MPI: industry voice voor meeting- en eventprofessionalsMPI: industry voice voor meeting- en eventprofessionals
Back Back Interview

MPI: industry voice voor meeting- en eventprofessionals

06 november 2017

'When we meet, we change the world' 


In een branche zo veelzijdig als de meeting- en eventindustrie, is een helder en informatief baken niet bepaald een overbodige luxe. Zeker niet wanneer je te maken hebt met soms lastige en/of continu veranderende regelgevingen. Dat is waar vakvereniging Meeting Professionals International (MPI) een netwerk aan kennis en houvast biedt. Paul Gruijthuijsen is als vrijwilliger aangesloten bij MPI: 'Door als spreekbuis op te treden en interactie en specifieke informatie aan te bieden, brengen we de branche samen naar een hoger plan'.

MPI is een internationale vakvereniging voor mensen die actief zijn binnen de meeting- en eventindustrie. Internationaal zijn er zo'n 17.000 leden aangesloten, een groot deel van hen bevindt zich in de Verenigde Staten. The Netherlands Chapter, zoals de Nederlandse afdeling van MPI heet, kent 200 actieve leden. Naast het lidmaatschap heeft MPI zo'n 60.000 followers op social media, bestaand uit meeting- en eventprofessionals uit de talloze verschillende onderdelen die de branche kent.

Samen sterker

Die veelzijdige MPI community is van onschatbare waarde, ongeacht het stadium van je carrière, aldus Paul Gruijthuijsen, eigenaar van Increso en werkzaam als vrijwilliger binnen het eventteam van MPI. Paul: 'Omdat ons ledenbestand zowel uit planners als suppliers bestaat, brengen we binnen MPI alle facetten van de meeting- en eventindustrie samen. Dat is een enorm waardevolle bron van kennis waarmee je samen heel mooie content kunt creëren. Met die content kunnen onze leden zich verder ontwikkelen. Je hebt van alle partijen immers de juiste ervaring aan boord.'

Professionals in beweging

Inzet en kennis zijn onlosmakelijk verbonden met de visie van MPI. Die visie draait om één doel: de meeting- en eventindustrie naar een hoger plan tillen. Op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen om een nog betere meeting- en eventprofessional te worden, is voor MPI daarom van groot belang. Kennis is niet voor niets de eerste pijler van de vakvereniging. Het organiseren van talloze evenementen is van groot belang in het streven van MPI: tijdens deze events worden kennis en ervaring gedeeld, zodat professionals de kans krijgen om nog beter te worden in hun vak. Niet voor niets is het netwerk een andere pijler waar MPI prat op gaat. 'Netwerken wordt doorgaans gezien als de belangrijkste reden om lid te van onze vakvereniging,' vertelt Paul. 'Je maakt nieuwe connecties, spart met collega’s en kunt van elkaar leren. De gunfactor ligt bij MPI erg hoog.' Voor de 200 Nederlandse leden én de rest van de branche organiseert MPI op jaarbasis een tiental events waarbij onder andere kijkjes achter de schermen van bijzondere events worden gegeven. Met de nieuw verworven kennis krijgen professionals de kans om een nog betere versie van zichzelf te worden.

CGR: complexe uitdaging

Een dynamische branche als de meeting- en eventindustrie is continu in beweging. MPI observeert alle ontwikkelingen en innovaties nauwlettend en koppelt ze aan de uitdagingen die hieruit voort kunnen vloeien voor meeting- en eventprofessionals. Een actueel voorbeeld hiervan is de wet- en regelgeving rondom de Code Geneesmiddelen Reclame (CGR). MPI organiseerde het afgelopen jaar twee bijeenkomsten omtrent de CGR. Die bleken een schot in de roos. Paul: 'De grote opkomst en de intensiteit van beide sessies hebben ons ervan bewust gemaakt dat CGR, met name bij de commerciële congresorganisatoren of Professional Congress Organisers (PCO’s), een onderwerp is waar zij tijdens hun dagelijkse werkzaamheden niet omheen kunnen. Sterker nog: het is een onderwerp dat in de nabije toekomst de dagelijkse werkzaamheden en daarmee de rol van de PCO alleen maar sterker zal beïnvloeden. Gezien de complexiteit en de ontwikkelingen van de wetgeving en de CGR richtlijnen, verwachten wij dat de uitdagingen hier rondom voor de PCO alleen maar complexer zullen worden.'

Industry voice

Hoewel veel PCO's wel degelijk op de hoogte zijn van het onderwerp, blijven er altijd wel vragen onbeantwoord. 'Dat zijn vragen zoals; 'kunnen nationale verenigingscongressen in hun huidige vorm blijven bestaan, gezien de komende ontwikkelingen van de CGR en de Gedragscode Medische Hulpmiddelen (GMH)'? Maar ook omtrent de regelgeving die met name van toepassing is op de geneesmiddelenfabrikanten, maar binnenkort ook op de medical devices bedrijven. Wie blijft er nog sponsoren?', legt Paul uit. 'Sommige gevolgen van de CGR kunnen dusdanig ingrijpend zijn voor een PCO en de uiteindelijke opdrachtgever van een PCO, dat ze niet altijd het achterste van hun tong kunnen of willen laten zien'. MPI wil precies om dié reden optreden als industry voice: een rol de vereniging als derde en laatste pijler beschouwt. 'We willen voor de branche een voortrekkersrol op ons nemen naar de wetgever – het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) – en/of de handhaver – de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) – toe', aldus Paul.

Positief bijdragen

Op maandag 11 december organiseert MPI een derde sessie voor PCO's. Ditmaal wordt er niet volledig ingegaan op de CGR-richtlijnen, maar gaat het gesprek een niveau hoger door antwoord te geven op vragen. Paul: 'Wij willen inventariseren wat er onder PCO’s speelt en kunnen, indien gewenst, naar de overheid optreden zonder dat er namen worden genoemd. We denken niet dat we de wet kunnen beïnvloeden, we denken daarentegen wél dat we een concrete, positieve bijdrage kunnen leveren aan de meeting- en eventindustrie. Door heel specifieke content aan te bieden, interactie op te zoeken met alle partijen en als industry voice op te treden, brengen we de branche hopelijk naar een nog hoger plan. Niet voor niets is het credo van de Amerikaanse tak van MPI: 'When we meet, we change the world'.'

Ga voor meer informatie naar www.mpiweb.nl

Door > Cintha Rood

> Deel 2: MPI: industry voice voor meeting- en eventprofessionals

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!