
Regeling sneltesten
Janneke Hoitinga, directeur Medprevent: ‘Samen met Spoedtest.nl en TIGRA zijn we Spoedtest Zakelijk gestart. Werkgevers die gebruik willen maken van de regeling Sneltesten kunnen zich aanmelden.’ Dat de regeling in een behoefte voorziet, blijkt wel. ‘Sinds februari 2021 bedienen wij meer dan 50.000 bedrijven en hebben we meer dan 100.000 testen uitgevoerd van werknemers met klachten’, aldus Janneke Hoitinga.
Spoedtest zakelijk
Uit recent onderzoek onder de klanten van Spoedtest Zakelijk, blijkt dat de klanten te spreken zijn over de regeling. Maar liefst 92 procent van de 850 respondenten is positief over de regeling. ‘Door de sneltesten kunnen wij verdere besmettingen voorkomen, snel schakelen, roosters invullen waar anders wellicht een open dienst had gestaan en onrust voorkomen’, aldus een van de respondenten.
Tijdsbesparing
De sneltesten zorgen voor een tijdsbesparing vindt 93 procent van de ondervraagden. Enkele klanten lichten toe: ‘Efficiënt, snel geregeld en superfijn om niet een medewerker minimaal twee dagen te moeten vervangen qua werkdruk voor andere collega’s, maar dat je binnen een kort tijdspad weet of je wel of niet kan werken. Bij een positieve besmetting kan je gelijk het protocol opstarten m.b.t. informeren.’ Een andere reactie: ‘Door de snelheid en beschikbare tijden kan je snel actie ondernemen, waardoor medewerkers en werkgever snel zekerheid krijgen over de situatie.’
Direct duidelijkheid
87 procent geeft aan dat door de sneltesten werknemers snel weer aan het werk kunnen. Ook gaf de sneltest direct duidelijkheid, aldus 90 procent van de ondervraagden. ‘Op basis van de ontvangen informatie heb ik de medewerkers geïnformeerd. De informatie was prima. De medewerkers die hiervan gebruikt gemaakt hebben waren zeer positief” en ‘Na een coronabesmetting waren onze werknemers snel geholpen, en zo wisten wij ook snel waar wij aan toe waren’, aldus enkele respondenten.