15 maart 2005

Onderzoek naar Customer Relationship Management (CRM) in de evenementenbranche

Rubrieken

Evenementen worden vaak ingezet om een optimale relatie tussen klant en leverancier op te bouwen en te behouden. Customer Relationship Management (CRM) is een bedrijfsstrategie die hetzelfde uitgangspunt heeft. Interessante vraag: past de evenementenbranche zelf ook CRM toe? De Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) zocht het uit via een onderzoek. Daaruit blijkt dat veel evenementenbureaus algemene gegevens van opdrachtgevers in een database opslaan, maar persoonlijke voorkeuren en interesses van hen daarentegen niet. Ook blijkt dat evenementenbureaus wel over veel relatiegegevens beschikken, maar de verschillende klantgroepen weinig tot niet onderscheiden. Bijna zeventig procent van de bureaus doet aan multichanneling om hun klanten te bereiken. Wel vinden ze zelf dat ze multichanneling nog niet optimaal uitvoeren. Persoonlijke contacten vinden de meeste bureaus het belangrijkste communicatiemiddel. In het komend nummer van High Profile Events, dat deze maand uitkomt, verschijnt een volledig verslag van het onderzoek van de NHTV naar CRM in de evenementenbranche.