Back Back Nieuws

Rotterdam ziet bezoekcijfers en hotelovernachtingen in 2013 stijgen

23 april 2014

Het aantal
Rotterdamse hotelovernachtingen is in 2013 met 4% gestegen ten opzichte van het
jaar ervoor. In 2013 telde de stad 1.265.000 hotelovernachtingen, zo laten de
voorlopige CBS-cijfers zien. Ook de bezoekcijfers van de attracties, musea en
Rotterdam The Hague Airport stegen ten opzichte van 2012.

Rotterdamse attracties
De
Rotterdamse attracties werden in 2013 bijna 3 miljoen keer bezocht. Een
stijging van 8,2% ten opzichte van het jaar ervoor. De populairste attractie
was Diergaarde Blijdorp met bijna 1,5 miljoen bezoeken. De musea kijken
eveneens terug op een goed jaar. In 2013 steeg het aantal bezoeken met 18,6%
naar bijna 930.000 bezoeken.

Jaarlijkse evenementen
De jaarlijks
terugkerende evenementen trokken in 2013 iets minder bezoekers dan het jaar
ervoor. Het aantal daalde met 3,6% ten opzichte van 2012. Het populairste
evenement was net als het jaar ervoor, met 925.000 bezoekers de ABN AMRO
Marathon Rotterdam. Rotterdam The Hague Airport zag het aantal passagiers net
als in 2012 stijgen. In totaal kwamen 748.198 passagiers aan op de luchthaven.
Het jaar ervoor waren dat er nog 502.044.

Hotelgasten
In totaal
verbleven in 2013 800.000 gasten in de Rotterdamse hotels, een stijging van
2,8% ten opzichte van het jaar ervoor. Iets minder dan de helft daarvan kwam
uit Nederland. De meeste buitenlandse gasten die in de Rotterdamse hotels
verbleven (in totaal 407.000) kwamen uit het Verenigd Koningrijk, Duitsland en
België. Daarmee werd de stijgende lijn van het aantal hotelgasten en
overnachtingen van de afgelopen jaren doorgezet. Jan Rutgers, voorzitter
Rotterdamse Hotel Combinatie: “De stijgende cijfers zijn mooi, maar het liep
niet in de pas met de uitbreiding van het Rotterdamse hotelaanbod. Voor iedere
bezoeker heeft de stad nu het juiste hotel te bieden. In elke prijsklasse
hebben we nu goed kwaliteitsaanbod.”

Onderscheidend aanbod
Voor de
promotie van Rotterdam is het van belang dat de stad blijft investeren in een
onderscheidend en kwalitatief goed aanbod voor de zakelijke én de toeristische
bezoeker. Fred van Beuningen, directeur van Rotterdam Partners: “Een goed
(vrijetijds)aanbod is een voorwaarde om als stad aantrekkelijk te blijven en de
concurrentie het hoofd bieden. Een divers aanbod op het gebied van uitgaan,
kunst & cultuur, hotels, attracties en winkels draagt bij aan een aantrekkelijke
stad om te wonen, te verblijven en te werken. Daarmee trekt Rotterdam niet
alleen bezoekers aan, maar is het ook een aantrekkelijke vestigingsplek voor
nieuwe bedrijven en hun personeel om te werken en te wonen.”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!