Back Back Nieuws

A-merken stellen vragen over exclusiviteitsdeals

11 mei 2010
Landelijke fieldmarketingcampagnes kunnen op termijn een grotere investering vergen van A-merkfabrikanten concludeert branchevereniging voor Fieldmarketingbureaus DFMA. Tot deze conclusie komt DFMA na de recente ontwikkelingen rond exclusiviteitcontracten tussen bureaus en specifieke winkelcentra/supermarktformules.

Vragen over exclusiviteitsdeals
Onlangs sloot een Fieldmarketingbureau een exclusieve samenwerking met een aantal verschillende winkelcentra voor sampling, demonstraties en promotie-activiteiten. Tevens hebben bepaalde supermarktformules een exclusieve samenwerking met een Fieldmarketingbureau.
DFMA is door opdrachtgevers benaderd die vragen hebben gesteld over deze ontwikkeling.

Korte termijn winnaars

DFMA is van mening dat het afsluiten van exclusiviteitdeals alleen op korte termijn winnaars oplevert. Deze winst zal in eerste instantie door de winkelcentra, supermarktformules en bureaus met exclusiviteitsrechten geboekt worden. Zij hebben duidelijke redenen om deals af te sluiten: naast een financieel voordeel wordt er in de behoefte aan uniforme uitstraling en aanpak voorzien.
Vrijheid in het geding
De exclusiviteitcontracten verplichten de A-merkfabrikanten om gedwongen met deze exclusieve partners te werken. Dit betekent dat opdrachtgevers niet meer vrij zijn om een Fieldmarketingbureau naar keuze bepaalde marketingactiviteiten te laten uitvoeren. Zij zijn gehouden om nu binnen vaste kaders te werken. Dit geldt tevens voor de inzet van hun communicatie-uitingen op deze locaties.

Versplintering op de markt

Alhoewel het afsluiten van exclusiviteitdeals een normaal economisch verschijnsel is en onderdeel is van reguliere marktwerking voorziet DFMA met name op lange termijn problemen. Op dit moment vertegenwoordigen de exclusiviteitdeals een beperkt percentage van het totaal aan locaties waar de consument face to face kan worden bereikt. Echter als de trend van exclusieve contracten doorzet, ontstaat er versplintering op de markt.

Negatieve gevolgen

Wil een A-merkfabrikant het instrument Fieldmarketing nationaal voor haar producten en/of diensten inzetten dan zal zij geconfronteerd worden met diverse bureaus met hun exclusieve contracten en bijbehorende voorwaarden. De kans is dan aanwezig dat zij naar andere marketinginstrumenten grijpen om de consument te bereiken. Dit met eventuele negatieve gevolgen voor de Fieldmarketingbranche.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!