Om echt impact te maken heb je niet alleen een mooi verhaal nodigOm echt impact te maken heb je niet alleen een mooi verhaal nodig
Back Back In magazine Events

Om echt impact te maken heb je niet alleen een mooi verhaal nodig

01 augustus 2024

House Of Inclusion creëert niet alleen smaakvol eten, het bouwt bruggen tussen mensen, talenten én ingrediënten. Hierdoor is House of Inclusion niet zomaar een merk, maar een plek waar imperfectie, smaak en talent samenkomen. Klinkt als een sprookje, hoe geef je zo’n missie handen en voeten? Eric Habraken, Divisiemanager House of Inclusion bij Hutten deed het.

In de zestien jaar dat Eric bij Hutten werkt, zijn het de sociale en duurzame initiatieven die de rode draad vormen. Eric: ‘Hutten is daar eigenlijk al vanaf de beginjaren mee bezig, vanuit een intrinsieke motivatie om samen de we­reld een stukje mooier te maken.’ Maar om echt impact te kunnen maken, heb je niet alleen een mooi verhaal nodig. ‘Daarvoor heb je de hele keten nodig. Hoe fantastisch de initiatieven ook zijn, zonder volume blijven ze te klein, zijn ze te duur, vallen ze om’, vertelt Eric.

‘Eigenlijk heb ik dus altijd gekeken hoe we een stevige business case kunnen maken van deze initiatieven’, vertelt Eric. ‘Om ze groter te maken en daadwerkelijk stappen te kunnen zetten. Niet alleen voor Hutten, maar ook vanuit en samen met andere strategische part­ners. Wie gelooft er in dezelfde waarden en springt op de trein?’

Alle duurzame initiatieven onder één paraplu

Eric: ‘Vorig jaar besloten we alle duurzame initiatieven die we de afgelopen jaren hebben gecreëerd onder één paraplu vorm te geven. Dat is House of Inclusion geworden. Juist het onderwerp Social Return wordt steeds groter, met aandacht voor het social return beleid of de wens of verplichting een PSO-keurmerk te krijgen. Daar spelen we op in met de concepten die we creëren.’

De laatste maanden zijn ze bezig geweest om deze zogenoemde paraplu vorm en meer body te geven. Wat is het verhaal, wat zijn de beloftes? De basis achter de initiatieven die samenkomen binnen House of Inclusion, is het omarmen van diversiteit in alles wat ze doen. Sociale en duurzame initiatie­ven zoals De Verspillingsfabriek, De Zorgbakkerij, Sign Language Coffee Bar & WeCare CoffeeRoasters vinden vanaf nu onderdak onder de paraplu van House of Inclusion. ‘Je kunt House of Inclusion zien als een platform met aller­lei verschillende initiatieven die inspelen op het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zowel in de gastvrijheid als in de food/productie’, verduidelijkt Eric.

Het verhaal achter de prachtige producten

Eric: ‘Toen we startten met dergelijke sociale initiatieven, richtten we onze communicatie vooral op food en de productie van food gekoppeld aan Social Return. Er kwamen prachtige producten naar buiten, maar het verhaal erachter bleek vervolgens lastig over te brengen op de gast. Dat verhaal overbrengen gaat makkelijker met een initiatief zoals bijvoorbeeld onze laatste telg, Sign Language Coffeebar. Mensen komen direct in aanraking met de Gebaarista en daarmee met het idee van Social Return. Niet alleen de Gebaarista moet zich aanpassen, ook degene die een kopje koffie bestelt. Zo zichtbaar zijn niet alle initiatieven, maar onder de noemer House of Inclusion zijn ze makkelijker te begrijpen en belangrijker: geïnteresseerden kunnen makkelijker aanhaken. House of Inclusion biedt zo een podium aan iedereen, met ieders talent of ervaring.’

Niets nieuws

Noem het duurzaam ondernemen, noem het impact maken. Intrinsiek is Hutten altijd al bezig geweest met verschil maken. ‘Voor ons is deze manier van ondernemen niets nieuws. Daar hebben we onze initiatieven omheen gebouwd’, vertelt Eric. ‘Maar feit is wel dat inclusie eigenlijk in maar 12% van BV Nederland een rol speelt. Terwijl ik van mening ben dat diversiteit een bedrijf juíst heel veel brengt. Kijk bijvoorbeeld naar De Zorgbakkerij of Sign Language Coffeebar. De doelgroep start misschien wat terughoudend of zenuwachtig, ze komen tenslotte een nieuwe, commerciële werkomgeving binnen die ook best veel van ze vraagt - daar begeleiden we ze ook in – maar naarmate de maanden en jaren volgen, vinden ze hun plek, is iedereen super­trots en nemen ze de rest van de organisatie mee in hun enthousiasme. Vaak worden ze vervolgens helemaal geïntegreerd in de organisatie en zijn wij enkel de partner die de samenwerking in eerste instantie regelt.’

Verschuiving

Het is extra mooi als de initiatieven een centrale rol krijgen of echt goed gepositioneerd worden en daardoor een gezicht krijgen binnen zoveel mogelijk bedrijven. Eric: ‘Hoe klein een stap ook is, als iedereen er eentje maakt dan worden ze vanzelf groot. Dit soort samenwerkingen moet je vooral veel zien en ervaren, dan merken mensen vanzelf hoe weinig drempels er eigenlijk zijn. Toen wij 8 jaar geleden met De Verspillingsfabriek begonnen was verspilling ook nog niet echt sexy. Op een gegeven moment merk je een verandering en zo’n verschuiving hopen wij met onze initiatieven ook te gaan creëren. Naast de productie van smaak- en betekenisvolle producten, waarin wordt gelet op minder verspilling, CO2-reductie en meer plantaardig, geven deze initiatieven iedereen een kans op zinvol werk. Zo krijgt menselijk kapitaal een betekenis in smaakvolle en (h)eerlijke producten.’ Juist in een tijd waarin een begrip als bestaanszekerheid in alle verkiezingsprogramma’s voorkomt en bepaalde groepen mensen steeds meer tussen wal en ’t schip vallen voelt dat extra belangrijk.

‘In 2030 1000 mensen aan de slag binnen een van de initiatieven van House of Inclusion is een mooi streven’, zegt Eric. ‘Uiteindelijk is het pad dat de afgelopen 15 jaar tot House of Inclusion heeft geleid gekoppeld aan al die mensen die daar nu werkzaam zijn. Mensen die allemaal zo’n specifiek eigen verhaal hebben, positief of met moeilijkere fases, maar allemaal hebben ze net dat extra stapje naar werkgeluk gekregen. Dat geeft gewoon heel veel voldoening!’

Dit artikel is een verkorte versie van het artikel uit Magazine Events 2024-01. Het hele artikel lezen? Hier vind je de online versie van het laatste magazine.

Tekst: Mahlee Plekker

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!