Maestro en Philharmonie Haarlem: a perfect match
17 January 2022Philharmonie Haarlem, bekend als het Concertgebouw van de stad, is al vele seizoenen het decor van de televisiehit Maestro. ‘De producent van dit programma, waarin zeven BN'ers de strijd aangaan om zich te ontwikkelen tot dirigent, is één van de partijen die onze kenmerkende, klassieke stijl en warme uitstraling waarderen’, vertelt Bart Klaver, Hoofd Sales & Evenementen. ‘De combinatie van de grandeur van de Grote Zaal met het Cavaillé-Coll orgel, de allure die voelbaar is en het orkest zijn imposant’, vult Chantal Widdershoven, productieleider Maestro, namens Tuvalu aan. ‘Dat is de sfeer die een programma als Maestro wil uitstralen. We zijn een perfecte match.’
Harde noten kraken
‘Hier wordt goed geluisterd naar de wensen en goed gekeken naar de mogelijkheden’ vertelt Chantal. ‘Ook als die niet voor de hand liggen. Als mijn haren van één zinnetje overeind gaan staan dan is het: ‘Dat deden we altijd zo’. Gelukkig gaat dat bij het team van de Philharmonie niet op. In goed overleg en met steekhoudende argumenten vinden we altijd nieuwe manieren en krijgen ideeën de ruimte. Die flexibiliteit is belangrijk bij een omvangrijke productie als deze.’ Bart vult aan: ‘We ontdekken steeds nieuwe mogelijkheden. De coronamaatregelen hebben consequenties voor de planning en programmering. Daar moeten we flexibel mee omgaan en soms moeten harde noten worden gekraakt. Samen komen we er altijd uit.’
De mensen maken het verschil
Chantal is in haar rol als productieleider al op veel plekken geweest en kan daarom goed vergelijkingen maken. ‘De mensen hier in de Philharmonie Haarlem maken echt het verschil. Als het rechtsom niet kan, dan gaan we gewoon linksom. Er worden suggesties tot verbetering gedaan en er wordt op alle fronten met me meegedacht. Het gehele team van dutymanagers tot de interne, vakkundige, technische crew verdienen complimenten voor hun buitengewone servicegerichtheid.’
De charme van de locatie
Chantal: ‘Ondanks de locatie in het oude centrum van de stad, is de bereikbaarheid uitstekend. Voor de chauffeurs van grote vrachtwagens vergt het veel drivers skills, maar de charme van midden in een historische stad als Haarlem zitten, maakt de hustle ondergeschikt. De bijzondere combinatie van facetten als monumentaal, historisch, warm en architectonisch hoogstaand maken deze unique venue een ideale setting voor Maestro.’
Elke centimeter benut
Philharmonie Haarlem is er trots op als decor voor Maestro te zijn gekozen. Bart: ‘Doordat we dit programma al meerdere seizoenen in huis hebben is er veel expertise en handigheid ontstaan. We kennen de ideale cameraposities inmiddels en weten de logistieke uitdagingen te tackelen. Elke keer als ik een uitzending op de televisie zie denk ik: ‘Wauw, dat ziet er fantastisch uit.’ Chantal, die dit jaar voor het eerst de productie leidt, roemt de soepele samenwerking. ‘De uitdaging zit ook backstage. Bij deze productie zijn heel veel mensen betrokken. Er zijn, naast publiekscapaciteit van zo’n 1.000 gasten, 60 tot 70 mensen van het orkest aanwezig, productiemedewerkers, kandidaten en entourage.’ Bart beaamt: ‘We zitten tot de nok vol en elke centimeter van het gebouw is benut. Dat is naast uitdagend vooral heel leuk. Als Maestro in huis is, dan is er geen ruimte voor andere partijen. Dat vergt een goede planning.’
Gestroomlijnde samenwerking
Chantal typeert de samenwerking in één woord als: Constructief. ‘De sfeer is prettig, de benadering zakelijk met een persoonlijke noot en de mensen zijn meedenkend.’ ‘Soms knettert het’, lacht Bart. ‘Als ideeën en wensen uitdagend zijn. Dan gaan we de dialoog aan en realiseren ons dat het teamwork is.’ Chantal tot besluit: ‘Samen dirigeren we een meesterwerk.’
> Nathalie Schalke
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!