O, kom er eens kijken….O, kom er eens kijken….
Back Back Achter de schermen

O, kom er eens kijken….

01 december 2017

Dokkum was dit jaar de plek waar Sinterklaas voet op Nederlandse bodem zette. Alles zag er op deze zaterdag 18 november kleurig, fleurig en feestelijk uit, dankzij de goedgemutste bezoekers en de opvallende vlaggen en doeken van de Dokkumer Vlaggen Centrale (DVC). Toen bekend werd dat de ‘echte’ goedheiligman dit jaar zou aanmeren aan de Dokkumer kade, ging DVC meteen aan de slag.

‘We leverden bij de gemeente een plan in voor een zo feestelijk mogelijke aankleding van Dokkum,’ vertelt een trotse Elizabeth Bakker, Marketing Manager bij DVC. ‘Hierin stond een veelheid aan producten, acties en ideeën om zoveel mogelijk inwoners en bedrijven te laten vlaggen. Je kunt wel mooie doeken maken, maar je wilt natuurlijk ook dat ze overal opgehangen worden. Het is leuk dat veel van onze ideeën zijn uitgevoerd.’

Zwaaien met wimpels

De Dokkumer Vlaggen Centrale hakt dan ook vaker met dit bijltje. Wat wil je, als je al sinds 1936 bestaat. ‘Natuurlijk konden we veel van onze bestaande producten gebruiken. Maar we bedachten ook nieuwe dingen, zoals de zwaaiwimpel. Hierop kunnen kinderen hun eigen naam invullen en zo de Sint persoonlijk welkom heten. Nu wapperen deze wimpels aan de huizen in de stad, zodat Sinterklaas precies weet wie waar woont. Een echt kinderfeest.’

Haarscherp in beeld

DVC ontwierp en produceerde voor de intocht talloze vlaggen en dranghekdoeken. Ook een levensgrote puzzel van hockers en een prachtig paviljoen kregen een prominente plek in de stad. Zelfs betonblokken, die werden ingezet voor de veiligheid, toverde DVC met een mooie hoes om tot cadeautjes. En als je de beelden van de tv uitzending terugkijkt, staat alles er even scherp op. Geen toeval volgens Elizabeth. ‘De dranghekdoeken zijn gemaakt van non-woven doek. Dit heeft een matte structuur en is daardoor heel geschikt voor camera-opnamen.’ Alle producten worden in eigen huis gemaakt. Hierdoor neemt DVC een unieke positie in. ‘We kunnen snel leveren en je bent altijd zeker van de beste kwaliteit.’

Na de productie volgde de distributie van de vlaggen. ‘Deze zijn uitgedeeld aan mensen die aan de route wonen. Ook zorgden we ervoor dat op alle prominente gebouwen, zoals het gemeentehuis en de molen, werd gevlagd. Daarnaast waren de vlaggen te koop bij lokale ondernemers. De zwaaiwimpels zijn uitgedeeld op de lagere scholen en de dranghekken hebben we met een team DVC’ers bekleed. Toen we daarmee bezig waren, merkten we dat er echt een feestgevoel ontstond in de stad. We kregen veel positieve reacties en daar genieten we als bedrijf enorm van.’

Hergebruik voor het goede doel

Toch hield het daarmee nog niet op voor DVC. ‘Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen DVC en je kunt van doek weer mooie producten maken. Na de intocht maakten we knutselpakketjes van de dranghekdoeken voor een goede doelen actie, georganiseerd door de plaatselijke Lionsclub. Bij andere evenementen maken we van gebruikte vlaggen bijvoorbeeld tasjes, allemaal met onze eigen productie. Maar we kunnen er ook iPad- of laptop hoezen van laten maken, hiervoor werken we samen met een partner.’

Een frisse blik op Dokkum

De Dokkumers hebben met de intocht hun stad echt op de kaart gezet. Er keken ten slotte ook nog eens twee miljoen mensen naar de NOS uitzending. Elizabeth blikt dan ook  nagenietend terug op de organisatie. ‘De gemeente richtte een speciale werkgroep met lokale ondernemers op en schakelde evenementenbureau Vinke Vision uit Ermelo in. We hebben het echt gezamenlijk georganiseerd en dat zag je tijdens de intocht en op tv terug. Het was voor ons bijzonder leuk om van idee tot en met hergebruik een bijdrage te kunnen leveren aan dit feest in eigen stad! En ook na het Sinterklaasfeest blijft het thema van de Dokkumer intocht van toepassing: O, kom er eens kijken...’

Door > Saskia van Muijlwijk

Hangaar2

Meer lezen in deze rubriek