Back Back Interview

Rick Slabbers: Stop met de hoogvliegerij

09 februari 2016

Waar halen branchegenoten hun inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Rick Slabbers van PBN.

Wie is Rick Slabbers?
‘Van origine ben ik een sportdocent, die ondernemer is geworden. In 1984 studeerde ik af aan de Sportacademie en startte ik PBN. Mijn doel was destijds om mensen beter te leren sporten, zodat ze er meer plezier in zouden krijgen. Al snel richtte ik me op het aanbieden van actieve programma’s en teambuilding aan bedrijven. Inmiddels ben ik 25 kilo zwaarder, omdat zelf sporten er steeds vaker bij inschiet. Toch doe ik dit werk al meer dan 30 jaar, doordat ik het ondernemen ook heel leuk vind. Maar hoe leuk in het ondernemen ook vind: mijn gezin met vier kinderen vind ik het allerbelangrijkste.’

Kort bedrijfsprofiel
‘PBN brengt mensen samen door sociale evenementen, vergaderingen en teambuilding sessies te organiseren in een bijzondere omgeving. Dat doen we door middel van actieve evenementen op bijzondere locaties, zoals Forteiland IJmuiden en de Ardennen. De bijzondere omgeving zorgt ervoor dat mensen meer openstaan voor nieuwe informatie, terwijl samen sporten of activiteiten ondernemen, verbindend werkt. In de begintijd lag het accent meer op sport; in de loop der jaren zijn we meer de richting van actieve programma’s op gegaan.’

Wat is typisch Rick?
‘Ik wil altijd veranderen en ben steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen; nieuwe locaties, nieuwe activiteiten, nieuwe doelgroepen. Ook in mijn privéleven ben ik voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zo beoefen ik allerlei avontuurlijke sporten: slalom waterskiën, freerideskiën, parapenten, sloeproeien, duiken en catamaran zeilen.’

Waarom deze branche? Ben je geworden wat je wilde zijn?
‘Mijn doel bij de start van mijn loopbaan was om van sport en lesgeven mijn beroep te maken. Maar liever niet als sportdocent, want dan zou ik al vroeg weten hoe de rest van mijn leven er uit zou zien en dat past niet bij mijn avontuurlijke aard. Al snel ontdekte ik dat mijn markt niet in de sportwereld lag, maar in de evenementenwereld. Het bedrijf is in de afgelopen drie decennia langzaam gegroeid tot het bedrijf dat het nu is. Maar als ik 30 jaar geleden geweten zou hebben, wat er allemaal voor nodig is om PBN te runnen, dan zou ik gedacht hebben dat dit me niet zou lukken. Maar zoals het gegaan is, bevalt me heel goed.’

Wat is het mooiste evenement dat je hebt georganiseerd?
‘Het mooiste evenement vind ik moeilijk om aan te geven. Wel weet ik dat evenementen in de begintijd van PBN veel meer indruk op me maakten dan nu. Destijds moest ik alles een keer voor de eerste maal ervaren, zoals de organisatie van grote evenementen voor duizend personen in de Ardennen. Het gevoel dat ik toen had, kan ik nu nog terughalen. Ik herinner me veel details uit die tijd nog heel levendig. De relatie met opdrachtgevers was toen ook heel intens. Daar was je in die tijd praktisch vrienden mee. Tegenwoordig hebben we zoveel ervaring op onze vaste locaties dat we vooraf heel goed kunnen inschatten welke momenten extra aandacht behoeven, maar destijds moesten we als pioniers alles voor de eerste keer uitvinden. Een spannende tijd!’

Wat is het mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Het evenement dat de meest indruk op me heeft gemaakt, was de allereerste show van Cirque du Soleil in Nederland in 1995. Ik was uitgenodigd door een relatie en wist niet wat me te wachten stond. De show was destijds vernieuwend: in plaats van een aaneenschakeling van losse acts, zoals in het circus veelal gewoon is, was dit een show met veel beleving, dankzij de sprookjesachtige entree, de muziek, de verlichting, de acts die op elkaar aansloten en de mysterieuze sfeer.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Als ik een locatie, een restaurant of een café binnenstap, let ik altijd meteen op de inrichting, de verlichting, de uitstraling en dergelijke. Hoe is de zaak georganiseerd, hoe zijn de details? Daarin kan ik heel ver gaan, tot aan de uitstraling van het zout- en pepervaatje aan toe. Op vakantie maak ik zelfs wel eens bewust uitstapjes naar locaties om te ontdekken hoe hun formule in elkaar steekt.’

Wat is je droom?
‘Ik ben niet zo’n dromer. Een bucketlist heb ik niet. Mijn enige droom ruim dertig jaar geleden was om van sport mijn beroep te maken en dat is gelukt. Sindsdien ben ik bezig met het uitrollen van nieuwe ideeën, nieuwe locaties en dergelijke, maar dat is geen droom. Dat is het werk dat ik met veel plezier doe.’

Wie bewonder je in de evenementenbranche?
‘Mijn medewerkers. Dat zijn energieke mensen, die van aanpakken weten en hun werk met een glimlach doen. Een opdrachtgever die aan teambuilding wilde doen, gaf onlangs aan: ‘Ik zou willen dat mijn personeel zo goed samenwerkt als jullie mensen dat doen’. De medewerkers van PBN hebben allemaal een sport achtergrond: het zijn energieke mensen die van ‘hands on’ houden. Iedereen bij PBN is multi inzetbaar. Ook mensen met een kantoorbaan vervullen minimaal 30% van hun werktijd op locatie van een evenement. Daardoor houdt iedereen voeling met het product en kunnen we de overhead laag houden.’

Welke gouden tip pas je altijd toe in je vak?
‘What you see is what you get. Bied een eerlijk product en lever toegevoegde waarde. Dan overleef je elke crisis.’

Hoe ziet de evenementenbranche er over vijf jaar uit?
‘Evenementen zullen nog meer in de marketing ingezet worden en locaties zullen nog meer full service bieden in de evenementen organisatie. Verder zal het belang van evenementen eerder toe- dan afnemen, want mensen zijn sociale wezens, die elkaar altijd zullen blijven opzoeken.’

Wat is je grootste blunder?
‘Ooit verknalde ik een pitch voor een grote opdracht bij een gerenommeerd bedrijf. Ik had de negen leden van de bedrijfscommissie het programmavoorstel toegestuurd en lichtte dit tijdens de presentatie heel enthousiast toe. Totdat een oudere vrouw me na een paar minuten onderbrak en vroeg: ‘Zou u zich niet eens voorstellen?’ Toen ik de blik op haar gezicht zag, wist ik meteen dat ik bezig was met een verloren zaak. Sindsdien stel ik me altijd netjes voor.’

Wat weet bijna niemand van je?
‘Als ik lange autoritten heb, bijvoorbeeld naar de Ardennen, dan neem ik bij voorkeur niemand mee in de auto. Die drie uur durende rit gebruik ik om het hoofd leeg te maken, oplossingen voor problemen te bedenken en nieuwe ideeën vorm te geven.’

Wat wil je nog graag kwijt aan de branche?
‘Stop met de hoogvliegerij. Als ik evenementenbeurzen bezoek, stoor ik me wel eens aan de schreeuwerige presentaties, terwijl me niet helemaal duidelijk is wat de exposanten aanbieden. Mijn devies: maak duidelijk wat je product of dienst is en zorg dat je doet wat je beloofd.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!