Back Back Nieuws

Partnerbijeenkomst Rotterdam Marketing in het teken van verhalen

05 september 2012
‘Het verhaal van…’ was het thema van de partnerbijeenkomst van Rotterdam Marketing op 4 september in het Scheepvaart en Transportcollege. Vijf gasten, waaronder Jan Peter Balkenende, vertelden aan de hand van scherpe vragen van gastheer Wilfried de Jong ieder hun verhalen over Rotterdam op het gebied van toerisme, lange termijn visie, cultuur, stedelijke ontwikkeling en onderwijs.

Toerisme betekent werkgelegenheid
Ton Wesselink, directeur Rotterdam Marketing, legde de link met de Verenigde Staten. “Daar waar de Amerikaanse president Barack Obama recentelijk toerisme noemde als een van de belangrijkste industrieën van zijn land, lijkt toerisme in Nederland van ondergeschikt belang te worden. De komende jaren wordt op Holland promotie maar liefst vijftig procent bezuinigd. Terwijl de (prijs)concurrentie tussen steden fors is. In een tijd waarin banen –en specifiek voor jongeren en lager opgeleiden- niet zomaar voor het oprapen liggen, kan toerisme een belangrijke aanjaagrol vervullen. Zeker voor Rotterdam is deze werkgelegenheid essentieel.”

Lange termijn visie
Het verhaal van Jan Peter Balkenende haakte daar op aan. In deze tijd is het belangrijk de positieve ontwikkelingen te blijven zien en ondanks de hobbels die zich op korte termijn voordoen, te blijven focussen op de lange termijn. Keuzes maken en koers houden, luidt zijn advies.

Belang van cultuur
Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen, wees op het belang van cultuurbehoud in de stad. Jarenlang is door particulieren en musea gebouwd aan en geïnvesteerd in kunstcollecties door musea toegankelijk te maken voor het grote publiek. “Met het oog op aanstaande bezuinigingen moeten we op alle mogelijke manieren voorkomen dat bezuinigingen in de culturele sector leiden tot verkoop van stukken en verschraling van het aanbod. Dat is denken op de korte termijn, laten we zoeken naar andere oplossingen”, aldus Sjarel Ex. Als kracht van de stad op cultureel gebied noemde hij de kunst in de openbare ruimte. “Rotterdam beschikt over een schitterend, gevarieerd aanbod." De komende maanden staat een aantal grote tentoonstellingen in Rotterdam op het programma: De weg naar Van Eyck (vanaf 13 oktober a.s. in Museum Boijmans Van Beuningen) en The Fashion World of Jean Paul Gaultier (vanaf 10 februari 2013 in Kunsthal Rotterdam). Bovendien vindt in 2013 een nieuw meerdaags festival plaats, Rotterdam Unlimited, dat onder andere het Zomercarnaval en Dunya Festival verenigt.

Bruggen bouwen
Niet kenmerkt Rotterdam zich in verbindingen in de vorm van (ondernemers)netwerken, ook worden steeds meer fysieke bruggen gebouwd die die stadsdelen met elkaar verbinden. “Hierdoor zie je direct een dynamiek ontstaan die er nog niet was toen die gebieden door water van elkaar gescheiden waren. Goed voorbeeld daarvan is de Rijnhavenbrug”, aldus Astrid Sanson, Programmadirecteur Binnenstad. Ook de Erasmusbrug, die vandaag precies 16 jaar Noord en Zuid met elkaar verbindt, is exemplarisch. Het Scheepvaart en Transportcollege legt symbolische verbindingen, op het terrein van kennisoverdracht en internationalisering. Het verhaal van dit opleidingsinstituut beperkt zich niet tot de stadsgrenzen; kennis over de logistieke sector en het opleiden van jongeren blijkt een sterk exportproduct.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!