Thuishaven 'vrij en blij'Thuishaven 'vrij en blij'
Back Back Locaties

Thuishaven 'vrij en blij'

18 juli 2017

Hoofdfoto > B&S event innovators in opdracht van RAB. Uitreiking Radio Advertising Awards

Ivo van der Pauw maakt de vergelijking met zijn hondje van vroeger, die zo extreem blij werd van door de sneeuw lopen. Hetzelfde gebeurt met de bezoeker van Thuishaven, je voeten in het zand. Het maakt het creatieve kind in je los. Een gevoel van vrijheid overkomt je en creativiteit ontstaat. Banken, gemeente, media partijen, retailers en telecom bedrijven weten de eigenzinnige evenementenlocatie intussen goed te vinden. Afgelopen maand draaiden Ivo en zijn companen maar liefst 9 zakelijke evenementen op het terrein. Naast de feesten in het weekend, waar het 4 jaar geleden allemaal mee begon.

De betovering van de zakelijke markt

Ivo is sinds juni 2016 aangesloten als partner van Thuishaven om de zakelijke markt te benaderen. ‘Tot een jaar geleden organiseerden we alleen dance feesten (5000 bezoekers per weekend). Van maandag tot vrijdag stond het terrein leeg. Dutch Standard Events waren vorig jaar de eersten. Ze informeerden of ze het terrein mochten gebruiken voor het Dept festival (hier komen sprekers en ondernemers uit de digitale industrie bijeen, red.) Dit opende onze ogen. We hebben iets gebouwd dat heel mooi is en het is ontzettend leuk dat nu nog meer mensen van ‘ons dorp’ kunnen genieten’.

Ivo belde met zo’n beetje alle evenementenbureaus in Nederland, hield zijn pitch, stuurde beeldmateriaal toe en nodigde eventmanagers uit voor rondleidingen op het festivalterrein. In mei hebben ze samen met de organisatoren van EventSummit, Dutch Standard Events en The School of House een editie van A day in Dance op het Thuishaven terrein georganiseerd voor eventmanagers.

  • Thuishaven 'vrij en blij'
  • Thuishaven 'vrij en blij'
  • Thuishaven 'vrij en blij'
  • Rabobank - N-Sign in opdracht van Rabobank Amsterdam
    Rabobank - N-Sign in opdracht van Rabobank Amsterdam
  • Thuishaven 'vrij en blij'

Overeenkomsten tussen zakelijke markt en dance industrie

Eventmanagers hebben in de circustent vijf masterclasses mogen volgen van organisatoren van dance events. Centraal stond: Bij alles wat je plant en creëert, hoe komt dit over en hoe ervaart mijn bezoeker dit? Hoe kun je de dingen die festivals zo groot maken meenemen naar zakelijke evenementen?

‘Diep van binnen ben ik een pleaser’, zegt Ivo, ‘ik maak het je graag naar de zin. Alles is bespreekbaar, niks is gek. Intussen hebben we de corporates kunnen overtuigen van de overeenkomsten tussen de zakelijke markt en de dancewereld. Het gaat uiteindelijk om de beleving. Je zakelijk evenement laten voelen als een evenement waar je op basis van vrijwilligheid aanwezig bent. En al dan niet en passant informatie overbrengen. Recente feedback van een organisator luidde: ‘We hebben nog nooit zoveel bruikbare informatie opgehaald. De omgeving prikkelt’.

Locatie en capaciteit

‘We zitten aan de rand van een industrieterrein. Heel bewust hebben we er voor gekozen om de locatie zó in te richten dat je vanaf het grote veld naar de haven van Amsterdam kijkt. Je ziet boten langs varen en de grote industriele kranen. Vlak langs het terrein loopt een industrieel spoor,  die kolen vervoert voor de Nuon centrale. Er is veel hout, zand en roest. Thuishaven voelt gewoon vrij en blij’.

Op het terrein staat een grote circustent en een loods. Hier kunnen respectievelijk 1500 en 600 mensen in staan.  Voor lezingen en vergaderingen wordt uiteraard een aangepaste opstelling gemaakt. En er is nog plek voor een extra tent die midden op het open stuk van het terrein kan worden neergezet. De photobooth heeft een vaste plek op het terrein, ook in te zetten voor zakelijke bijeenkomsten en in een nagebootste Jordanese kroeg kan eveneens vergaderd worden. De cateraar verzorgt streetfood en barbecues (in het weekend voor 2000 mensen, dus die kunnen wel wat aan).

Thuishaven team entertainers

Op de dance feesten in het weekend word je omringd door de kwallenmeisjes, jongleurs, hoelahoep meisjes, Ramana de magier, vuurkunstenaars, acrobaten, ballerina’s, robotmannen en nog meer vrolijke acts. Signatuur van Thuishaven. Je kunt deze acts inzetten op je corporate event. Voor een ultiem ‘vrij’ weekend gevoel.

Is het alleen maar leuk met mooi weer?

‘In de grond is drainage aangelegd, diepe grote plassen ontstaan hier dus niet. We hebben daar vantevoren goed over nagedacht.

‘s Ochtends bellen we de klant, wat willen jullie, gaan we naar binnen of willen jullie naar buiten? Of de techniek leverancier nu binnen of buiten opbouwt, dat maakt ons niet uit. En dat geldt ook voor de horecaleverancier’. De ruimtes zijn goed te verwarmen. Met min 4 graden werden er eind vorig jaar nog vergaderingen gehouden en was het nog steeds comfortabel vertoeven. Intussen is er een vaste toiletunit gerealiseerd. (Toch een verschil tussen het dance publiek en de zakelijke markt, de laatsten kiezen liever niet voor een Dixie).

Waarom kozen organisaties tot nu toe voor Thuishaven?

Trots zijn we op het rijtje organisaties die onze locaties uitkozen voor hun vergadering of bedrijfsdag. De Radio Advertising Awards werden hier uitgereikt, meerdere afdelingen van de gemeente Amsterdam vergaderden of organiseerden een medewerkersevent. Zo ook KPN en ABNAMRO. Voor de Rabobank zetten het evenementenbureau N-sign onlangs bij ons nog een feest in Ibiza sfeer neer voor 300 mensen.

We krijgen ontzettend positieve reacties van organisaties, medewerkers en zakenrelaties.  Dat gaat vooral over: ‘Het voelt zo anders als andere locaties’ of ‘ Het voelt hier zo vrij’. Er wordt informatie overgebracht maar dan met je voeten in het zand. Het prikkelt de creativiteit. Bedrijven kiezen steeds vaker voor de vrijheid, zand en viezigheid.

Bereikbaarheid

Het festivalterrein Thuishaven is gevestigd in het Westelijk industriegebied van Amsterdam. Metrostation Isolatorweg (één halte van Station Sloterdijk) brengt je tot praktisch vóór de circustent (de opvallende en grootste overdekte evenementenplek op het terrein). Met de (OV) fiets ben je er vanaf het station binnen 10 minuten, en kom je vanuit andere delen van Amsterdam, eenmaal in het Westerpark geldt eveneens een 10 minuten fietsafstand. Er stopt een bus voor de deur én er is voldoende parkeergelegenheid. Overdag geldt een tarief van 10 cent per uur. Betaald parkeren is doordeweeks tot 19:00 uur van toepassing, in het weekend gratis.

Het grootste terras van Nederland

Het terrein is een officiële trouwlocatie en de buitenruimte staat intussen te boek als het grootste terras van Nederland. ‘Juli en augustus zijn rustige maanden, maar in september gaan we de 15 evenementen die we in juni hebben gedraaid ‘plussen’.

In juni ontvingen we tot 600 bezoekers per zakelijk evenement, in september gaan we richting de 1000 bezoekers per evenement. Geen idee waar dat aan ligt. Ook december is zich nu flink aan het vullen. Mij lijkt het supertof om dit jaar nog een kerstmarkt te mogen produceren voor één van onze klanten, met vuur, glühwein en warme dingen’. Geïnteresseerden moeten zich vooral van harte ‘vrij’ voelen zich te melden bij Ivo.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!