5 juni 2015

React-AV: Wij focussen op groei in creativiteit, innovatie en kwaliteit

Rubrieken

Een anders dan ander audiovisueel bedrijf. Zo kun je React-AV bestempelen. Het bedrijf uit Haarlem bestaat al sinds 1998, maar heeft jaren in de luwte geopereerd. React-AV denkt out-of-the box, ontwikkelt eigen technische producten en kenmerkt zich door korte lijnen en een non-hiërarchische bedrijfsstructuur. Ondernemen volgens de nieuwe generatie.

React-AV is opgericht in 1998 door twee studenten: Bart Steenman, student industrieel product ontwerp en Jelle Steijnen, student natuur- en sterrenkunde. Tijdens hun studie werkten ze al als mobiele DJ en AV-producent en richtten daarvoor een bedrijf op, dat sindsdien op een natuurlijke manier is blijven groeien. Zonder overnames en zonder financiering. De natuurlijke groei heeft in zeventien jaar tijd een bedrijf opgeleverd van vijftien fte’s plus een vaste kern van freelancers van nog eens vijftien medewerkers. React-AV werkt in opdracht van corporates, voor festivalorganisatoren en als vaste supplier in een aantal locaties.

Focus op creativiteit en innovatie
Het gaat goed met React-AV: het magazijn is onlangs in capaciteit verdubbeld van 900 m2 naar 1.800 m2. Jelle Steijnen van React-AV: ‘Nou, een groter magazijn of een hogere omzet zijn voor ons niet synoniem aan groei, hoor. Wij focussen ons niet zozeer op kwantiteit, maar meer op groei in creativiteit, innovatie en kwaliteit.’ Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld een eigen ontwikkelingsafdeling. ‘Vanwege onze achtergrond zijn wij geïnteresseerd in het product achter het product. Van daaruit ontwikkelen we nieuwe producten en creatieve technische concepten die een efficiënte oplossing bieden voor communicatievragen. In de markt staan we bekend om onze creativiteit en out-of-the-box oplossingen. Onze opdrachtgevers geven ons het vertrouwen met creatieve oplossingen te komen. Onze aanpak is voor hen zichtbaar.’

Humaniteit
In een tijd dat de factor mens dreigt onder te sneeuwen in de raderen van de efficiënte bedrijfsvoering, is bij React AV het tegenovergestelde het geval: humaniteit staat er voorop. ‘We hebben een non-hiërarchische structuur, een platte organisatie,’ vertelt Jelle Steijnen. ‘We hechten veel waarde aan een gezonde sfeer en aan de ontwikkeling van onze medewerkers. Wekelijks evalueren we hoe iedereen optimaal kan functioneren en zich kan blijven ontwikkelen. We stimuleren medewerkers om cursussen te volgen. En we werken met heel korte lijnen. Eén vast aanspreekpersoon per klus, die het hele proces van begin tot einde begeleidt. Zo voorkomen we ruis op de lijn die zou kunnen ontstaan als de communicatie op de traditionele manier zou verlopen via de accountmanager naar de calculator naar de werkvoorbereider naar de bouwchef. Wij voelen ons prettig bij korte lijnen en klanten waarderen het.’

‘Onze aanpak en werkwijze slaan steeds meer aan. De afgelopen crisisjaren waren veel bedrijven geneigd voor de goedkoopste oplossingen te kiezen. Nu de economie weer een beetje aantrekt, ontstaat er meer behoefte aan de beste oplossingen. En die ontstaan door het vertrouwen te geven in het creatieve proces. Dat leidt tot de beste oplossingen en de meest duurzame relaties.’

Fotocredits: React-AV