Op 19, 20, 21 en 22 juli staat recreatiegebied De Groene Ster bij Leeuwarden in het teken van Welcome to The Village. Een festival dat zichzelf het mooiste dorp van Nederland noemt en waar ruim baan gegeven wordt aan innovatieve oplossingen die de wereld kunnen veranderen. Innofest werkt tijdens het festival samen met tien startups en een handvol kennisinstellingen om innovaties verder te ontwikkelen en naar een hoger plan te brengen.
Een onderbroek van je oude overhemd
Van Hulley maakt onderbroeken van oude overhemden die mensen zelf opsturen. Tijdens het festival willen ze testen of mensen ook bereid zijn om van andere stoffen een gerecyclede boxershort aan te schaffen voor minder geld. Om op die manier hun business model meer invulling te geven en de twee naaisters, nieuwkomers met een afstand tot de arbeidsmarkt, een betere basis te geven.
Water winnen door planten
Hoe kun je water winnen met behulp van planten? Biosphere ontwikkelde een techniek waarbij de condens van planten kan worden opgevangen. Het water wordt gefilterd en kan worden gebruikt. Handig, want op die manier kun je op afgesloten plekken zonder waterleiding toch water winnen. Tijdens WTTV wordt getest maar vooral gewerkt aan een commercieel product.
Algencracker
Het knappertje is een cracker gemaakt van algen. In Nederland wordt nog weinig gebruik gemaakt van algen in voedsel. Hoe reageert de gebruiker en wat vinden ze van het product?
Festivals als levend laboratorium voor innovatie
Ruim driekwart van de innovaties faalt. Vaak komt dit doordat het prototype veel te weinig wordt getest. Innofest doet hier wat aan en biedt acht festivals, zoals Oerol, Eurosonic Noorderslag en Into The Great Wide Open, aan als living labs voor innovatie. Dit werkt goed omdat festival een soort mini-maatschappij is, maar dan tijdelijk. Er is een energiegrid gebouwd, tijdelijke riolering, er zijn logistieke uitdagingen en veel mensen die moeten eten of slapen. Je kunt er alles testen wat je ook in een echte maatschappij kunt testen, maar dan sneller en beter. Innofest helpt op deze manier jaarlijks 30 innovaties naar de markt.