‘Ons werk is een succes, als verhalen tot leven komen’‘Ons werk is een succes, als verhalen tot leven komen’
Back Back Interview

‘Ons werk is een succes, als verhalen tot leven komen’

05 juni 2019

Univate maakt herinneringen

 

Visuele werelden creëren die verbazen en verwonderen. Univate, sinds begin 2018 onderdeel van Faber Audiovisuals, ontwerpt en programmeert bewegend beeld, 3D en geluid. ‘We ontwikkelen creatieve concepten en realiseren die in technisch opzicht tot het er ook echt uitziet zoals is bedacht’, zegt medeoprichter Jasper Steenkamp. ‘Opdrachtgevers willen hun verhaal impactvol vertellen; wij denken mee over wat hiervoor nodig is, wat goed is’, vult zijn broer Jurriën aan. Portret van een illuster duo, dat dagelijks tekent voor audiovisuele hoogstandjes.

Familiebedrijf

Hoofddorp, onder de rook van Schiphol. Achter de grijsmetalen gevelbekleding van een onopvallend hoekpand gaat een wereld van visuele animatie en eigentijdse videotechniek schuil. Hier huist Univate. De creatieve geesten achter alle visuele effecten in bijvoorbeeld de DanceSing serie van SBS6. En die op de gevel van Heineken Experience tijdens het Amsterdam Light Festival. Op de begane grond een acht meter brede green screen studio. Op de eerste etage twee werkruimten. Daar broeit de creativiteit. Jasper deelt zijn domein met de backoffice en de vergaderfaciliteit. Op zijn desk twee schermen, een toetsenbord, een tablet en een pen. Meer heeft de geboren creatief niet nodig. Waar hij nooit iets anders wilde dan bijzondere dingen maken, bekwaamde zijn broer – niet voor niets geschoold werktuigbouwkundige – zich in de techniek. ‘Ik heb gewerkt in de reclamewereld, onder meer op special effects voor commercials, voor ik besloot om mijn skills in te zetten voor events.’

  • Jasper en Jurriën
    Jasper en Jurriën
  • DanceSing
    DanceSing
  • Hitachi
    Hitachi
  • Hitachi
    Hitachi
  • Hitachi
    Hitachi
  • Hitachi
    Hitachi

Organische groei

Dat bedrijf kreeg van Jasper de naam Univate. ‘Het is een creatieve samenvoeging van de woorden uniek en innovatief. Maar het zegt daarmee wel meteen alles over de intenties die ik met de oprichting had.’ Jasper zat in de eventbranche, zag in projecten steeds meer en steeds grotere schermen verschijnen, maar miste kwaliteit en originaliteit in het daarop vertoonde: ‘Het was vaak plat, zonder idee. Content moet, net als events zelf, een beleving opleveren.’ Vijf jaar later is Univate toonaangevend in de branche. Grote opdrachtgevers staan in de rij om de Hoofddorpse creatieven aan de slag te zetten op hun projecten. ‘We hebben nooit ingezet op groei, dat is organisch gegaan. Elk volgende project oversteeg het vorige. Qua uitdaging, maar ook qua werk en vereiste creativiteit. De opdracht die we onszelf steeds weer geven is: hoe kan wat de opdrachtgever ons vraagt slim, effectief en betaalbaar gecreëerd worden.’ Ook de overname door Faber Audiovisuals kwam op een heel natuurlijk moment: ‘Wij denken na over hoe een event overtuigend en memorabel ontworpen kan worden, de volgende fase is de hardware, de techniek. Die moet het fysiek allemaal mogelijk maken. Daarin is Faber natuurlijk ijzersterk. Vandaar, we vullen elkaar aan.’

Hitachi showcase

Sinds de oprichting werkte Univate aan projecten van elk formaat. Van meeting room tot TV-show. Een recent voorbeeld is de deelname van Hitachi aan ‘s werelds grootste beurs op het gebied van bouwmaterialen en –machines, Bauma München. Dat is een driejaarlijks mega-event in de Zuid-Duitse stad. ‘We werkten daar samen met een crew van Faber in opdracht van beursbouwer Gielissen’, licht Jasper de case toe. ‘Hitachi presenteerde zich in een tijdelijk gebouw van twee verdiepingen naast de beurshallen. Daar was genoeg ruimte voor de gigantische machines. We hebben er, naast de mooi ontworpen content voor de vele schermen, gezorgd voor een unieke beleving via AR (augmented reality) en VR (virtual reality). Bezoekers konden via een VR Installatie de nog niet bestaande Wheel Loader van Hitachi bewonderen en zelfs bedienen.’ Een andere spectaculaire toepassing van de nieuwste technieken was de mogelijkheid voor potentiële kopers van gebruikte machines om te checken op welke punten een machine was gereviseerd. Om dit te visualiseren werd de Microsoft HoloLens ingezet. ‘Omdat die eigenlijk vooral binnen inzetbaar is, moesten we nadenken over aanpassingen in deze buitenruimte. Dat is dan voor ons de uitdaging. Het sluit naadloos aan bij onze visie dat ook de fysieke ruimte een cruciaal onderdeel is van een overtuigende audiovisuele productie.’ Bezoekers aan Univate in Hoofddorp kunnen deze AR-beleving trouwens ook in miniatuur bekijken.

Toegevoegde waarde

‘Door ons specialisme kunnen we Virtual Reality steeds vaker inzetten. De techniek biedt volop mogelijkheden’, stelt Jurriën. ‘Het moet voor ons wel altijd functioneel ingezet worden. Niet het kunstje om het kunstje dus. Daarbij moet het betaalbaar zijn, vinden we. Daarnaast maken we dit soort technieken beschikbaar voor kleinere projecten en wordt animatie, 3D en VR denkbaar en haalbaar voor bescheiden budgetten. Het is de investering waard als het ‘t verhaal vertelt, dat verteld moet worden.’

Door > Henny Beijer

Alle foto’s copyrights Univate

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!