Back Back Nieuws

SITE Meeting over accountability en BTW veranderingen

29 juni 2011
Vorige week vond in De Salentein in Nijkerk de tweede SITE meeting plaats. Tijdens de bijeenkomst werd er ingegaan op accountability en de BTW veranderingen die eraan gaan komen en hoe de leden hiermee om kunnen gaan.

 

Meerwaarde aan een evenement

De schrijfster van het boek Eventmarketing en lector op het gebied van citymarketing aan de Hotelschool Den Haag, Karoline Wiegerink, begeleidde de discussie over accountability en de toepasbaarheid daarvan bij evenementen en/of incentives. Vanuit haar kennis die zij in de loop der jaren heeft opgedaan met verschillende onderzoeken in de MICE branche, probeerde zij vanuit een theoretisch oogpunt de groep duidelijk te maken hoe je een meerwaarde aan een evenement kunt geven door middel van accountability.

 

Een discussie bleef uit

Willem van Weert van PON Totaal en Marcel Schouten, voormalig eventmanager bij Deloitte en Touche, ondersteunden deze discussie vanuit hun praktijkervaringen. Helaas bleef een echte discussie deze middag uit. Bureaus gaven aan meetbaarheid nog erg moeilijk toepasbaar vinden bij een B2B event.

 

Durf nee te zeggen

De drie experts kwamen wel met zeer bruikbare tips voor de groep. Zo gaf Marcel Schouten meerdere keren aan dat hij in een bureau altijd opzoek is naar een partner die met hem kan meedenken op marketingstrategisch niveau. Dus die niet alleen de uitvoering van een event of incentive onder zijn hoede neemt, maar ook kan meedenken en zelfs nee durft te zeggen als dat beter is voor de beoogde doelstellingen.

 

Onderdeel van de marketingmix

Ook Willem van Weert ging dieper in op het belang van marketingkennis van de bureaus. Hij gaf aan dat een evenement of incentive niet als een losstaand onderdeel gezien moet worden, maar als onderdeel van de gehele marketingmix. En in deze mix ondersteunt en versterkt alles elkaar vervolgens. Dit maakte hij goed duidelijk met een filmpje over hoe Volkswagen tijdens de winterspelen van 2010 zich heeft gekoppeld een het NOC * NSF. Alle marketingtools zijn hierbij ingezet, van give aways tot schitterende incentives, van sponsoring tot events, niemand kon Volkwagen zijn ontgaan tijdens de Olympische Spelen.

 

De gouden tip

Ligt hier dan dé toekomst voor alle bureaus? Niet alleen op organisatorisch en creatief vlak goed zijn, maar ook een volwaardige gesprekspartner zijn voor je klant op het gebied van marketing? Veel bureaus gaven aan die kennis (nog) niet in huis te hebben, maar volgens Marcel Schouten moet je dat dan inhuren want dit is wat de opdrachtgever in deze tijden wil. De gouden tip is door het gewoon te doen en te kijken wat social media voor je kan betekenen. Voel aan hoe het werkt door het te doen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!