PINO: 'Onze kracht? We zijn allemaal op een andere manier kritisch!'
03 October 2024Naast oprichters Jeroen en Pieter zijn Tessy en Rogier partner van PINO. Allebei begonnen ze er ooit aan het stagebureautje. Tessy als stagiaire en Rogier als zelfstandige, externe samenwerkingspartner. Ze groeiden mee met het evenementenbureau en waagden uiteindelijk de stap om het partnerkwartet compleet te maken. Tessy in 2010 en Rogier twaalf jaar later. Ze vertellen hoe ze bij PINO terechtkwamen, waarom ze partner werden, wie welke rol in het viertal heeft en wat ze van de toekomst verwachten.
‘Ik was een van de allereerste stagiaires van PINO’, begint Tessy. ‘Het was 2003 en ik studeerde aan de Hogere Hotelschool Maastricht, waar Jeroen en Pieter eerder afstudeerden. Vijf maanden lang liep ik stage bij ze. Jeroen en Pieter gaven me meteen veel verantwoordelijkheid. Ze gooiden me in het diepe, maar verzuipen kon ik niet: ze stonden altijd met een zwemhaak langs de kant. Het beviel me toen zo goed bij PINO, dat ik er niet lang na mijn studie aan de slag ging.’
Liever in de coulissen
‘Vanaf 2006 verlegden we het accent meer naar evenementen met inhoud’, vertelt Tessy. ‘Daar waren we al snel zo succesvol in, dat ik steeds meer collega’s kreeg. Omdat ik al langer samen met Jeroen en Pieter de lijnen uitzette, was het voor iedereen heel logisch dat ik als partner naast ze ging staan. Het was goed dat die twee heren versterking van een vrouw kregen. We vulden elkaar mooi aan: zij staan vaker op de voorgrond met wat meer bravoure, ik maak me liever in de coulissen druk om details. Die rol past me goed.’
Dat kleine stagebureautje
‘Bij evenementen draait het om details en daar ben jij inderdaad sterk in’, reageert Rogier. Tessy: ‘En voor jou telt vooral de inhoud. Jij staat voor de i van inhoud en ik zet er het puntje op.’ Rogier beaamt: ‘Anders dan Tessy, Jeroen en Pieter ben ik geen hotello. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en belandde bij de uitgever Wolters Kluwer, waar ik binnen het marketing en communicatie cluster uitgever was, van onder meer Adformatie. Ook grote events vielen onder mijn verantwoordelijkheid en zo werd ik een opdrachtgever van PINO. Ik viel direct voor hun enthousiasme en no-nonsense-aanpak. Kort nadat Kluwer in 2013 Adformatie verkocht, kreeg ik de kans om met hun evenementenportfolio voor mezelf te starten. Logisch was om met PINO samen te werken en zo kwam ik met mijn eigen tokootje op de zolder van hun kantoor terecht, aan dat kleine stagebureautje.’
Een nieuw hoofdstuk
Tessy vult aan: ‘Niet lang nadat Rogier bij ons kwam, namen we het communicatiebureau EPP over. Daardoor verdubbelde het team en bestond het uit meer bloedgroepen dan alleen hotello’s. En we verhuisden naar een nieuw pand. We begonnen met elkaar een nieuw hoofdstuk.’ Rogier, knikkend: ‘PINO werd nog sterker in evenementencommunicatie. Ik voelde me daar thuis bij en ging naast mijn eigen evenementen steeds meer bijdragen aan projecten van PINO.’ Tessy: ‘We zagen Rogier in de jaren daarna steeds meer als collega. Helemaal toen in 2020 corona ons land overviel.’
Knuppel in het hoenderhok
‘Tessy en ik vormden het tandem dat de slag van live naar online maakte’, legt Rogier uit. ‘Bij die online bijeenkomsten werd de inhoud nóg belangrijker: je wilde iedereen aan z’n scherm kluisteren. Uiteindelijk daalde in 2022 het stof van corona neer en voelde ik me met Tessy, Jeroen en Pieter echt verantwoordelijk voor PINO. Zo voelde dat toen we op een zonnig terras met z’n vieren terugkeken op de coronatijd. Het was Tessy die de knuppel in het hoenderhok gooide door zich af te vragen of ik ook partner van PINO moest worden. Daar hoefde ik niet lang over na te denken: wat ik deed, beviel me ontzettend goed en ik zou nog nauwer gaan samenwerken met wie ik het liefst samenwerkte!’
Inmiddels twintig talenten
Tessy: ‘Met Rogier maakten Jeroen, Pieter en ik ons partnerkwartet compleet. Het mooie is dat we aan de ene kant veel gemeen hebben en aan de andere kant elkaar goed aanvullen. Onze kracht is dat we allemaal op een andere manier kritisch zijn: Jeroen is de ondernemer die zorgt dat het zakelijk haalbaar is, Pieter de schoolmeester die met de rode pen door het concept gaat, Rogier de fijnslijper die maakt dat de inhoud stevig staat en ik de preciezerik die controleert of alles tot in de kleinste details klopt. PINO is ooit min of meer als grap begonnen en we zijn heel bescheiden gebleven. Toch mogen we onszelf op de borst kloppen: er lopen hier inmiddels twintig talenten rond en PINO is gegroeid tot een volwaardige sparringpartner voor mooie opdrachtgevers die graag terugkomen. Als je bedenkt hoe PINO gegroeid is, zie je pas hoe je zelf gegroeid bent.’
Foto's: PINO evenementen
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!