PIM Marketing Literatuur Prijs 2018 voor Ruud FrambachPIM Marketing Literatuur Prijs 2018 voor Ruud Frambach
Back Back Nieuws

PIM Marketing Literatuur Prijs 2018 voor Ruud Frambach

28 november 2018

'Doet marketing ertoe?' van Ruud Frambach is verkozen tot het beste marketingboek van 2018. Dat heeft Platform Innovatie in Marketing (PIM) vanavond bekendgemaakt. De 'PIM Marketing Literatuur Prijs' is dit jaar voor de 16e keer uitgereikt. Tijdens de drukbezochte presentatie in de Jaarbeurs in Utrecht, waar de genomineerde auteurs van de beste marketingboeken van 2018 een toelichting gaven op hun publicaties, mochten Guy van Liemt en Gert Koot de award voor het 'Beste Marketing Studieboek 2018' in ontvangst nemen voor hun boekwerk 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'.

Top 3 marketingboeken 2018

In een eerder stadium had de jury uit meer dan 40 marketingboeken al 12 boeken geselecteerd die het predicaat 'nominatie' voor de 'PIM Marketing Literatuur Prijs 2018', dé marketingliteratuurprijs van Nederland, hadden verdiend. Uit die shortlist zijn uiteindelijk 3 boeken gekozen. Dat zijn in alfabetische volgorde:
• Content! – Antal de Waij (Van Duuren Management)
• Customers the day after tomorrow – Steven Van Belleghem (LannooCampus, Van Duuren Management)
• Doet marketing ertoe? – Ruud Frambach (Boom Uitgevers Amsterdam)

Nieuw marketingvakmanschap

'We zijn vanavond getuige geweest van nieuw marketingvakmanschap', stelde juryvoorzitter Hans Molenaar. 'Alle genomineerden behandelen, vanuit een onderbouwde visie en kennis, hoe marketing meer impact krijgt voor allerlei soorten organisaties en allerlei typen vraagstukken van commerciële aard. Deze vakmensen hebben de moeite genomen – naast hun enorm drukke werkzaamheden – hun visie, mening en ervaring op schrift te stellen en een discussie aan te gaan om marketeers te helpen het vak nog beter uit te oefenen. Dit verdient veel respect en lof.'

Doet marketing ertoe?

Is marketing misleiding en geldverspilling? Dat is de essentiële vraag die Ruud Frambach dapper stelt. Want dat negatieve beeld kan ontstaan als marketing verkeerd wordt ingezet. Op korte termijn resultaat behalen is nog steeds te vaak het doel van marketingactiviteiten. Hiervoor wordt altijd een prijs betaald, op lange termijn ook door marketing zelf. Dat is zonde, vindt de hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Want marketing heeft de potentie zeer waardevol te zijn. Hij laat zien hoe.

De essentie van marketing

'Marketing wordt door veel marketeers en ook niet-marketeers gezien als marketingcommunicatie', aldus Hans Molenaar. 'Echte marketeers weten dat het vak uit veel meer bestaat, maar krijgen binnen organisaties vaak niet de ruimte om aan andere knoppen te draaien. Dit heeft Ruud Frambach samen met Peter Leeflang in 'Marketing aan de top' al eerder uitgebreid onderzocht en uiteengezet. Dat boek won in 2009 dan ook terecht de marketingliteratuurprijs.'

Maatschappelijke relevantie marketing

'In essentie is 'Doet marketing ertoe?', met de treffende ondertitel 'Effectieve marketing door te sturen op waarde', een vervolg op dat boek. Het geeft marketeers het instrumentarium om hiermee aan de slag te gaan. En niet alleen om sterkere organisaties, merken en marketingstrategieën te ontwikkelen, maar ook om marketing maatschappelijk relevanter te maken en een bijdrage te leveren aan een betere wereld.'

Stimulans ontwikkeling marketinggebied

Met de 'PIM Marketing Literatuur Prijs' wil het Platform Innovatie in Marketing de ontwikkeling van het marketingvakgebied stimuleren. De jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan die auteur die het beste slaagt in het weergeven van vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing die een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan de praktijk. Vorig jaar is de prijs gewonnen door Rob Beltman voor 'De marketingorganisatie van de toekomst'.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.523 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.523 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!