15 oktober 2013

Opladen in Bled, Slovenië

Rubrieken

Ljubljana. Alleen het woord brengt je al in een andere wereld, maar toch is het slechts 1,5 uur vliegen vanaf Amsterdam. De hoofdstad van Slovenië, het enige land ter wereld met het woord 'love' in haar naam. Dat belooft wat voor deze individuele perstrip naar Bled, georganiseerd door Ria Mooijaart & Partners. Het plaatsje dat bekend staat om haar prachtige meer ligt ten noordoosten van Ljubljana, op nog geen 20 minuten rijden. Bij Joze Pucnik Airport staat de taxichauffeur al op verzoek van SAVA Hotels & Resorts op mij te wachten. Een vriendelijke man, genaamd Sandi, die tijdens de nachtelijke korte rit vertelt dat het leven in Bled mooi is omdat het ‘easygoing’ is. Ook is de kwaliteit van het leven er goed en kun je er goed zaken doen. Mooie argumenten. Voordat ik nog verder kan doorvragen zijn we al gearriveerd bij Hotel Toplice. De kleurrijke letters op de gevel van het vijfsterrenhotel stralen internationale allure uit.

Combinatie van Belle & The Beast en Twin Peaks
In de lobby is het gemoedelijk met een bruin interieur in een Victoriaanse sfeer. Ook hier word ik opgewacht, maar nu door de conciërge. Hij neemt de moeite om mij op de kaart aan te wijzen waar het hotel zich bevindt en dat leert dat ik vannacht letterlijk aan de oever van Lake Bled zal slapen in dit klassieke hotel. Met een heuse deursleutel open ik kamer 414 en ik word direct over de vissengraad vloer aangetrokken naar de openslaande deuren: vanaf het balkon heb ik een schitterend uitzicht op een mystiek plaatje: een groen opgelichte kerk op een eilandje, en een mysterieus kasteel op de heuvel aan de overkant van het meer. Het ziet er surrealistisch uit en af en toe word ik uit de trance gehaald door opspringende vissen in het meer. Het lijkt een combinatie van een scène uit Disney’s Belle & The Beast en het in de jaren ’90 zo populaire Twin Peaks…

Icoon in de MICE- en leisure branche: SAVA Hotels
De volgende ochtend heb ik een ontbijtafspraak met Sasa Zor, Director of MICE Sales bij SAVA Hotels & Resorts. De 29-jarige Sasa heeft al heel wat noten op haar zang: zo werkte ze 4 jaar voor een vijfsterrenhotel in de hoofdstad en is ze sinds anderhalf jaar Director of MICE bij het in Slovenië bekende bedrijf SAVA. SAVA bestaat uit zes bestaande bedrijven, heeft zes bestemmingen en alleen in Bled telt het bedrijf al zes hotels, 23 bars en 9 restaurants. Met 1.200 medewerkers is SAVA een icoon in de MICE- en leisure branche.

Bled geeft ruimte voor reflectie
Maar wat maakt Bled dan uniek? Waarom heeft Sasa mij uitgenodigd om Bled te ontdekken? “Elke bestemming is bijzonder, dat zal iedere vertegenwoordiger zeggen. Ze komen er vandaan, kennen de highlights en willen dat onder de aandacht brengen. Maar Bled is niet alleen uniek vanwege de infrastructuur, de geografische en culturele highlights of rijke historie. Bled doet iets met je, hier kun je de batterij weer opladen. Het is hier sereen en dat geeft ruimte voor reflectie. Bled staat tevens bekend als thermal spa destination met beneficial thermal water in elk van onze hotels, uitgebreid met spa & welness. Zelf kom ik graag in de weekenden naar Bled om gewoon even alles op mij in te laten werken. Op de een of andere manier heeft Bled dat effect op mensen, natuurlijk ook vanwege het mystieke meer.”

Het meer kent vele legendes
Het meer is inderdaad de magneet van Bled te noemen. Met een omvang van 6 kilometer is het geschikt voor watersporten als ‘suppen’, overtochtjes met typische ‘pletna boten’ of zwemmen. Ook om het meer maken mensen graag gebruik van de vele sportieve activiteiten als hiken, paardrijden of fietsen, met als bestemming bijvoorbeeld het eeuwenoude kasteel. Er zijn ook veel legendes die onderdeel kunnen uitmaken van een programma. “Eeuwen geleden verdween een man uit het niets toen hij op het meer was, hij werd dood verklaard. Zijn vrouw voelde zich vreselijk miserabel en verkocht al haar goud om een mooie bel te kopen die aan de kerk kon worden gehangen. De vrouw vond het belangrijk dat de man de bil nog altijd kon horen rinkelen. Echter, toen de bel vervoerd werd over het water, woedde er een stevige storm. De bel zonk naar de bodem van het meer dat op het diepste punt 30 meter is. Niemand heeft de bel ooit teruggevonden, maar nog altijd hoort men, vooral ’s avonds, de bel rinkelen en vage stemmen uit het meer opstijgen.” In een incentive programma kan dit verhaal tot leven komen. ’s Avonds laat, als het gezelschap op een pletna boot dobbert en na het horen van de legende op zoek gaat naar de gezonken bel, komt een duiker aan de oppervlakte met een bel in zijn hand: “I got it!”. Een prachtige incentive voor teambuilding programs. Spannend, intensief en met een hoog ‘fun’gehalte.

Terug naar de Middeleeuwen
Ook het kasteel, als een van de highlights, is een incentive op zich. “We kunnen ridderavonden organiseren zodat genodigden zich in de Middeleeuwen wanen. Ook is er een restaurant voor maximaal 60 personen en is er de mogelijkheid voor een cocktail(receptie) voor maximaal 300 personen.” Op het terrein van het kasteel worden verschillende workshops gegeven, zoals boekdrukkunst en wine tastings. Slovenië heeft namelijk de oudste wijngaard van Europa, inmiddels is deze 400 jaar oud. “Onze liefde voor wijn en gastronomie hebben we met de Fransen en Italianen gemeen. Een bezoek aan Bled gaat dan ook altijd gepaard met culinaire hoogtepunten!”

Informele sfeer in gemoedelijk restaurant
En zo neemt Sasa mij mee naar een klein, middeleeuws stadje op slechts 10 minuten afstand van Bled: Radovljice. In dit restaurant, genaamd Lectar, worden sinds 1822 authentieke Sloveense gerechten geserveerd. In de hoek van het restaurant woedt een vuur in de haard, lampen zijn met dikke touwen opgehangen en op de tafels liggen stillevens van oude strijkijzers, weegschaaltjes en walnoten. “Hier komen groepen graag, er is ruimte voor gesprek in een informele, huiselijke sfeer.” In de ‘kelder’ bevindt zich een ‘gingerbread museum’. Vrolijke, kleurrijke harten, Sinterklaaspoppen en andere souvenirs worden hier met passie gemaakt en de kunst wordt al sinds generaties van vader en moeder op kind overgedragen. “Het is mogelijk om hier een korte workshop te volgen en vervolgens gemoedelijk te lunchen in het restaurant hier boven,” vertelt Sasa.

‘Sla geen likeur af’
Na een schaal met overheerlijke tapas volgt een bijzondere champignonsoep in een kom gemaakt van brood. “Bij elke hap kun je wat handgemaakt brood meeschaven en dat is een heerlijke combinatie”. Even later genieten we alweer van een typisch Sloveens gerecht: worst en zuurkool. De herfst heeft officieel zijn intrede gedaan en dit wordt ‘afgetopt’ met een heerlijke bessenlikeur. “In Slovenië is het niet netjes om een likeurtje af te slaan. Het gaat erom dat mensen je met een likeur welkom heten. Deze regio staat vooral bekend om bosbessenlikeur.” Een heerlijke zachte likeur met een volle bessensmaak. Dit is genieten!

20 miljoen cream crakes
Met een voldaan gevoel neemt Sasa mij na de uitgebreide lunch mee naar Park Restaurant & Café, een etablissement dat wederom aan het meer van Bled ligt. Dit restaurant staat in heel Slovenië bekend om de cream cakes. Vergelijkbaar met de tompouce, maar als je de bewoners van Bled mag geloven is het de beste cream cake ter wereld, waarvan het recept nog nimmer exact is gekopieerd. Het succes van deze lekkernij laat zich meten door het aantal verkochte cream cakes: in 60 jaar tijd zijn 12 miljoen van deze vierkante en zoete crème cakes over de toonbank gegaan. “Je kunt Bled eigenlijk niet verlaten zonder van ons bekende dessert geproefd te hebben,” meent Sasa. En zo zitten we binnen een paar minuten te genieten van de lichtgele delicatesse met uitzicht op het meer en het zo markante kasteel.

Geen extra’s nodig…
In slechts 24 uur heb ik de highlights van Bled mogen zien en beleven: het mysterieuze meer, de ’s avonds zo prachtig uitgelichte contouren van het kasteel, het kerkje op het eiland waar de beruchte bel nooit aankwam. Maar ook zag ik de pletna boten groepen mensen vanaf Toplice Hotel naar het eiland brengen voor een coffee break, ik proefde van ‘the one and only’ cream cake en genoot van de bessenlikeur in het bijna twee eeuwenoude restaurant in Radovljice. Eén ding is zeker: ik kom graag nog eens terug naar Bled. Waarom? Zoals Sasa al aangaf: Bled doet iets met je. Hier kun je de batterij weer opladen. Voor mij is Bled een incentive op zich, hier heb je geen extra’s voor nodig. Oké, een bessenlikeurtje en een cream cake volstaan… 

Voor meer informatie over SAVA Hotels & Resorts: Ria Mooijaart & Partners, info@riamooijaart.com. Ook voor incentive programma's in andere Sloveense bestemmingen als Ljubljana, Kranjska, Gora, Roz en Piran is meer informatie op te vragen bij Ria Mooijaart & Partners.