Modefabriek EXPO Greater Amsterdam Libema
19 februari 2025

Reset voor Modefabriek: EXPO Greater Amsterdam als frisse nieuwe locatie!

Door Mahlee Plekker

Rubrieken

Loading...
De wintereditie van Modefabriek, afgelopen 26 & 27 januari 2025 bij EXPO Greater Amsterdam, was een bijna volledige reset van alles wat vertrouwd was voor de exposanten en bezoekers van De Modefabriek. CEO en mede-eigenaar van Modefabriek Caroline Krouwels en Naomi Bugter, commercieel manager Libéma, vertellen over de eerste editie van Modefabriek op een nieuwe locatie. ‘Vernieuwing geeft nieuwe energie’, aldus Caroline.

Modefabriek is al bijna 30 jaar een internationaal begrip’, start Caroline. ‘We hebben met Modefabriek een lange lijst aan locaties gehad, waarin we in en om het rauwe Amsterdam van toen gouden tijden beleefden.’ Na 21 jaar in de RAI Amsterdam begon die jas, hoe mooi en vertrouwd ook, toch te wringen. Het concept verloor langzaam maar zeker zijn vitaliteit. Tijd voor vernieuwing. Caroline: ‘We zijn er goed in om echt een beleving neer te zetten én we willen steeds iets nieuws blijven bieden. We zijn dus op zoek gegaan naar een andere mooie centrale locatie, waar we weer vanaf het begin konden beginnen om zo iedereen, maar óók onszelf te verrassen.’ 

Deze nieuwe locatie werd gevonden in EXPO Greater Amsterdam. Een prachtige open en lichte locatie tussen Amsterdam en Schiphol, waardoor de locatie ook voor internationale vakbeurzen ideaal is.

Nieuwe locatie, nieuwe stands, nieuwe energie 

‘Alles is van glas, ook de buitenwanden. Qua vierkante meters is er niet veel vergelijkbaars in de omgeving van Amsterdam’, aldus Caroline. ‘EXPO Greater Amsterdam maakt een hele andere look & feel mogelijk: we moesten op een nieuwe manier naar de ruimte en de plattegrond gaan kijken. En dat is ongelofelijk goed gelukt. Het was een hele drukke beurs met goede reacties, de gasten en exposanten waren zeer blij. En de ruimte van EXPO is ongelofelijk fijn. Zeker toen de zon zondagochtend doorbrak was de lichtinval prachtig.’

De aankleding, het oog voor detail…

Naomi: ‘Natuurlijk ga je bij zo’n beslissende stap als een wissel van locatie niet over één nacht ijs. We hebben dus goed gekeken wat Modefabriek van ons als locatie nodig had. We merkten al snel dat we een beetje hetzelfde DNA hebben. Ook qua werkwijze: we bedenken iets, je doet het, je vraagt iets, het wordt geregeld. En altijd met vriendelijkheid en meedenken. Je doet het samen. Dat is iets waar we elkaar heel goed in gevonden hebben.’ 

‘Voor mij was dit event een prachtig voorbeeld van hoe een locatie een evenement kan versterken – en andersom’, vertelt Naomi. ‘De manier waarop Modefabriek alles neerzet, de aankleding, het oog voor detail maar ook de toffe manier waarop exposanten uitpakken, past precies bij ons als locatie. Ik ben er heel trots op dat ze dit prachtige event, met deze klasse, inhoud en internationale naam, bij ons hebben willen realiseren. We zijn echt een goede match. Zowel qua esthetiek als qua ligging past EXPO Greater Amsterdam perfect bij een vakbeurs van dit formaat.’

Verrassen is essentieel

‘Ik ben heel blij dat we deze sprong gewaagd hebben’, vertelt Caroline. ‘In een wereld in transitie en een retailwereld die zoekende is, willen we de samenwerking met onze klanten en bezoekers versterken. Verrassen is essentieel voor die beweging. De energie op de vloer, mensen die een kijkje kwamen nemen en die echt verrast waren en de vele persoonlijke appjes die ik ’s avonds kreeg, brachten ongelofelijk veel positiviteit. Dat schept ook weer verwachtingen voor de volgende editie’, lacht ze.

Alle logistieke voordelen

Ook Naomi ving alleen maar positieve berichten op. Naomi: ‘Ik vond het leuk om te horen dat de fijne logistiek en bereikbaarheid van EXPO Greater Amsterdam zo geroemd werden. Van exposanten begreep ik hoe prettig ze het vonden dat ze nu niet in het centrum van Amsterdam hoefden te verblijven, maar in een leuk boutiquehotel in Haarlem. Ik denk dat ook dát de kracht van EXPO is: we liggen niet middenin of pal naast de reuring van de stad. Maar wel slechts 10 minuten verder. Hierdoor heb je als organisator, exposant en bezoeker alle logistieke voordelen.’

Samen écht iets neerzetten

‘Als bedrijf dender je vaak maar door, zonder je echt te realiseren dat je toch wel echt iets hebt neergezet’, aldus Caroline. ‘Ik ben er heel trots op dat we met minder middelen - we moeten echt scherp op de wind zeilen - heel veel creativiteit en inspiratie hebben kunnen bieden. We hebben weer een hele mooie editie weten neer te zetten. Het is heel mooi om je dat tijdens zo’n stap naar een frisse, nieuwe locatie met alle nieuwe mogelijkheden weer extra te realiseren!’

Foto’s: Presstigieux