Marketingafdelingen nemen activiteiten in eigen beheer
Een belangrijke bevinding is dat marketingafdelingen van locaties steeds meer competenties intern ontwikkelen om activiteiten zelf uit te voeren. Dit laat zien dat zij investeren in een langetermijnvisie en doen dit met behulp van toekomstbestendige marketingteams.
Onderscheidend vermogen en duurzaamheid als essentiële waarden
Hoewel kwaliteitsgarantie nog steeds van het grootste belang is voor locaties, is er een stijging te zien in het belang van onderscheidend vermogen, wat wijst op de groeiende behoefte om zowel uniek als kwalitatief te zijn. Duurzaamheid is en blijft ook een continu groeiend thema en is nu een integraal onderdeel van het merkbeleid voor bijna alle locaties.
Opkomende trends in marketingstrategieën
LinkedIn en Instagram-marketing blijven populair, terwijl tegelijkertijd de hang naar authenticiteit in contentmarketing significant groeit. Duurzaamheid en marketing automation winnen ook aan interesse onder locatie-ondernemers.
Media-inzet verschuift: social media neemt bijna de leiding
Google Search werd opnieuw verkozen als beste mediatype om locaties zichtbaar te maken met social media nog steeds als aanhoudende, sterke tweede. Locatiewebsites en nieuwswebsites continueren als belangrijke mediakanalen en investeringen in Google AdWords en re-targeting blijven eveneens populair.
Communitybuilding en internationale oriëntatie
Het onderzoek toont aan dat deelname aan vakverenigingen, netwerken en kwaliteitsmerken toeneemt, wat wijst op een groeiende behoefte aan samenwerking en kennisdeling. Bovendien tonen locatie-ondernemers meer interesse in de internationale MICE-markt dan twee jaar geleden.
Belangrijkste afnemers en consistente marketing KPI's
De belangrijkste afnemers voor de branche zijn nog steeds eventbureaus en directe klanten. Ook de primaire marketing KPI's blijven consistent en gelijk aan die van 2021.