PUB Events bedrijfsuitje
7 mei 2025

Nederlandse werknemer snakt naar vaker een bedrijfsuitje

Rubrieken

Werknemers in Nederland willen veel vaker met collega’s iets ondernemen. Uit een representatief onderzoek van PUB Events onder meer dan 500 werknemers blijkt dat bedrijfsuitjes voor 94% van de Nederlanders belangrijk tot zeer belangrijk zijn. Toch blijft het vaak bij één jaarlijkse activiteit. Een gemiste kans, want het draait niet om spectaculaire uitjes – werknemers willen vooral verbinden, ontspannen en samen lachen.

Kloof tussen wens en werkelijkheid

De meerderheid van de respondenten geeft aan meerdere bedrijfsuitjes per jaar te willen. In werkelijkheid blijft het bij meer dan 60% van de organisaties bij slechts één uitje. Ruim 10% van de werknemers geeft zelfs aan dat er zelden of nooit iets wordt georganiseerd. Vooral grote organisaties (meer dan 500 medewerkers) blijven achter: slechts 12% organiseert meerdere uitjes per jaar.

‘Terwijl werkgevers steeds meer moeite hebben om medewerkers betrokken te houden in een hybride werkomgeving, laten ze hier kansen liggen’, zegt Hugo Haarman, directeur van PUB Events. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat bedrijfsuitjes een cruciale rol spelen in sociale verbinding en teamspirit, maar de frequentie blijft ver achter bij de behoefte.’

Jongere werknemers willen meer

Opvallend is dat vooral jongere werknemers onder de 35 jaar snakken naar meer sociale interactie met collega’s. Maar liefst 63% van deze groep wil meerdere keren per jaar iets doen met collega’s, terwijl slechts 23% dit daadwerkelijk ervaart. Een gemiste kans, juist in een tijd waarin deze generatie bekendstaat als de meest mobiele en minst loyale werknemersgroep.

Verbinding belangrijker dan spektakel

Volgens 91% van de respondenten is vooral de gezelligheid en het sociale contact belangrijk. Werkgevers denken vaak dat bedrijfsuitjes duur of spectaculair moeten zijn, maar dat is een misvatting. Een pubquiz, spelletjesavond of borrel kan al het verschil maken. Het gaat om met wie je iets doet, niet per se om wat je doet.

‘Wat werkend Nederland eigenlijk zegt: we willen elkaar vaker zien, buiten de formele werkcontext om. Niet via een scherm, maar in het echt. Niet om te vergaderen, maar om samen te lachen’, aldus Haarman.

Bekijk het volledige onderzoek en download het rapport hier.