Nudging verkort doorlooptijd evenementen Nudging verkort doorlooptijd evenementen
Back Back Nieuws

Nudging verkort doorlooptijd evenementen

19 september 2023

Het gebruik van nudges bij evenementen helpt om doorlooptijden bij het ticketscan-, visitatie- en barproces te verkorten. Dat blijkt uit onderzoeken van Logistics Community Brabant (LCB) tijdens acht evenementen. LCB verrichtte het onderzoek in het kader van de derde fase van Fieldlab Evenementen, waarin onderzoek gericht op het bevorderen van efficiency bij evenementen, zowel ten tijde van een pandemie als onder normale omstandigheden, plaats vindt. Een 'nudge' is een kleine ingreep die het gedrag van mensen op een voorspelbare manier verandert, zonder dwang of economische prikkel. Het is als een zacht duwtje in de rug.

De onderzoeken van LCB zijn uitgevoerd bij onder meer de DGTL-ADE evenementenreeks, Tributeland, Helldorado en ELROW X Strafwerk. Daarbij is gericht gekeken naar 'Bezoekersstromen' en dan met name op het gedrag, de doorlooptijd en de spreiding van bezoekers bij het entree- en barproces. Bij evenementen zijn dit cruciale punten. In totaal zijn 15.725 metingen uitgevoerd door een team van 22 onderzoekers.

Verschillende vormen van nudging

In de onderzoeken zijn verschillende nudges getest. Aanvankelijk zonder interventie als nulmeting, en vervolgens is de nulmeting vergeleken met de situatie mét interventie. Bij het ticketscan- en visitatieproces zijn twee soorten nudging gebruikt om bezoekers bewust te maken van het gewenste gedrag. Eén vorm is een informatieve boodschap over gewenst gedrag door middel van pictogrammen, de andere is een animatie die de gevolgen van gewenst en ongewenst gedrag toont. Bij de bar is geprobeerd non-verbale communicatie te stimuleren door middel van een visual. Daarnaast is geëxperimenteerd met het gebruik van rode en groene verlichting boven de bars om te zien of dit leidt tot een betere spreiding over de beschikbare bars.

Het onderzoek toont aan dat ‘nudgen’ de efficiency van evenementenprocessen kan verbeteren en onderschrijft daarmee tevens de essentie van een nudge; ‘Een nudge is een subtiel duwtje in de rug.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!