Opnieuw beste reputatie voor ASML
28 June 2024Voor het vijfde jaar op rij staat ASML stijf aan kop in de ranglijst van bedrijven met de beste reputatie. Dat blijkt uit de 24e editie van het grootste en enige Nederlandse reputatieonderzoek onder zakelijke beslissers van businessplatform MT/Sprout uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam (UvA). In deze MT500 maken De Efteling en Rituals eveneens deel uit van de top drie, waarbij het beauty- en cosmeticabedrijf voor het eerst zo hoog is geëindigd. In de MT500 waarderen branchegenoten elkaar op het vlak van productleiderschap, kwaliteit van uitvoering, klantgerichtheid, goed werkgeverschap en duurzaamheid.
In vergelijking met 2023 valt op dat een aantal oer-Hollandse bedrijven zoals KLM, Heineken en Staatsbosbeheer in de top tien plaats moeten maken voor buitenlandse grootmachten zoals Google, Ikea en Microsoft. Dat terwijl de opmars van het Nederlandse Rituals doorzet van de negende plek in 2022, de vijfde positie in 2023 naar de huidige derde plek. Nieuw in de MT500 is de deelname van NGO’s en goede doelen. Zakelijke beslissers hebben veel waardering voor deze non-profitorganisaties, met KWF Kankerbestrijding als hoogste binnenkomer in de MT500 op positie 24.
Onderlinge prestatie
In dit jaarlijkse reputatie-onderzoek wordt ook bekeken hoe sectoren ten opzichte van elkaar presteren aan de hand van de zogeheten Netto Reputatie Score (NRS) berekening. Goede doelen en NGO’s, de automotive industrie en zorginstellingen worden het beste gewaardeerd. Vastgoed & woningcorporaties, de agrarische sector en bedrijven in personenvervoer krijgen de slechtste sectorwaardering.
Henk Volberda, onderzoeksleider en UvA-hoogleraar Strategic Management, is niet verrast over de top drie van 2024. ‘Zowel ASML, De Efteling als Rituals zijn het toonbeeld van organisaties met een rotsvaste koers. Zij weten goed om te gaan met veranderende marktomstandigheden en tegelijkertijd een heldere herkenbare koers te varen’, zegt Volberda. ‘Ons onderzoek leert bovendien dat koers verleggen zeker niet altijd ten koste gaat van de bedrijfsreputatie. Dat geldt wel voor het moreel kompas. Dat is niet onderhandelbaar’, is de overtuiging van de hoofdonderzoeker.
Over het onderzoek
In opdracht van MT/Sprout hebben dit jaar 1.573 zakelijke beslissers 15.772 beoordelingen gegeven op het vlak van productleiderschap, kwaliteit van uitvoering, klantgerichtheid, goed werkgeverschap en duurzaamheid. De MT500 is het enige reputatie-onderzoek in Nederland dat een zogeheten peer-to-peer-aanpak kent. Onderzoeksrespondenten krijgen de gelegenheid hun oordeel te geven over de reputatie van organisaties in hun eigen branche. De vijf genoemde dimensies worden met 1 tot 5 sterren beoordeeld. Het onderzoek heeft begin 2024 plaatsgevonden.
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!