
Extra allure aan je opname
De Grote Zaal in de Philharmonie is met haar mogelijkheden tot elk denkbare opstelling en de flexibele vloer, normaliter de ideale ruimte voor evenementen, beurzen, congressen, popconcerten, feesten, gala’s en dinnershows. Doordat originele ornamenten en raampartijen behouden zijn gebleven is de akoestiek in deze klassieke concertzaal buitengewoon goed. De hoge ramen voorzien in veel daglicht, maar kunnen naar wens verduisterd worden. ‘Deze eigenschappen en de toevoeging van alle denkbare professionele AV-apparatuur maken de zaal nu uitermate geschikt voor tv-opnames’, vertelt Klaver. ‘Er worden hier onder andere veel televisieprogramma’s, talkshows en rondetafelgesprekken opgenomen. ‘Maestro’ bijvoorbeeld, een muziekprogramma gepresenteerd door Frits Sissing. Op het podium staat het majestueuze Cavaillé-Coll orgel, een rijksmonument dat extra allure geeft aan je presentatie of opname.’
Elkaar lucht en ruimte geven
‘Om bezoeken en werken in deze omgeving zo veilig mogelijk te laten verlopen, volgen we de actuele richtlijnen en adviezen van de overheid, het RIVM en de brancheorganisaties’, benadrukt Klaver. ‘We vragen eenieder elkaar de ruimte te geven. Dat geldt in de breedst mogelijke betekenis van het woord. Doordat we in onze gebouwen gebruikmaken van een niet-circulaire luchtbehandeling halen wij 100% verse lucht naar binnen en voeren deze ook weer af naar buiten. Een extra geruststellend gegeven.’
Nieuwe balans
Klaver: ‘Hoewel we in het verleden regelmatig ervaren hebben wat het inhoudt om een film- of televisielocatie te zijn, ontdekken we steeds nieuwe mogelijkheden van onze zalen, gebouwen en mensen. We hebben een deskundig, technisch team en werken goed samen met verschillende externe productiebedrijven. Zodra we weer live kunnen organiseren en programmeren gaat de focus terug naar onze core basis als concert- en theaterzaal maar we houden de mogelijkheden en de extra opties die hybride congresseren met zich meebrengen in onze dienstverlening.’
‘We maken momenteel in rap tempo nieuwe ontwikkelingen door en zijn fully equiped voor hybride evenementen. In de toekomst zie ik voor me hoe ook theatervoorstellingen gestreamd kunnen worden en hoe hybride mogelijkheden het bereik en de programmering kunnen vergroten en verdiepen. Grenzen zijn vervaagd, nieuwe businessmodellen zijn ontstaan. In het spanningsveld tussen theater- en concertenprogrammering en het faciliteren van commerciële activiteiten zal een nieuwe balans gevonden worden.’
Door > Nathalie Schalke
Hoofdfoto: Joost de Zwart