continu door, afdelingen zijn van elkaar afhankelijk en producties lopen in elkaar over.' Donderdag 21 maart is typisch zo'n dynamische dag: onder andere de Amerikaanse rapsensatie Lil Xan treedt op, overdag vindt de dermatologenbeurs Congress Care plaats en Maarten van Rossem geeft een lezing. Hoe houdt zo'n gigantisch stad-in-een-stad de ballen in de lucht en krijgt elk event de nodige aandacht? Menno nam Events een (mid)dag mee achter de schermen.

12:09

Teamleider klassieke muziek Peter Tra verschanst zich met zijn laptop in een van de nissen op de eerste verdieping. Als programmeur plant hij vooruit, op de dag van een productie is hij gastheer en aanspreekpunt, tegelijkertijd rondt hij events af die hebben plaatsgevonden. 'Dit is een typische dag voor mij, vanavond wordt de muziek van Prince in een symfonisch jasje gestoken met 'A symphonic tribute to Prince'. Hoewel iedereen z'n taken natuurlijk goed uitvoert blijf ik de regisseur van de avond en daarom denk ik over alles mee; van het licht in de foyer tot het soort bier op de tap. Het zit 'm namelijk echt in details. Het maakt niet uit of het een zakelijk event is of een concert: de gasten komen maar één keer voor een specifiek concert en dus moet het gelijk goed gaan. Samen zorgen we dat alles klopt.'

13:35

De props voor het electrofeestje Pop-O-Matic zoeven voor onze voeten langs als we programmeur Guy van Hulst treffen. Hij heeft zojuist de laatste puntjes op de i van het jazzevent Transition Festival gezet. 'Vandaag vinden geen concerten plaats waarvoor ik bezig ben geweest, dat komt niet vaak voor. Waar mijn dagen mee gevuld zijn? Het persoonlijk contact met muzikanten en hun management. Het is mijn doel om een muzikant op een zo groot mogelijk podium in contact te brengen met publiek.' Menno vult aan: 'Net als bij zakelijke events moet je meedenken: hoe komt de boodschap het beste over? En dat is volgens mij wat TivoliVredenburg doet: events een zo goed mogelijk plekje geven om ze uit te laten groeien tot een succes.'

14:12

Tijdens de rondleiding genieten we van het uitzicht over Utrecht, worden verrast door de open architectuur, levensgrote bomen (!) en de waanzinnige fotografie door het pand. Nog even en het team van Maarten van Rossem arriveert, Menno stelt ons voor aan producent Lisanne van Grinsven, die wacht tot de Hertzzaal vrij is. Hier vindt vanavond de aftrap van Van Rossems collegereeks plaats. 'Vandaag zorg ik dat de podiuminrichting klopt, van flesjes water tot aan de techniek', vertelt Lisanne. 'Voor een productie zoals deze hoeft er weinig omgebouwd te worden, maar Congress Care is op drie verdiepingen bezig; óók in de Hertzzaal. Daarom moet ik intensief met de producent daarvan samenwerken. Welke apparatuur kan ik gebruiken, wat absoluut niet? Morgenvroeg staat zij er weer, waardoor ik alles weer spic en span moet achterlaten. Met 1600 producties per jaar gebeuren dit soort situaties steeds vaker en we zijn er inmiddels erg bedreven in geworden. Vaak merk je niks van andere events, hoe druk het ook is in het pand. Soms sta je op een lift te wachten en dan duurt het net iets langer. Later blijkt dat er die dag 14 events hebben plaatvonden waar je niets van hebt meegekregen. De verbondenheid onderling, de dynamiek en het feit dat je nooit verslapt maken het werk juist zo leuk.'

15:30

Het volume van het gesprek gaat omlaag als we backstage het productiekantoor van de Hertzzaal betreden. Congress Care is al sinds de ochtenduren in volle gang. Kris Kloosterman drukt hier op de knoppen, hij is technisch producent voor zakelijke events en werkt vandaag als stagemanager. Hij zorgt er samen met de video- en geluidstechnici voor dat de technische kant van een event gesmeerd loopt: van een extra microfoon tot een aftelklok tot de timing van sprekers. 'Vandaag zijn er 15 sprekers die elk twintig minuten op het podium staan. We zijn om zeven uur vanmorgen begonnen met opbouwen, daarnaast lopen we met sprekers door hun presentatie: hoe halen ze het beste uit de tijd dat ze op het podium staan? Omdat Congress Care morgen weer verder gaat, trekken we alles na afloop recht en zorgen we ervoor dat de boel morgenvroeg klaarstaat.' Vlak voor de volgende spreker op moet, net na de borrel, heeft Kris nog een tip voor zakelijke sprekers. 'Zorg ervoor dat je presentatie niet inzakt. We denken graag mee en in samenspraak kunnen we mooie dingen doen met licht of met geluid: alles om mensen bij de les te houden. Wat wil je precies bereiken met je presentatie en wat heb je daarvoor nodig? Als je dat op tijd weet, dan kunnen wij tijdig voor de juiste apparatuur zorgen. Bijna alles is mogelijk.'

17:00

Last stop: we eindigen de tour waar alles begint voor TivoliVredenburg. Menno is zichtbaar trots op wat hij de life line van TivoliVredenburg noemt: de loading dock op negen meter onder de grond. 'Dit is de navelstreng van TivoliVredenburg, alles begint hier. Onder andere mobiele biertanks worden hier bijgevuld en aangesloten op twee kilometer aan gekoelde bierleidingen, waardoor de miljoenen bezoekers op elke verdieping van bier kunnen worden voorzien. Er zijn zes loading docks zodat er voor elke zaal apart kan worden geladen en gelost. Menno: 'De twee liftschachten kunnen allebei meer dan tien ton dragen en bereiken alle podia. Hier staat de inventaris voor de events van deze week, decorstukken en meubilair; you name it.' Een vrachtwagen komt binnen, liften gaan open en dicht en langzaam druppelt er meer publiek binnen voor het avondprogramma: stil is het nooit. 'Het gebouw leeft', besluit Menno. 'Het is een levend gebouw dat eet, drinkt, ademt en groeit: TivoliVredenburg staat nooit in ruststand.'

Door > Cintha Rood

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!