Over de markt struinen bij de Vakbeurs Openbare Ruimte in de Jaarbeurs Over de markt struinen bij de Vakbeurs Openbare Ruimte in de Jaarbeurs
Back Back Interview

Over de markt struinen bij de Vakbeurs Openbare Ruimte in de Jaarbeurs

25 januari 2019

Begonnen als adviesbureau voor bedrijven en uitgegroeid tot hét platform voor openbare ruimte, kennis en innovatie voor overheid en markt. ExpoProof bedacht een concept waarbij de persoonlijke ontmoeting tussen vraag en aanbod het uitgangspunt is. Met inmiddels zo’n 600 exposanten en 7000 bezoekers is de Vakbeurs Openbare Ruimte in de Jaarbeurs een groot succes. We gaan in gesprek met Jean Paul Boon, marketing- en communicatiemanager van ExpoProof.

ExpoProof is de organisator van onder andere de Vakbeurs Openbare Ruimte: een totaalevenement voor ontwerp, inrichting, onderhoud en beheer van openbare ruimtes. De doelgroep van de beurs omvat voornamelijk gemeenteambtenaren, maar ook steeds vaker lopen landschapsarchitecten, stedenbouwkundigen en ontwerpers over de vloer. Op de vakbeurs komt men in aanraking met allerlei facetten rondom de openbare ruimtes in Nederland. Zo is er ‘De Groene Stad’, een speciale plek waar men alle ontwikkelingen omtrent groen en duurzaamheid kan bezichtigen. Of ‘Het Plein’, waar een realistische ontmoetingsplek nagebootst wordt. Hier zien bezoekers wat er mogelijk is op het gebied van professionele en duurzame inrichting van de openbare ruimte. De exposantenlijst van de beurs is gigantisch divers en varieert van ontwerpadviesbureaus tot straatmeubilairproducenten en van hoveniers tot lichtleveranciers.

Anders dan anders

De vakbeurs heeft geen doorsnee beursuitstraling. Jean Paul: ‘Wij geloven dat bedrijven op beurzen veel te veel nadenken over de standbouw, en niet om het verhaal dat ze te vertellen hebben. Daarom krijgt elke exposant bij onze vakbeurs een gelijkwaardige stand waarbij we de laatste twee meter aan het gangpad weglaten. Er zijn lage kosten zodat ook een eenpitter kan deelnemen en dankzij het ontwerp hangt er een aangename marktsfeer. De karretjes met gratis koffie en thee voor iedereen versterken dat.’

Dit idee kwam niet zomaar aanwaaien, vertelt Jean Paul. ‘ExpoProof was van oorsprong een adviesbureau waar we bedrijven adviseerden in hun deelname aan vakbeurzen. We gaven advies over het type beurs en lieten zien dat niet het complete marketingbudget in zo’n deelname hoeft te zitten.’ Helaas bleek dat geen gat in de markt, want hoewel het advies werd gewaardeerd, kozen bedrijven uiteindelijk toch voor een grote, dure stand. De focus lag te weinig op de ontmoeting en het gesprek. Daarom besloot het bedrijf het zelf te doen. De eerste beurs die ExpoProof vanuit dit concept ontwikkelde, was de Vakbeurs Openbare Ruimte.

Contact is het sleutelwoord

De keuze om een dergelijk event live te organiseren, is een doordachte zet. Jean Paul: ‘We zouden ook een website kunnen maken en daar alle leveranciers met producten voor openbare ruimte opsommen, maar mensen blijven elkaar toch altijd opzoeken. Waarom denk je dat de markt ondanks al die e-commerce nog steeds zo populair is? Er zal altijd een wens zijn van mensen om elkaar persoonlijk te ontmoeten. Daarnaast wil onze doelgroep de verschillende producten zien en aanraken. Zeker voor een architect of ontwerper, die wil toch graag weten hoe dat bankje of die boom er in het echt uitziet. Een live-event bezoeken is in dat geval een stuk makkelijker dan langsgaan bij dertig verschillende leveranciers. Je bestelt toch ook geen bank of grote tuintafel zonder hem in het echt gezien te hebben?’

Een live-event kent nog meer voordelen volgens Jean Paul. Zo stelt hij dat er op een beurs geen voorkeursbehandeling geldt. ‘Het is dé manier om te laten zien hoe transparant je bent’, zegt hij. ‘Iedereen kan bij elkaar binnen lopen en een exposant moet zich kwetsbaar opstellen. Dat is pas een mooi voorbeeld van overtuigd zijn van je eigen product.’

Uit het jasje gegroeid

Door de jaren heen is de Vakbeurs voor Openbare Ruimte tien keer zo groot geworden. Toen de beurs nog plaatsvond in een kleinere locatie in Houten en de mannen buiten een tent moesten opzetten om ruimte te creëren, was de maat vol. De volgende editie zou plaatsvinden in de Jaarbeurs. Niet alleen vanwege de grootte, ook vanwege de bereikbaarheid. Jean Paul: ‘Onze doelgroep reist graag met het ov. Ze kunnen voor de deur uitstappen.’

Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels wordt de vakbeurs al een paar jaar in de Jaarbeurs gehouden. Over de samenwerking is Jean Paul erg te spreken: ‘We hebben bijvoorbeeld boomkwekers en mensen met lichtmasten als exposanten. Dit vraagt om een uitgebreid logistiek plan, dat we liever zelf organiseren. Jaarbeurs begrijpt dat en laat ons daar vrij in. Daarnaast zit er ook altijd op de dag zelf iemand van Jaarbeurs bij onze organisatie. Zo kunnen zij de specifieke vragen over de hallen direct opvangen. En als er iets niet klopt, dan doen ze daar wat aan.’ Ook wat betreft nazorg heeft Jean Paul enkel lovende woorden: ‘Als er iets misgaat, reageren ze proactief. Daarnaast stellen ze vragen als: hoe kunnen we dat in het vervolg anders doen? Ze denken in oplossingen en dat is een hele fijne manier van samenwerken.’

Dat de Vakbeurs Openbare Ruimte en Jaarbeurs een goede match zijn, blijkt uit de nieuwe planning. De volgende beurs staat in oktober 2019 op de Jaarbeurs agenda.

Door > Claire van Berkum

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!