31 mei 2011

Mood Concepts: ‘Wij gaan door waar anderen stoppen…’

Rubrieken

Elke dag kijken ze elkaar aan, Corine Berkel en Babette Kersten van Mood Concepts, ‘Waar gaat dit naar toe….?’ Vijf jaar geleden zijn ze samen begonnen aan de keukentafel en nu is Mood Concepts uitgegroeid tot een succesvol bureau met vijf werknemers in dienst en net een evenement in Engeland achter de rug. Corine Berkel, director, zit vol passie en energie en neemt mij mee in haar positieve moods.

De mood van het evenement
Met een achtergrond in de hospitality zagen de dames ruimte in de markt om een bureau te starten die luistert naar de klant en maatwerk levert. ‘Iedere klant heeft een doel met zijn evenement en heeft een kernboodschap, die wij vertalen in ‘de mood’, waarmee de gasten het evenement moeten verlaten. Om deze ‘mood’ tot stand te brengen, schrijven wij voor elk evenement een concept op maat, waaruit de naam Mood Concepts is ontstaan.’

Gelukkige positie
In de beginjaren van het bureau ontstond de recessie waar de evenementenbranche niet aan kon ontkomen. Echter heeft Mood Concepts hier relatief weinig van gemerkt. ‘Ondanks de recessie, zaten wij in de gelukkige positie, waarin wij ieder jaar wisten te plussen qua omzet. Wij onderscheiden ons door erg op de details te letten tijdens de uitvoering. Daarnaast proberen wij ook voor de meest (soms onmogelijke) wensen een oplossing te vinden. Ik denk dat wij ons daarin onderscheiden. Wij gaan door waar anderen stoppen…’

We make it happen!
‘Vanaf het begin zijn wij te werk gegaan op basis van onze eigen krachten en hebben altijd het vertrouwen gehad in het moment dat het zich gaat uitbetalen.’ En dat moment is nu aangebroken met net een uniek ‘twin’-evenement in Nederland en Engeland achter de rug en het volgende internationale avontuur staat al weer voor de deur. ‘Deze opdrachten komen via bestaande klanten en dat laat zien hoe belangrijk een goede band is met je klanten. Een goed evenement zet je samen neer en wij geven ze het vertrouwen dat we het gaan regelen voor ze. ‘We make it happen!’, zeg ik wel eens gekscherend.  Succes trekt mensen aan, maar de mooiste prijs voor ons blijft toch de bos bloemen van de klant na afloop van een evenement.’

Eigen koers
Corine laat zich niet primair leiden door wat er in de branche gebeurd en ziet de toekomst vooral rooskleurig in. ‘Wij bepalen onze eigen koers en concentreren ons primair op onze ‘eigen film’, waarin wij opereren. We zetten unieke dingen neer en maken waar wat we zeggen.’ De komst van steeds meer corporate eventmanagers bij opdrachtgevers, ziet Corine dan ook niet als een bedreiging. ‘Ik ben ervan overtuigd dat dit fenomeen geen ‘nieuwe’ ontwikkeling is. Al jaren hebben grote bedrijven hun eigen eventafdeling. Het inschakelen van een professioneel bureau biedt voor veel bedrijven louter voordelen, zowel in de voorbereiding waarbij men een maximaal beroep kan doen op professionaliteit, ervaring en kennis van de markt, als tijdens de uitvoering, waarbij de klant zelf zijn handen vrij heeft om zich met de gasten bezig te houden. Op die manier verdient de inzet van een extern bureau door de opdrachtgever zich altijd terug.’

Uitdaging houden
Het succes blijft maar komen bij Mood Concepts, dat de vraag over de toekomst haast overbodig lijkt. ‘Ik wil continue uitdaging houden in mijn werk en continue geprikkeld worden om nog beter te worden. Ik zou het fantastisch vinden om volgend jaar in Londen, in welke vorm dan ook, betrokken te zijn bij een evenement rondom de Olympische Spelen 2012. Voor nu blijft het spannend wat er gaat gebeuren en kijken we vol verwachting en vertrouwen naar de toekomst. Één ding is zeker, het gaat kei goed met Mood!’