Stephan Ummelen
13 mei 2025

Spreker van de maand: Stephan Ummelen

Door deSpreker.nl

Rubrieken

Mensen willen meer dan ooit impact maken en betekenis ervaren in hun werk. Organisaties proberen daarop in te spelen met kernwaarden en purpose statements. Maar toch bungelt Nederland onderaan de ranglijst als het gaat om medewerkersbetrokkenheid. De conclusie? Organisaties en hun medewerkers spreken een andere taal als het gaat over wat écht belangrijk is.

Wat medewerkers écht belangrijk vinden

Als betekenis top-down bepaald wordt, werkt dat averechts voor het betrekken van medewerkers. De vraag die nu op tafel ligt, is niet: 'Wat moeten onze medewerkers belangrijk vinden?’, maar juist: 'Hoe ervaren zij betekenis in hun werk?’. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk vraagt het om een fundamenteel andere manier van leidinggeven, communiceren en betrekken dan we gewend zijn.

Spreker Stephan Ummelen neemt je mee in de wereld van waardengedreven organiseren, en de wetenschap achter hoe een focus op intrinsieke motivatie, prestaties verbetert en ziekteverzuim verlaagt. Met praktijkvoorbeelden en een schat aan parate kennis overtuigt hij zijn publiek ervan dat een nieuwe generatie medewerkers óók om een nieuwe generatie organisaties vraagt.

Wie is Stephan Ummelen?

Stephan Ummelen is auteur, spreker en oprichter van Waardengedreven – een bureau dat organisaties helpt om vanuit waarden te werken. Zijn scherpe blik op (corporate) communicatie en zijn no-nonsense benadering maken hem een veelgevraagd spreker en trainer voor managementteams en organisaties in transitie.

Met zijn boek ‘Betekenis & Bullshit: zingeving en marketing in de betekeniseconomie' (Boom, 2023) vestigde hij definitief zijn naam als kritisch denker die de vinger feilloos op de zere plek legt. Hij ontmaskert het verschil tussen taal die verbindt en taal die vervreemd. Tussen visie en vaagheid. En tussen cultuur op papier en cultuur in de praktijk.

Waarom juist nu belangrijk?

Slechts 13% van de medewerkers in Nederland voelt zich oprecht betrokken bij de organisatie waarvoor ze werken. En 40% denkt dat hun baan net zo goed niet zou hoeven bestaan. Tegelijkertijd geeft 8 op de 10 mensen aan betekenis te zoeken in hun werk en dat áls ze deze betekenis daadwerkelijk ervaren, ze beter presteren en minder ziek zijn. We moeten medewerkers durven betrekken bij het gesprek over wat belangrijk is. Weg met nietszeggende kernwoorden en gedragscodes en de ruimte bieden om elkaar te vertellen over hoe we betekenis ervaren in ons werk. Zo bouw je aan een organisatiecultuur die wérkt – omdat het waar is.

Stephans lezingen en trainingen zijn een spiegel voor organisaties in de maatschappij van nu. Soms confronterend, altijd verhelderend. En bovenal: praktisch. Geen wollige modellen, maar concrete inzichten waar je morgen mee aan de slag kunt.

Wat kun je verwachten van zijn lezingen en trainingen?

Stephan’s lezingen zijn scherp, prikkelend en vol herkenbare voorbeelden. Hij fileert vakjargon en laat zien hoe communicatie weer helder en geloofwaardig kan worden. Hij koppelt taal aan gedrag, strategie aan waarden en laat zien hoe je cultuur tastbaar maakt.

Vragen die Stephan beantwoordt in zijn interactieve keynotes:

  • Hoe werk je aan vertrouwen binnen je organisatie?
  • Hoe werf en behoud je nieuw talent?
  • Hoe voorkom je dat boodschappen over gewenste cultuur aanvoelen als reclame?
  • Hoe geef je vorm aan authentiek leiderschap?
  • Hoe zorg je ervoor dat organisatieverandering slaagt?

Meer dan een spreker: een beweging op gang brengen

Stephan is niet alleen spreker, maar ook aanjager van een bredere beweging richting betekenisvol organiseren. Met Waardengedreven.nl creëert hij tools, trainingen en trajecten die organisaties helpen om hun waarden niet alleen te benoemen, maar ook écht te leven.