AHOY
24 juni 2025

Rotterdam Ahoy introduceert A-vatar

Rubrieken

Rotterdam Ahoy introduceert de A-vatar: een nieuwe, interactieve manier om persoonlijke content aan te bieden. LiveWall ontwikkelde een game die gebruikers in staat stelt om hun 'event-DNA' te ontdekken.

De strategie 

Het aanbod van live entertainment in Ahoy is heel veelzijdig. Van congressen, beurzen, sportevenementen en comedy tot concerten van allerlei muziekstromingen. Voor ieder wat wils, maar niet iedereen is geïnteresseerd in alles. Om persoonlijker te kunnen communiceren, is er meer informatie nodig. De nieuwe A-vatar, die uitkomsten geeft als ‘sporty hitliefhebber’ of ‘rockende grappenmaker’, is hier de oplossing voor.

Dataverrijking en data-aquisitie

De A-vatar game wordt ingezet voor zowel dataverrijking als data acquisitie. Alle bestaande nieuwsbrieflezers ontvangen een uitnodiging om het spel te spelen en daarmee aan te geven welk eventgenres hun interesse hebben. Deze interesse bepaalt de content van de nieuwsbrieven die zij zullen ontvangen. Via de social media kanalen van Ahoy wordt de game ook gepromoot. Aan het einde van de game kun je vervolgens direct doorklikken naar jouw persoonlijke Ahoy agenda, dus gefilterd op basis van jouw interesses en er is de mogelijkheid om een optin af te geven.  

Ahoy

Suzanne van de Velde, Manager Marketing & Communications Ahoy: ‘De afgelopen jaren hebben we grote stappen gezet om onze bezoekers te leren kennen. Daar is de gamification om data te verrijken nu een logisch vervolg op. Iemand die met zijn gezin naar een K3 show komt, heeft misschien ook interesse om met zijn fietsvrienden de WielerZesdaagse mee te maken en met zijn collega’s inspiratie op te doen op een vakbeurs. Door de eventvoorkeuren uit te vragen, kunnen we veel beter de content van onze nieuwsbrieven afstemmen op hun interesses. Natuurlijk kan men hiervoor ook een online formulier invullen, maar wij verwachten dat veel mensen het leuker vinden met deze game. Zo voegen we extra beleving toe, dat past bij Ahoy.’

LiveWall 

Marc van Liere, van LiveWall, vult aan: ‘De kracht van dit concept zit in de laagdrempeligheid. We gebruiken een 'swipe'-mechanisme, bekend van dating-apps, om het voor de gebruiker snel en intuïtief te maken. Achter de schermen hebben we generatieve AI ingezet om honderden unieke A-vatar-stijlen te creëren, zodat elke A-vatar echt persoonlijk voelt. Het is een leuke, deelbare ervaring voor de bezoeker die tegelijkertijd waardevolle data oplevert voor Ahoy.’

Benieuwd naar de game? Speel hem hier.