Pop-up gallery Zwitserland Toerisme op Utrecht CentraalPop-up gallery Zwitserland Toerisme op Utrecht Centraal
Back Back Nieuws

Pop-up gallery Zwitserland Toerisme op Utrecht Centraal

20 oktober 2017

Van online naar offline: de vierdaagse pop-up gallery van Zwitserland Toerisme op station Utrecht Centraal was een groot succes. Naar schatting 20.000 treinreizigers hebben de interactieve foto-expositie 'Schilderachtig Zwitserland' tussen 12 en 15 oktober 2017 bezocht. Het project is in samenwerking met creatiebureau ID310 gerealiseerd en krijgt van 19 tot en met 21 oktober een vervolg op het centraal station van Antwerpen.

100 m2 Zwitserland in Utrecht

De opvallende Zwitserse pop-up gallery bevond zich in de stationshal van Utrecht Centraal en had een oppervlakte van 100 vierkante meter. Een speciale klok gaf de tijd aan tot het vertrek van de eerstvolgende, directe trein naar Zwitserland. Daaromheen stonden vier platforms met elk acht foto's van Nederlandse en Belgische Instagram-fotografen, die bezoekers konden waarderen met offline likes en shares. Op het centrale podium maakten beeldend kunstenaars schilderijen van de foto's, terwijl drie Alphoornspelers om het uur zorgden voor een typisch Zwitsers geluid, dat door de hele stationshal te horen was.

Likes en shares, maar offline

De 32 Instagram-foto's waren tentoongesteld in levensgrote installaties met dezelfde functionaliteiten als het socialmediaplatform, zonder daarbij verbonden te zijn met het internet. Bezoekers waardeerden de afbeeldingen met een offline like door op een knop in de vorm van een hart te drukken. Een rood verlicht hartje verscheen in de foto en de teller van het aantal likes ging met één omhoog. Men deelde de foto's door ansichtkaarten ervan per post te sturen naar vrienden of familie en maakte meteen kans op het winnen van een rondreis door Zwitserland voor twee personen. Een speciale audiotour, ingesproken door de Instagram-fotografen, gaf meer achtergrondinformatie over de foto's en de verschillende locaties waar deze genomen waren.

Succesformule

'Het concept sloeg duidelijk aan bij het publiek,' aldus Yves Luetolf, directeur van Zwitserland Toerisme Benelux. 'In vier dagen tijd hebben ongeveer 20.000 mensen onze pop-up gallery bezocht. Velen waren onder de indruk van de foto's en reageerden enthousiast op de originele manier waarop ze deze konden 'liken' en 'sharen'. Bij elkaar opgeteld hebben de 32 foto's ongeveer 21.000 'likes' gekregen en zijn er bijna 20.000 ansichtkaarten meegenomen of verstuurd. Men nam er soms echt de tijd voor. Ik verwacht dat veel bezoekers een trein later hebben genomen dan ze gepland hadden. Sommigen zelfs meer dan één!'

Schilderachtig Zwitserland

Om te laten zien dat Zwitserland in alle jaargetijden letterlijk schilderachtig is, maakten beeldend kunstenaars Sophie Bekkering en Hjalmar Riemersma gedurende de tentoonstelling schilderijen van de foto's op het centrale platform. Beide Arnhemse kunstenaars hebben veel ervaring in het schilderen van Zwitserse landschappen en reizen geregeld af naar de bergen om er in alle rust te kunnen werken. 'Een uitdaging om de concentratie te vinden op dit drukke station!' aldus Bekkering. 'Via de foto verplaats ik me naar Zwitserland. Schilderen is een proces van kijken en beleven dat tijd nodig heeft. De kracht van de natuur in de Zwitserse Alpen vind ik heel inspirerend en geeft mij rust. Dit project sprak me dus meteen aan. Het tijdloze karakter van een landschapsschilderij wordt tegenover de snelle, digitale beeldcultuur gezet.'

Concept

'Het idee ontstond na eerdere samenwerkingen met Instagram-fotografen voor de online kanalen van Zwitserland Toerisme. De foto's waren prachtig en eigenlijk was het zonde om deze alleen online te gebruiken. Dit bracht ons op het idee om de foto's offline te gaan gebruiken. Waar deel je foto's online? Op Instagram. Waar deel je foto's offline? In een galerie.' aldus Yves Luetolf, directeur van Zwitserland Toerisme Benelux. De Zwitserse pop-up gallery werd geboren: Instagram-foto's in een offline expositie.

Samenwerking met ID310

ID310 won de pitch van Zwitserland Toerisme met een projectplan voor de realisatie van de offline Instagram expositie. 'De uitdaging zat vooral in de techniek van de installaties, we wilden geen schermen gebruiken en de functionaliteiten van de installaties zo 'analoog' mogelijk maken' aldus Martijn Geerdes, creatief directeur van ID310. Afgelopen week stond de pop-up expositie voor het eerst op Utrecht Centraal. Deze week reist het creatiebureau door naar Antwerpen Centraal, daar is de bijzondere expositie van 19 t/m 21 oktober gratis te bezoeken.

Sfeerimpressie expositie Utrecht Centraal (25 sec.)

Fotocredits: ID310

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!