Back Back Nieuws

Maarten van Rijn, NHTV: Bezoekersaantallen evenementen onbetrouwbaar

15 januari 2016
Maarten van Rijn, docent Evenementenlogistiek aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) in Breda heeft in een interview met Rijnmond.nl gezegd dat de bezoekcijfers van grote evenementen niet betrouwbaar zijn.

Rooskleurig
Voorheen telde de politie de bezoekersaantallen bij evenementen. Een onafhankelijke instantie dus. Tegenwoordig moeten de organisatoren het zelf doen.
Sinds organisatoren de bezoekersaantallen zelf vaststellen is er echter reden om aan te nemen dat de cijfers meestal iets te rooskleurig zijn. Van Rijn: ‘Het werkelijke aantal bezoekers is meestal rond de zestig procent van het aantal dat de organisatie van een evenement zelf naar buiten brengt.’

Rotterdam Unlimited trok bijvoorbeeld volgens de organisatie 900.000 bezoekers. Guus Dutrieux, organisator van Rotterdam Unlimited, liet dit jaar een tiental securitymensen mensen tellen op zogenoemde rasterplekken. Men probeerde vast te stellen hoe lang een bezoeker gemiddeld op het evenement was en telde telkens het aantal bezoekers op bepaalde plekken. Het resultaat is meer een schatting dan een nauwkeurige telling, zo geeft Dutrieux zelf ook toe.

Aanzien in gevaar
Dutrieux laat weten dat hij al eens eerder pleitte voor nauwkeurige tellingen, maar dan sectorbreed en ook internationaal: ‘Wij hebben zo’n zeven jaar eens een nauwkeurige telling laten doen bij het Zomercarnaval. Toen kelderden we meteen met 200.000 bezoekers. Bij andere evenementen werd echter niet geteld, waardoor het net leek alsof het Zomercarnaval ineens veel kleiner was geworden in verhouding tot andere evenementen. Daarom tellen we niet alleen, maar kijken we ook naar de cijfers waar organisatoren van vergelijkbare evenementen mee naar buiten komen. Op basis daarvan komen we met een schatting. Ik denk dat het overal zo gaat.’

Economische belangen
Kortom: geen enkele organisator telt de bezoekersaantallen werkelijk heel nauwkeurig. En zo lang dat niet nationaal of zelfs internationaal wordt ingevoerd, zal niemand dat ook gaan doen. Want de kans is groot dat de cijfers minder rooskleurig worden en dat je evenement dan in aanzien zakt. Een gang van zaken waar je vraagtekens bij kunt zetten. Van Rijn: ‘Ik denk dat de economische belangen te groot zijn. Het is mooi als je je sponsors kunt vertellen dat je 900.000 mensen naar je evenement trekt.’

Scala aan methodes
Het valt niet mee bezoekersaantallen precies vast te stellen, zeker niet bij gratis evenementen in het centrum van een grote stad. Er is wel degelijk een scala aan methodes op grond waarvan een nauwkeurige schatting gedaan kan worden. Zelden worden die methodes ook daadwerkelijk toegepast, of worden de resultaten ook echt vrijgegeven. Voorbeelden van methodes zijn het meten van het mobiele telefoonverkeer, de omzet van bierbrouwers, tellen aan de hand van luchtfoto's en het vastleggen van het aantal bezoekers door middel van camera's.

Bron: Rijnmond.nl -  Dirk Beers

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!