Back Back Nieuws

NBTC: Daling toerisme zet in 2009 door

15 januari 2009
In 2008 hebben 10,2 miljoen buitenlandse gasten ons land bezocht, een daling van 7% ten opzichte van 2007. De wereldwijde economische crisis, ongunstige wisselkoersen en de invoering van de vliegtaks inclusief de impact op vliegverbindingen en capaciteit zijn de belangrijkste redenen. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) baseert zich op voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Daling belangrijkste herkomstmarkten
Na een aantal jaar van stijging heeft Nederland in 2008 te maken met een daling van het inkomend toerisme. Duitsland, de belangrijkste herkomstmarkt voor Nederland, daalde met 5% naar 2,7 miljoen gasten. Groot-Brittannië is net als de Verenigde Staten hard geraakt door de economische crisis in combinatie met een ongunstige wisselkoers. Het inkomend toerisme vanuit de tweede herkomstmarkt voor Nederland liep terug met 11% (1,7 miljoen gasten). De Verenigde Staten liet een daling zien van 18% tot 800.000 Amerikaanse bezoekers. België liet als enige Europese herkomstland een stijging zien (1%) en kwam hiermee op 1,1 miljoen bezoekers.

Europa daalt, intercontinentaal verdeeld beeld
Spanje noteerde in 2007 nog een forse groei, maar daalde in 2008 met 17%. De economische crisis in combinatie met een daling in aantal vliegverbindingen speelt hier een belangrijke rol. Een daling was ook te zien vanuit Frankrijk (-9%), Italië (-6%) en Scandinavië (-3%).

Intercontinentaal is het beeld verdeeld. Met de Olympische Spelen in eigen land, daalde het aantal Chinezen dat ons land bezocht in de zomermaanden. Deze daling stond gelijk aan de stijging in het voor- en najaar, waardoor het aantal Chinese bezoekers in 2008 gelijk is gebleven aan 2007. Japan daalde met 6% door de economische crisis en de dure euro ten opzichte van de yen. India en Rusland lieten als enige een groei zien van respectievelijk 14% en 10%. Hun volume blijft vooralsnog bescheiden.

Daling zet door in 2009
Voor 2009 verwacht het NBTC dat de daling zich doorzet, maar met -4% minder scherp dan in 2008. Factoren die van positieve aard zijn, zijn de daling van vliegtickets als gevolg van dalende brandstofprijzen, een gunstig vallend Pasen (april) in relatie tot de start van het toeristische seizoen en een aanscherping én intensivering van marketinginspanningen.

Algemeen directeur NBTC, Jos Vranken: “Samen met de sector zijn we de Value for Money campagne gestart om de internationale reiziger te laten zien dat een bezoek aan Nederland veel waar voor je geld biedt. Met scherpe aanbiedingen proberen we de reiziger naar ons land te halen. Daarnaast initieert het NBTC in samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken om de twee jaar een grootschalig evenement. In 2009 en 2010 is dat Holland Art Cities waarbij 4 steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) en 10 musea een aaneenschakeling van hoogwaardige exposities laten zien. Op deze manier wordt Nederland als toeristische en zakelijke bestemming extra gepromoot”.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!