Back Back Nieuws

NL Conference 2013: jaarlijkse dosis inspiratie in EYE Filmmuseum

22 april 2013

Het EYE Filmmuseum was vandaag het bijzondere decor waarin NL Conference 2013, het jaarlijkse evenement van MPI Nederland, zich afspeelde. Met het thema ‘For your EYE’s only’ pakte de organisatie de metafoor van een Hollywood Blockbuster. De cast, ofwel de sprekers, nam de gasten mee langs meeslepende biografieën en spannende plots, alle met een happy end. Een feel good movie met ingelaste pauzes zodat vakgenoten genoeg tijd kregen tot netwerken.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

NL Conference = Inspiratie
In een eerder interview legde oud-voorzitter van de MPI, Berend Bouwman, het principe van de NL Conference al eens aan mij uit: “De NL Conference is wel een heel belangrijk moment in het jaar. Gedurende het hele jaar hebben we ook borrels en educationals. Een educational is een meer specifiek evenement over bijvoorbeeld event architecture of groene events. Waar de NL Conference voor een groot gedeelte inspiratie met zich meebrengt, zijn onze educationals vaak meer vakinhoudelijk. Niet minder belangrijk, maar wel minder groot in volume.”

Wel / geen MPI Lid? Geen probleem…
Het bijzondere aan deze inspiratie- en netwerkdag is dat het toegankelijk is voor zowel MPI- als niet-MPI leden. Reden hiervoor is het kennisaspect: “We willen mensen kennis laten maken met elkaar en kennis laten vergaren. Met dat uitgangspunt dienen we ons dus letterlijk open te stellen: Kom maar kijken en proeven!” aldus de organisatie.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

De organisatie van For your EYE’s only
Dit jaar viel de organisatie van NL Conference in handen van Arjen Lemstra (Levensgenieters.nl), Robert Guijt (DeLaMar), Maaike Hamann (De Doelen) Silvia de Bruin (CongresLink) en Michel Wenzel (Thearent). De regie werd verzorgd door Ad de Haan (LiveLab). Lemstra: “De voorbereidingen voor deze NL Conference zijn direct na de editie van 2012 gestart. Aan de hand van het thema ‘For your EYE’s only’ hebben we de sprekers gezocht.”

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Gastheer Peter van der Vorst bespreekt de door de aanwezigen gestelde vragen met Bernd Damme

De cast
Het team kwam al snel op Eye-wear.nl van de jonge en succesvolle ondernemer Bernd Damme. Ook al vroeg in de organisatie wilde de organisatoren iemand die juist niet kon zien, vandaar Esther Crombag, die alle gasten meenam naar haar donkere wereld en iedereen liet ‘inzien’ dat je tegenslagen aankunt, niet bij de pakken neer moet zitten en juist een nieuwe norm kunt stellen aan de situatie waarin je je bevindt. Een aangrijpende sessie die diep indruk maakte bij menigeen. Gastheer Peter van der Vorst wist het haarfijn uit te leggen: “Juist omdat we in het donker luisterden naar het levensverhaal van Esther leek het nog intiemer en indringender.” De sessie ‘Door Koninklijke Ogen’, gegeven door Patrick Roubroeks, creatief directeur van Xsaga, slaat op de actualiteit. En oog voor detail vonden we terug in het onderwerp hospitality, waar Jan Gunnarsson meer over kon vertellen. Arthur Brand, kunst(fraude)kenner, vertelde een verbazingwekkend en meeslepend verhaal over zaken die het daglicht (nog) niet verdragen en Michiel Muller gaf inzicht in het openbreken van markten, zoals hij dat gedaan heeft met ondermeer benzineketen Tango en Route Mobiel. “We hebben zeker rekening gehouden met onze branche bij het kiezen van de sprekers, maar toch draait het bij dit congres voornamelijk om inspiratie,” zo voegt Lemstra toe.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Social Media toepassingen
Elke spreker zag na afloop enkele vragen uit de zaal op een groot scherm. Deze vragen werden door het publiek via een site gesteld en zo bleek dit – evenals vorig jaar – een goede case en bewees het dat interactie via social media goed mogelijk is tijdens inhoudelijke congressen. Bij de registratie konden alle aanwezigen hun profiel invullen aan de hand van zowel vakinhoudelijke als persoonlijke vragen. Een computersysteem 'matchte' mensen aan elkaar en op die wijze ontstond een grappig netwerkspel tijdens de uitgebreide lunch. De partijen die aan deze social media toepassingen meewerkten waren HCIBS (How can I be social) en SendSteps. 

Iedereen haalt er iets uit
MPI kan vandaag met trots terugkijken op een geslaagde NL Conference. Zowel organisatoren van evenementen als toeleveranciers zijn op enige wijze geïnspireerd, hebben over hun dromen na moeten denken en hebben vooral goed kunnen netwerken tijdens de geruime tijd die hen geboden werd. De een vindt het nog lastig om ‘verplicht’ mee te doen aan een netwerk game, de ander stort zich er juist vol overgave bovenop. Zo haalt iedereen er voor zichzelf iets uit, zonder het op zo’n dag specifiek over de core-business te hebben…

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!