De arena, ontworpen door het Amerikaanse architectenbureau HOK en de Valencianse firma ERRE, is bedoeld voor concerten, sport en zakelijke evenementen het hele jaar door. Verwacht wordt dat de activiteiten jaarlijks zo’n 150 miljoen euro aan toeristische bestedingen zullen opleveren voor de stad.
Boordevol technologie
Met meer dan 1.700 m² aan LED-schermen, een videowall van 76 meter en het hoogste-resolutie scorebord van Europa geldt de Roig Arena als een van de meest technologisch geavanceerde zalen op het continent. Ook de gevel valt op: 8.600 keramische lamellen zijn voorzien van LED-verlichting die zorgt voor spectaculaire licht- en videoprojecties. Daarnaast is duurzaamheid een speerpunt, met onder meer een grote zonne-installatie op het dak.
Succesvolle opening
Bij de opening op 6 september, met het uitverkochte concert Bravo, Nino ter ere van zanger Nino Bravo, waren al 75% van alle beschikbare concerttickets verkocht en 15 shows uitverkocht. Onder de komende optredens staan onder meer Hans Zimmer, Anuel AA, Roxette en The Waterboys. In het eerste jaar verwacht de organisatie meer dan een miljoen bezoekers. Ook zal Valencia Basket er zijn thuiswedstrijden spelen in de nationale competitie en de EuroLeague.
Meerdere horecaconcepten
Naast entertainment biedt de arena diverse horecaconcepten, waaronder restaurant Poble Nou met houtgestookte paella’s, Ultramarinos Roig met traditionele tapas en El Mercat de Roig Arena, een foodcourt met zes eetgelegenheden. Volgens managing director Víctor Sendra beschikt Spanje nu over ‘een locatie met de nieuwste technologie, klaar om de grootste nationale en internationale evenementen te ontvangen.’
Foto: HOKERRE, ERRE, Valencia Drone Works