Maximale indruk, minimale (milieu)impactMaximale indruk, minimale (milieu)impact
Back Back Nieuws

Maximale indruk, minimale (milieu)impact

11 november 2021

Duurzaamheid is eigenlijk geen trend meer te noemen. Zeker de laatste 1,5 jaar zijn mensen zich steeds bewuster met hun leefomgeving, impact van hun leef- en eetgedrag en de staat van onze aardbol gaan bezighouden. Dat heeft natuurlijk óók invloed op de manier waarop mensen evenementen willen bezoeken en ervaren. Met deze tips ga jij bewust om met de footprint van jouw event.

1. Green Key is de sleutel

Kies voor een locatie met een Green Key. Locaties die zo’n keurmerk hebben ontvangen voldoen aan specifieke eisen op het gebied van milieu en natuur, bijvoorbeeld energiebesparing, afvalscheiding en duurzame inkoop. Doordat je locatie al duurzaam werkt, vang je een heleboel vliegen in een klap.

2. Couleur locale

Ook door samen te werken met lokale leveranciers ben je duurzaam bezig. Dit geldt niet alleen voor catering, door samen te werken met een technische leverancier en bijvoorbeeld styling en extra handjes uit de directe omgeving, bespaar je een hoop nodeloze kilometers.

3. Ga vega!

Best een statement! Maar goede vega catering doet echt niet onder voor catering met vis- en vlees én je hebt gelijk een gespreksonderwerp te pakken. Natuurlijk hoef je het niet gelijk zo rigoureus aan te pakken. Je kunt je cateraars ook vragen om voornamelijk seizoensproducten en lokale lekkernijen mee te nemen in hun voorstel. Hiermee geef je je evenement gelijk wat extra – daar heb je hem weer - couleur locale. En de zo geliefde snacks dan? Er zijn allerlei lekkere alternatieven die misschien nét iets creatiever zijn dan die bitterbal. Toch wel graag een bitterbal? Die zijn er tegenwoordig ook van paddenstoelen, bieten, jackfruit…

4. Live? Of misschien tóch digitaal

Is het voor alle deelnemers daadwerkelijk noodzakelijk om aanwezig te zijn op locatie? Door goed na te denken over het doel van je evenement, besluit je misschien wel dat jouw evenement ook prima vervangen kan worden door een digitaal evenement. Dit kan bijvoorbeeld gelden voor evenementen met veel kennisoverdracht. We hebben het afgelopen jaar ten slotte geleerd dat dit prima kan! Lekker netwerken of samen vieren? Dan wil je natuurlijk wél graag op locatie samenkomen, maar dat is dan een bewuste keus van zowel organisatie als gast, waardoor iedereen op het event extra gemotiveerd is!

5. Up to date met een app

Uitnodigingen kunnen digitaal verstuurd worden, online tickets voldoen ook prima en met een eventapp met het programma, extra informatie of laatste wijzigingen ben je én meer up to date én red je een hoop bomen!

6. No show

Het hoofdpijndossier van elke evenementenorganisator, de niet-verschijnende gasten. Door hier actief beleid op te voeren, voorkom je die 10-30% die niet op komt dagen. Dat scheelt heel wat hapjes, drankjes of complete diners waarmee je de voedselverspilling op jouw evenement enorm verminderd.

7. Hop, die trein in

Houd bij je keuze voor de evenementenlocatie rekening met de bereikbaarheid per openbaar vervoer en stel je bezoekers hiervan op de hoogte. Veel Green Key locaties zijn goed bereikbaar met bus en trein. Je eventapp kun je bovendien inzetten om mensen die trein in te ‘nudgen’, met 133 gram uitstoot per autokilometer tegenover 30 gram per treinkilometer scheelt dit flink!

8. Kom maar met die eigengevulde goodiebag!

Vaak gaat de helft van de meegekregen goodiebag huis direct te prullenbak in. Superzonde! Geef je gasten een papieren tasje of een hippe (voorgedrukte?) canvastas die ze zelf kunnen vullen op een buffet met goodies. Zo pakt iedereen alleen die folder of dat geinige weggevertje waar ze echt iets mee willen gaan doen.

Alle kleine beetjes helpen

Je hoeft niet per se alleen maar groot te denken om jouw evenement duurzaam te maken. Kies voor een duurzame locatie, werk met een eventapp en kies voor kraanwater in plaats van flessen. Verschillende in duurzaamheid gespecialiseerde eventorganisatoren kunnen je bovendien adviseren. Vaak werken duurzame locaties sowieso al met duurzame leveranciers en lokale producten. Ook kun je je andere leveranciers vragen om duurzame oplossingen. Vaak hebben zij al nagedacht over manieren waarop zij hun ecologische voetafdruk kunnen verminderen, jij profiteert! 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!