
In het brede aanbod van evenementen en een meer concurrerende markt, is het de uitdaging om op te vallen. Waarom moet iemand juist aan jouw evenement deelnemen? Veranderingen in de marketing hebben ook geleid tot wijzigingen in de promotie van events. Waar vroegen een direct mailing mogelijk voldoende was, moeten nu creatieve middelen ingezet worden om op te vallen. En met krappe marketingbudgetten liggen televisie en radio reclames voor veel organisatoren buiten bereik. Dit betekent niet dat de promotie onmogelijk is geworden. Er is alleen meer veelbeeldingskracht nodig, samen met de inzet van de juiste online en offsite communicatiemiddelen, afgestemd op de doelgroep van het evenement. Online printers zoals www.drukzo.nl zijn onmisbaar voor het laten afdrukken van goedkope marketing ondersteunende materialen.
Ontwerpen en drukken van goedkope offline marketingtools
Er zijn diverse offline marketinginstrumenten die ook in deze digitale tijd nog steeds zeer effectief zijn en tegen een relatief lage prijs in grote aantallen geproduceerd kunnen worden. Voor het bereiken van het juiste publiek voor een event kunnen flyers goed werken. Door het laten afdrukken van goedkope flyers en deze op de juiste punten te verspreiden, wordt het gewenste publiek snel op de hoogte gebracht van het aankomende evenement. Belangrijk is natuurlijk, dat de flyers een aantrekkelijk ontwerp hebben, zodat ze de aandacht trekken. Een ander doeltreffend communicatiemiddel is een brochure. Brochures bieden een uitgelezen kans om meer over een bedrijf, het evenement en de mogelijkheden voor deelname te weten te komen. Waar een flyer een goed middel is om de aandacht te trekken, biedt een brochure meer achtergrondinformatie voor geïnteresseerden. Online communicatiemiddelen zoals een charmante website en informatieve social mediakanalen moeten natuurlijk niet vergeten worden. Deze kunnen vervolgens gecommuniceerd worden via de offline tools.
Communicatie na afloop van het evenement
Een evenement houdt niet op, op de dag dat het plaats vindt. Ook de ´aftersales´ is belangrijk. Maak een evaluatie en vraag deelnemers naar hun ervaringen. Neem vervolgens eventuele opmerkingen ter verbetering serieus en kijk hoe je deze kunt toepassen. Ook kun je ervoor kiezen om mensen alvast voor een volgende editie uit te nodigen. Hierbij kun je hen een persoonlijke waardebon met bijvoorbeeld een kortingscode sturen, als ze nu alvast reserveren of toegangskaarten kopen. Het is goed om in gedachten te houden, dat elke euro die in promotie geïnvesteerd wordt bedoeld is om meer omzet te genereren en zichzelf dus als het goed is terugverdient.
Tegenwoordig lijkt de promotie voor een evenement steeds lastiger te worden door de vele concurrentie, maar met de inzet van de juiste promotiemiddelen kunnen potentiële bezoekers bereikt worden om van je event een succes te maken.