
Joekels van beren op de weg
De omzet van 2023 liegt er niet om: het gaat goed met Postillion Hotels. Erik-Jan: ‘Op omzetgebied is er geen dip te bekennen. 2022 was al een topjaar en we zijn daar het afgelopen jaar overheen gegaan. Dat betekent niet dat er geen bedreigingen op de loer liggen, want we zien wel dat de kostenstructuur nog niet is wat het zou moeten zijn.
Bij iedereen is de enorme stijging in kosten inmiddels voelbaar, onder andere door de gestegen energieprijzen. En dan spreek ik nog niet eens over wijzigingen in de CAO, de stijging van de toeristenbelasting, de gesprekken rondom Engelstalig onderwijs waardoor het werkveld potentieel onder druk komt te staan en alle politieke ontwikkelingen. Dat zijn het soort veranderingen die ervoor zorgen dat de beren op de weg meteen ook enorme joekels zijn. Zet je de stijging in omzet tegenover de enorme kosten en uitdagingen die in het vooruitzicht liggen, dan kan ik wel zeggen dat het een gek jaar gaat worden.’
Enthousiast en scherp blijven
Als ondernemer geef je nooit op, ook niet wanneer er bedreigingen om de hoek kijken. Dus zitten ze bij Postillion Hotels alles behalve stil, om hun positie veilig te stellen. Erik-Jan: ‘Ik zie absoluut ook kansen, dus we blijven enthousiast en scherp. Zo zijn we verschillende onderzoeken gestart om te kijken hoe we onze productpropositie verder kunnen verscherpen, door slimmer eten en drinken in te kopen bijvoorbeeld. Ook blijven we investeren in renovaties en vernieuwingen. Vorig jaar is onze locatie in Bunnik volledig aangepakt en zijn er in Rotterdam renovaties uitgevoerd. Het blijft belangrijk om geld te steken in ontwikkeling, want we willen blijven meespelen op de Nederlandse congresmarkt. Als we aan de ene kant veel tijd en energie steken in het binnenhalen van grote congressen naar ons land, dan moeten we aan de andere kant ook op een manier kunnen blijven hosten die passend is’, aldus Erik-Jan.
‘Ouderwetse aandacht is nog steeds ons metier’
Het hoge aanbod in kwalitatieve congreslocaties in Nederland maakt de concurrentie geducht. Hoe blijft Postillion Hotels zich onderscheiden? Erik-Jan: ‘Laat ik voorop stellen dat ik vind dat we in Nederland overal mooie zalen hebben, het is lastig om op dat vlak super onderscheidend te zijn. Dus zetten wij een andere koers in en stellen we onszelf altijd kritische vragen zoals: vallen we op? Zijn we hiermee net even anders dan de concurrent? Zo ontwikkelden we in het verleden campagnes als Brain Food en Brain Breaks, waarmee we een weerwoord gaven op de bekende lunchdip. Met een gezond aanbod qua eten en snacks legden we de nadruk op het hoog houden van het energielevel van gasten. Wij waren ook een van de eersten bij wie je een half uurtje haka of yoga voor 1000 man kon boeken – nu wordt dat op veel plekken aangeboden. Maar aandacht geven met impact is ons werkelijke DNA. Wat dat betreft is ouderwetse gastvrijheid nog steeds ons metier.’