Nieuw betaalmiddel maakt korte metten met ticket scalpingNieuw betaalmiddel maakt korte metten met ticket scalping
Back Back Nieuws

Nieuw betaalmiddel maakt korte metten met ticket scalping

03 april 2018

FissaCoin is een nieuwe cryptocurrency speciaal voor evenementen. Met dit betaalmiddel worden zwarthandelaren een hak gezet, kunnen bezoekers snel afrekenen aan de bar en betalen organisatoren minder transactiekosten dan gebruikelijk.

Wereldwijd worden steeds meer evenementen georganiseerd. Op cultureel gebied, maar ook op het gebied van sport en muziek. Voor organisatoren is de opkomst van online betalingen een uitkomst maar tegelijkertijd ook één van de grotere uitdagingen. FissaCoin, dat is gebouwd op blockchain-technologie biedt een simpele en veilige oplossing. Met de FissaCoin worden zwarthandelaren buitenspel gezet, kunnen bezoekers snel afrekenen aan de bar en betalen organisatoren minder transactiekosten dan gebruikelijk.

Ticket scalping verleden tijd

Eén van de problemen bij veel evenementen is ticket scalping. Dit gebeurt wanneer individuen meerdere tickets kopen, om deze later met flinke winst door te verkopen aan anderen. In deze markt wordt er volgens SP-Kamerlid Peter Kwint alleen in Nederland al meer dan een miljard euro verdiend. Dat heeft te maken met gebrek aan transparantie in de branche. Soms verkopen scalpers zelfs valse tickets aan fans. 'Daarnaast vinden wij de norm van maximaal 20% opslag op de originele kaarten van de grootste partij in de zogenaamde secondary ticketing industrie eigenlijk nog veel te hoog', aldus Phill Tevreden van FissaCoin. 'Daar kan met onze technologie nu iets aan gedaan worden.'

Weg met hoge transactiekosten

Organisatoren krijgen door het faciliteren van online betalingen voor hun klanten te maken met relatief hoge transactiekosten. 'De methoden voor het verwerken van betalingen kosten nu eenmaal veel geld', zegt Tevreden. 'Deze kosten kunnen oplopen tot 25 procent van het bedrag en dit beïnvloedt de mogelijkheden van het event management om voedsel, dranken of memorabilia te verkopen aan bezoekers, die relatief weinig te besteden hebben.'

Trage transacties

Tot slot is er het probleem van de trage transacties. Met andere woorden: bezoekers moeten relatief lang wachten aan de bar of bij het loket, omdat de betaling niet snel genoeg gaat. Dat leidt tot irritatie en het kost de organisatoren wederom geld. 'Bovendien brengen de gebruikte betalingsmethoden gebruikers en eventbedrijven in gevaar. Hackers gebruiken beveiligingslekken in deze online betalingsmethoden om diefstal te plegen', meent Tevreden. 'Deze problemen kunnen allemaal worden toegeschreven aan de gecentraliseerde aard van de meeste evenementenbeheerplatforms en onzekere betalingsmethoden.'

Veilig en transparant

De bedenkers van FissaCoin hebben de problemen geïdentificeerd en presenteren nu een nieuwe manier om deze op te lossen. Dat doen ze met behulp van blockchain-technologie. FissaCoin is een cryptocurrency. Het platform is veilig en transparant. Dit betekent dat de beveiliging van gebruikersinformatie volgens de nieuwe Europese GDPR norm wordt uitgevoerd, maar ook dat de transparantie van alle transacties wordt gegarandeerd. Tegelijkertijd kan het platform grote hoeveelheden transacties in realtime verwerken. 'Vertragingen in het afhandelen van betalingen bij evenementen behoren daarmee tot het verleden. Bezoekers op evenementen kunnen gemakkelijk toegang krijgen tot tickets, memorabilia en snacks via de FissaCoin mobiele applicatie (Q2 2018) en vervolgens via de fysieke digitale armband (Q2 2019)', zegt Tevreden.

Investeerders

FissaCoin is in potentie één van de grootste veranderingen in de entertainmentindustrie. Het kan worden toegepast in de muziek- en entertainmentindustrie, waar en wanneer evenementen over de hele wereld gemanaged moeten worden. 'We zijn nog op zoek naar nieuwe investeerders. Voor de sneller beslisser wacht een aanzienlijke early-bird bonus door te investeren in onze ICO.' Inmiddels heeft FissaCoin in een kleine drie weken een bedrag van 1,2 miljoen euro opgehaald. Als het aan de oprichters ligt is de nieuwe digitale revolutie voor evenementen daarmee nu al begonnen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!