abri
5 september 2024

Slimme manieren om je evenement te promoten in de regio

Rubrieken

Na het uitdenken en organiseren van een evenement, is het zaak om deze onder een zo groot mogelijk publiek te promoten. Je wilt voorkomen dat het event straks door slechts een beperkt aantal bezoekers bezocht wordt.

Opvallende, hippe posters laten drukken bij Drukbedrijf.nl is een van de mogelijkheden die je hierbij hebt. Hang deze posters op aan plakzuilen in de regio, vraag lokale ondernemers of zij deze in hun zaak op willen hangen, zorg dat ze in de kantine van de sportvereniging opgehangen worden, enzovoorts. Belangrijk bij het ontwerpen van zo’n poster is dat direct duidelijk wordt wie de doelgroep van het evenement is. Gaat het om een zakelijk evenement? Is het een festival voor jongeren en jongvolwassenen? Enzovoorts. Het voorkomt dat de poster de verkeerde doelgroep aanspreekt en daarmee een minimaal effect heeft. Pas je marketing aan op het type evenement dat je organiseert Het ophangen van posters is een vrij generieke vorm van marketing. Het werkt zowel bij evenementen voor jongeren, als bij bijvoorbeeld een zakelijke beurs. 

Er zijn echter ook vormen van promotie waarvoor dit in veel mindere mate geldt. Zo kun je brochures drukken voor een grote bedrijfsbeurs, voor een veiling die je organiseert of voor een netwerkevenement. Stuur de brochures op naar zakelijke partijen, waarbij direct duidelijk moet worden wat zo’n partij uit je evenement kan halen. 

Wat heeft het de ondernemer te bieden? Bij een festival voor jongeren is het laten drukken van brochures minder interessant. In dit geval zou je de focus kunnen verleggen naar promoties op sociale media. Denk aan advertenties op Instagram of TikTok, het delen van een winactie op de pagina’s van het evenement zelf, enzovoorts. Een belangrijk voordeel van sociale media is dat je advertenties heel goed kunt targeten op een specifieke groep gebruikers. Deel updates over je evenement in de pers 

Een andere manier om een lokaal publiek te bereiken gedurende de organisatie van een evenement, is het delen van updates in de pers. Iedere regio heeft een eigen krantje, die vaak wekelijks huis-aan-huis verspreid wordt. Gebruik dit lokale sufferdje om regelmatig een update te verspreiden over het evenement. Denk aan een eerste aankondiging na de verstrekking van de vergunning, vervolgens een update van het programma en tot slot een update over de opbouw van het terrein. Door geïnteresseerden regelmatig actief te herinneren aan het evenement is de kans groter dat zij dit zullen bezoeken.

Pas je marketing aan op het type evenement dat je organiseert 


Het ophangen van posters is een vrij generieke vorm van marketing. Het werkt zowel bij evenementen voor jongeren, als bij bijvoorbeeld een zakelijke beurs. Er zijn echter ook vormen van promotie waarvoor dit in veel mindere mate geldt. Zo kun je brochures drukken voor een grote bedrijfsbeurs, voor een veiling die je organiseert of voor een netwerkevenement. Stuur de brochures op naar zakelijke partijen, waarbij direct duidelijk moet worden wat zo’n partij uit je evenement kan halen. Wat heeft het de ondernemer te bieden? 

Bij een festival voor jongeren is het laten drukken van brochures minder interessant. In dit geval zou je de focus kunnen verleggen naar promoties op sociale media. Denk aan advertenties op Instagram of TikTok, het delen van een winactie op de pagina’s van het evenement zelf, enzovoorts. Een belangrijk voordeel van sociale media is dat je advertenties heel goed kunt targeten op een specifieke groep gebruikers. 

Deel updates over je evenement in de pers 


Een andere manier om een lokaal publiek te bereiken gedurende de organisatie van een evenement, is het delen van updates in de pers. Iedere regio heeft een eigen krantje, die vaak wekelijks huis-aan-huis verspreid wordt. Gebruik dit lokale sufferdje om regelmatig een update te verspreiden over het evenement. Denk aan een eerste aankondiging na de verstrekking van de vergunning, vervolgens een update van het programma en tot slot een update over de opbouw van het terrein. Door geïnteresseerden regelmatig actief te herinneren aan het evenement is de kans groter dat zij dit zullen bezoeken.