Dat Smart Event Manager al 25 jaar bestaat, is volgens sales consultant Linda Bosman geen toeval. ‘Juíst als softwarebedrijf moet je continu blijven vernieuwen. SEM wist altijd op tijd in te spelen op veranderingen in de markt, van digitalisering tot online eventmanagement. Die wendbaarheid vormt een belangrijke basis onder het succes van vandaag. En we blijven altijd innoveren.’ SEM startte 25 jaar geleden met een duidelijke missie: het werk van eventprofessionals slimmer en overzichtelijker maken. Door het hele eventproces in één systeem te vangen, besparen (event)locaties tijd en voorkomen ze fouten. Met een solide team van specialisten bouwt SEM aan een model dat staat als een huis. Stabiel, maar nooit stilstaand.
Nieuwe User Interface: vertrouwd én toekomstbestendig
Een van de grootste zichtbare stappen van afgelopen jaar is de vernieuwde User Interface. ‘Die update gaat verder dan alleen een nieuw uiterlijk: het is een moderniseringsslag die past bij de toekomstvisie van SEM. Functioneel voelt alles vertrouwd, maar visueel én qua gebruiksgemak hebben we het afgelopen jaar een flinke sprong vooruit gemaakt, vertelt Linda. ‘We hebben de logica waar gebruikers aan gewend zijn behouden, maar presenteren het in een nieuw jasje’, licht ze toe. De gastgerichte online processen zijn al volledig omgezet naar de nieuwe UI, het vernieuwde reserveringsscherm gaat deze maand live.
Onder de motorkap: technische upgrades en nieuwe koppelingen
Achter de schermen gebeurde er minstens zoveel. ‘Niet alle innovaties zijn altijd direct zichtbaar voor gebruikers’, vertelt Linda. ‘Maar dat maakt ze niet minder belangrijk. We investeerden het afgelopen jaar flink in technische doorontwikkeling en nieuwe koppelingen met andere systemen. Onder de motorkap hebben deze ontwikkelingen heel veel opgeleverd. Zo hebben we ingezet op een naadloze workflow tussen SEM en verschillende externe tools. Denk aan koppelingen met grote namen als GuestPlan en ZenChef (voor tafelreserveringen) en Meetingselect. Ook voor komend jaar staat er een mooi rijtje op de planning. Daarmee krijgen onze klanten het beste van alle werelden en wordt het eventproces steeds meer één vloeiende keten.’
Trainingen en Smart Sessions: leren en feedback
Ook op het gebied van trainingen blijft SEM met de tijd meegegaan. Linda: ‘We gaven altijd al trainingen waar mensen zich voor konden inschrijven. Op ons flexibele leerplatform met gratis trainingsvideo’s kunnen mensen nu een training volgen wanneer ze willen.’ Toegankelijkheid en gemak staan voorop. Ook de Smart Sessions zijn en blijven een groot succes. ‘Tijdens deze kennissessies op kantoor en webinars lichten we nieuwe én bestaande functies toe, maar halen we vooral ook feedback op’, vertelt Linda. ‘Waar hebben de mensen die dagelijks met onze software werken behoefte aan? Dat is gelijk een mooi bruggetje naar 2026, want hoewel we natuurlijk niet álles kunnen bouwen, vormt deze klantinput een belangrijke basis voor de ontwikkelingen en implementaties van 2026.’
Vooruitblik: AI, nieuw menu en een trotse activatie
‘Komend jaar gaan we verder met het ontwikkelen van de user interface. Er komen spannende stappen naar een nieuwe menustructuur aan. En er komt ook het een en ander op het gebied van de integratie van AI aan’, zegt Linda. ‘Daar zijn we echt al ver mee.’
Met 25 jaar ervaring, een vernieuwde UI en een blik vol ambitie is één ding duidelijk: Smart Event Manager blijft bouwen aan de toekomst van eventsoftware: praktisch, mensgericht en altijd in beweging. Wie benieuwd is naar de nieuwste stappen, kan SEM in januari live ontmoeten op EventSummit en Horecava. Daar staan ze met een opvallende activatie die draait om slimmer werken. Linda: ‘Hoe slim werk jij nu al? Hoe kunnen wij je helpen? Ik wil nog niet alles verklappen, maar kom zeker even kijken!’