7 november 2016

Maurice Hartog van Joffi: ‘Een verffabrikant is nog geen kunstenaar’

Rubrieken

In de eventbranche vinden sommige bedrijven zichzelf om de zoveel jaren opnieuw uit. Dat geldt bijvoorbeeld voor Joffi events & communicatie. Van een grote speler in de branche, die veel overhead mee torste, is Joffi teruggegaan naar de bron. Naar waar het om gaat: het (ver)binden, verrassen, informeren en mobiliseren van groepen mensen via verrassende, creatieve en effectieve evenementen. Dat gebeurt vanuit een lean & mean organisatie: klein en wendbaar, in staat om snel te schakelen en desgewenst op te schalen via een ervaren netwerk, dat zich als een schil rond het bedrijf bevindt.

De nieuwe huisstijl van Joffi symboliseert de transitie. Het visitekaartje van Maurice Hartog van Joffi toont een bont pallet aan kleuren. Het blijkt een fragment van een schilderij dat ergens in een museum in Tel Aviv hangt. ‘Het fragment lijkt chaotisch, maar als je goed kijkt, zie je er duidelijke lijnen in,’ verduidelijkt Maurice. ‘Vanuit creatieve chaos ontstaan de beste ideeën. Van huis uit ben ik altijd creatief bezig: ik speel gitaar en viool, componeer muziektracks en ik doe aan beeldhouwen en schilderen. Vanbinnen voel ik me een kunstenaar, maar in de loop der jaren voelde ik me steeds meer een kunstenaar die zo succesvol was met z’n eigen verflijnen en -producten, dat er een grote verffabriek uit groeide. Van lieverlee was ik na verloop van tijd meer bezig met het runnen van de verffabriek dan met kunst schilderen. Meer concreet: er ging te veel tijd heen met het managen van een grote organisatie, terwijl mijn kracht ligt in het broeden op creatieve concepten, die het verschil maken tussen een doorsnee en een succesvol evenement.’

‘De markt beweegt weinig’
Want dát blijft de uitdaging. Ook na de crisis waarin het eventlandschap is omgewoeld, is er volgens Maurice Hartog weinig veranderd in de branche. ‘De markt beweegt weinig. Er komen wel veel nieuwe (digitale) tools bij, maar die worden veel te weinig creatief ingezet. Dat was al het geval met de aloude RFID, die in de branche niet verder werd ingezet dan bij persoonsregistratie bij congressen, terwijl er tal van creatieve mogelijkheden denkbaar zijn. Het geldt momenteel ook voor alle nieuwe technieken. Hardware, software en webgerelateerde innovaties zijn prachtige ontwikkelingen, maar het is aan ons om de creatieve vertaalslag te maken naar verrassende en effectieve toepassingen. Een verffabrikant is nog geen kunstschilder, om maar eens in de metafoor te blijven.’

‘Netwerken is een van de belangrijkste redenen voor mensen om een evenement bezoeken. Toch handelen veel organisatoren daar niet naar. Ze doen wat ze al 25 jaar gewend zijn te doen, ofschoon sales- en marketingdoelen wel varen bij een goede netwerkfunctie. Organisatoren plaatsen bezoekers in zaaltjes, waar enkele key note sprekers informatie verstrekken die de bezoekers ook online of anderszins hadden kunnen vergaren. Dat zou ook nog milieubewuster zijn. De pauzes zijn te kort om serieus te netwerken, zeker als je ook nog op je gemak een broodje wilt eten en moderne tools om het netwerken te bevorderen, worden vaak niet aangewend. Dan volgen de break ouk sessies en een plenaire slotbijeenkomst met hoge ambities voor vragen of discussie, veelal afgesloten met een (humoristische) wrap. Doordat programma’s vaak uitlopen, staat de afsluitende borrel – traditioneel toch hét netwerkmoment – in het teken van het volgende dilemma: blijven of toch maar kiezen om vóór de file naar huis te gaan? Organisatoren en initiatiefnemers zouden iets meer zekerheden dienen los te laten. Geef gasten ook meer vrijheid. Niemand wil volledig worden geprogrammeerd. Bezoekers moeten vaak al in het voortraject aangeven welke break out sessies zij willen bezoeken. Laat dat los! Laat de sprekers voor de lunchpauze een elevator pitch houden over hun break out sessie en laat de bezoekers dán beslissen. Als organisator moet je dan misschien even improviseren met de zaalindeling, maar dat geeft toch niet? Maak optimaal gebruik van het feit dat mensen bijeen zijn en verschuil je niet achter de argumenten ‘het draaiboek was voorhanden’ of ‘zo hebben we het altijd gedaan.’

Interactie door te vloggen tijdens een congres
‘Het ware succes van een evenement ligt in het creëren van toegevoegde waarde voor de bezoeker. Dat bereik je door hem of haar te verrassen met een onderscheidende en memorabele beleving, die beklijft in de herinnering. Een voorbeeld. Om interactie te creëren zie je tijdens meetings een presentator vaak met een microfoon door de zaal lopen om bezoekers een reactie te ontlokken. Meestal functioneert dat matig. Doe het anders: onlangs liet ik mensen in de zaal in groepjes van drie personen twee minuten over een stelling discussiëren. Vervolgens konden ze hun conclusie verwoorden in een vlog, dat even later op een groot scherm werd gepresenteerd. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone, dus dat was snel gepiept. Interactie en beleving in optima forma. De meeste mensen hadden waarschijnlijk nog nooit een vlog gemaakt, dus zij hadden thuis ook nog een leuk verhaal te vertellen. Op een heel eenvoudige manier kun je dus een verrassende herinnering creëren, die beklijft en die gekoppeld wordt aan het evenement en aan het bedrijf dat je heeft uitgenodigd. Dat is waar Joffi voor staat: het bedenken van creatieve toepassingen met nieuwe en de bestaande middelen.’ Maurice Hartog heeft de verffabriek gesloten en is weer kunstenaar.