Locatietour: De Top 10 Locaties in AmersfoortLocatietour: De Top 10 Locaties in Amersfoort
Back Back Locaties

Locatietour: De Top 10 Locaties in Amersfoort

01 juli 2019

Tien eventlocaties bezichtigen op één dag? Linda op Locatie krijgt het voor elkaar. Maar liefst 60 eventmanagers en – planners gingen mee op Locatietour langs de mooiste locaties in Amersfoort. Deze prachtige, historische stad is geografisch gezien ook nog écht het middelpunt van Nederland. Lees meer en zorg voor een onvergetelijk event/meeting in deze mooie stad.

Samen met Locatie Amersfoort zorgde Linda Kerkhoven voor een onvergetelijke tour langs de pareltjes van deze bijzondere stad. Veel groen, ruimtelijk, mooie oude, historische panden, ruimtelijk en vanuit alle windstreken goed bereikbaar: dat zijn de opvallende kenmerken van Amersfoort. Hoog tijd dus om een Locatietour in Amersfoort te organiseren. Met succes!

1 > De grote Rijtuigenloods met ‘kroonjuwelen van de industriële revolutie’

De ontvangst bij De Rijtuigenloods vlakbij Amersfoort CS, is het bezoek aan deze stad al waard. Nadat de event-professionals elkaar in dit industriële rijksmonument hebben ontmoet, krijgen we een korte presentatie over de uitgebreide mogelijkheden van de maar liefst 18 locaties van het oude NS-complex De Wagenwerkplaats, waaronder deze Rijtuigenloods. Al deze gebouwen uit eind 19e eeuw zijn ontworpen door de beroemde architect Dirk Margandant, ook bekend van het fraaie Haarlemse station. Vandaag de dag kan je hier genieten van alle moderne faciliteiten in een sprookjesachtige sfeer, genietend van de vele historische elementen.

  • Voor: beurs, congres, feest
  • Aantal personen: 200 – 2000
  • Kenmerkend: 18 verschillende ruimtes (separaat en in combinatie), Green Key keurmerk, moderne faciliteiten, hoogwaardige, uitgebreide horeca, eigen eventmanagers die meedenken en -zorgen, 400 eigen parkeerplekken. 

2 >  Geef je event of feest een idyllische sfeer in het Centrale Ketelhuis

Nog nagenietend van de Rijtuigenloods lopen we gezamenlijk naar Rijksmonument het Centraal Ketelhuis van - ook weer - De Wagenwerkplaats. Dit sfeervolle, idyllische pand leent zich perfect voor lunches, diners, bruiloften of andere meetings. Ook hier is de inrichting, met nét nieuw meubilair, idyllisch. Naast twee grote industriële ruimtes én de gezellig ingerichte wagons (subruimtes) mag ook het ruime zonterras met een prachtig uitzicht op de historische industriële panden niet onvermeld blijven.

  • Voor: zakelijk event/meeting, lunch, congres, feest
  • Aantal personen: 50-250
  • Kenmerkend: Ruim terras, prima technische faciliteiten, goed te combineren met het grote aangrenzende industriële Oude Magazijn, tal van combinaties met de andere locaties (ook food & drinks) mogelijk.

 3 > 12 meeting spaces boven Amersfoort CS

Voor de volgende locatie, Seats2Meet, stappen de 60 ‘eventuriers’ op de fiets of step, of, helemaal leuk natuurlijk, in een van de tuk tuks.Deze locatie, letterlijk bovenop Amersfoort CS, heeft maar liefst 16 ‘meeting spaces’ plus 40 werkplekken waar je terechtkan. Je gasten lopen zo vanuit de trein door naar hun training, workshop of meeting. En wil je even rustig overleggen met een paar mensen? Dan strijk je gewoon even neer in de knusse ‘treincoupé. 

  • Voor: vergadering, training, zakelijk event.
  • Aantal personen: 2-200
  • Kenmerkend: eenvoudig online boekingssysteem (tot 24 uur van tevoren kosteloos wijzigen of annuleren), prijzen per stoel en per uur. De werkplekken zijn gratis, je betaalt met ‘sociaal kapitaal’.

Mis deze tip niet!

In het ‘Speelveld’, één van de ruimtes van de nieuwste ruimtes van Seats2meet worden de 60 eventprofs door middel van licht en geluid in de inspiratie-mood gebracht voor de presentatie van Rutger Bremer. Met een helder verhaal licht hij toe hoe de digitale event-tool van Momice ervoor zorgt dat je event niet alleen een inspirerend moment is, maar hoe je ervoor zorgt dat je event ook de gewenste impact heeft op de lange termijn. Momice biedt daarvoor een goed doordacht nieuw product met heldere, meetbare doelen: EventBlueprint. Excuus, want het klinkt wel érg reclameachtig, maar ja, de tool is dan ook overtuigend: met de Momice alles-in-1 event software haal je duidelijk meer uit je events. Want hoe cool is het als je de event-koers bepaalt én achteraf kunt meten hoe succesvol jouw event is geweest? Een aanrader dus! 

  • Voor: eventmanagers- en planners
  • Kenmerkend: alles-in-1event-software die in logische stappen zorgt voor heldere, meetbare event-doelen, effectieve communicatie (inclusief een online event-pagina) en andere tools waarmee je als eventmanager of -planner een meerwaarde krijgt voor en opdrachtgever(s).

4 > Vergaderen en feesten in het oude Franciscanenklooster

Geïnspireerd gaan we verder naar de volgende toplocatie die Amersfoort rijk is: het voormalige Franciscanenklooster De Observant. We lopen de binnenplaats op, waar een speciale dj (Play it again Sem) ‘de toon zet’ met sfeervolle, oude jazz. Hongerig als we inmiddels zijn, gaan we snel aan de al gedekte tafels zitten in de gezellige kloostertuin. De salades, broodjes en koude soep blijken een streling voor de tong. Na de lunch bekijken we natuurlijk nog wel even enkele vergader- en andere meetingruimtes, waar - ondanks alle moderne faciliteiten - de rust en inspiratie van het oude klooster is behouden.

  • Voor: zakelijks meetings en -events, feesten
  • Aantal personen: 2-150
  • Kenmerkend: 13 zalen (separaat en in combinatie), in elke ruimte goede technische faciliteitensfeervolle inrichting, met binnentuin én inpandig stadscafé voor lunches, recepties, borrels, feesten, etc.

5 > Hotel De Tabaksplant voor meetings en/of overnachten

Op naar de ‘next stop’: hotel De Tabaksplant. Want daar stond Amersfoort vroeger bekend om: de tabaksindustrie. In dit - ook weer - sfeervolle, monumentale pand uit de 17e eeuw, middenin het centrum van Amersfoort, kan je terecht in 25 hotelkamers én 2 vergaderruimtes. We worden hier gastvrij ontvangen en lopen eerst even naar de ruime, besloten stadstuin met de pas herontdekte middeleeuwse waterput, en de terrassen. Hoewel we graag nog langer vertoeven in deze ommuurde stadtuin, nemen we natuurlijk wel een kijkje in enkele kamers en de twee meetingruimtes. Aha, die zijn voorzien van moderne audiovisuele apparatuur, luxe stoelen, een open haard en openslaande tuindeuren...

  • Voor: meetings, overnachtingen
  • Aantal Personen: 6 - 20
  • Kenmerkend: sfeervol historisch pand, ommuurde stadstuin, combi hotel en meetings mogelijk, besloten stadstuin.

6 > Theater Flint, een topervaring

Met z’n 6o-en gaan we naar de volgende event-locatie en dat is niet de minste: theater Flint. We worden bij de artiesteningang welkom geheten door de directeur zelf. We lopen door donkere gangen, zien werkelijk niks, totdat er grappige een mini-voorstelling begint met bewegende lampen. Daarna gaan onverwacht ineens de toneelgordijnen open en blijken we op het podium te staan! Als cadeautje krijgen we een miniworkshop Dabke (Oosterse dans) van de groep Dreaming of Syria. Daarna worden we naar de 3e verdieping begeleid, waar we kort genieten van het uitzicht over de stad en even ‘bijtanken’ onder het genot van water uit de muntwater-tap en lekkere Oosterse hapjes. Dat Flint durft is duidelijk: geen enkel praatje over hoe geweldig het allemaal is, maar ons alleen het theater laten ervaren. En dat is zeker gelukt!

  • Voor: evenementen, congressen, feesten
  • Aantal personen: van 20 - 1.250 
  • Kenmerkend: drie grote theaterzalen, meerdere subruimtes, makkelijk aan te passen qua sfeer en stijl, perfecte audiovisuele middelen. Extra leuk voor een onvergetelijke meeting: een combi met bijvoorbeeld een spoedcursus humor, een workshop scriptschrijven etc. is hier zó geregeld!

7 > Intellectuele intimiteit in Boeken, Bonen en Blaadjes

Van het grote theater gaan we vervolgens naar de kleinste locatie: Boeken, Bonen en Blaadjes. Op zoek naar een huiselijke, intieme én intellectuele sfeer? Dit filosofisch-literaire dagcafé kan je gewoon gebruiken voor een feest of vergadering. De samenwerking met de lokale partners CulibizzKookt en Patisserie Nijtmans & Simon Levelt mag daarbij zeker niet onvermeld blijven. De huisgemaakte makarons en ander lekkers van de patisserie gaan er dan ook letterlijk in als zoete koek!

  • Voor: vergaderingen, meetings, feesten, intieme bijeenkomsten
  • Aantal personen: 5-55
  • Kenmerkend: intellectuele look & feel, écht lekkere koffie en hapjes van hoge kwaliteit.

8 > Kleine Haag voor stijlvolle lounge-meetings

Hoewel we natuurlijk al 7 locaties hebben ervaren, zijn we nog niet uitgekeken en, door alle inspiratie, ook niet ‘uitgeblust’. Dus hop, op naar locatie 8: Kleine Haag van CG Venues. Wil je geen aan tafel, maar lekker op de bank? Kom dan naar deze twee meetingruimtes die apart en in combinatie zijn te gebruiken. Natuurlijk zijn er wel tafels en stoelen die je kan gebruiken, maar... de lounge-sfeer overheerst hier absoluut!

  • Voor: zakelijke meetings
  • Aantal personen: 12-14 (per zaal, 2 zalen)
  • Kenmerkend: lounge-sfeer, licht, bijzonder stijlvolle inrichting

9 > De klapper op de vuurpijl: Mariënhof

Oké, dan denk je dat je al veel hebt gezien, maar dan komt eigenlijk toch wel de klapper: het voormalige klooster en weeshuis van Amersfoort, Rijksmonument Mariënhof. Dat deze locatie dit jaar winnaar is van de Nationale Meeting Award (large) verbaast ons niks. De jonge, bevlogen manager neemt ons mee door 10 zalen in dit 500 jaar oude kasteel, stuk voor stuk een beleving op zich. Nadat Mariënhof begin dit jaar een kwartaal was gesloten, is het nu als het ware herboren, mét behoud van de oude ziel die al eeuwenlang anderen goed verzorgt en mensen samenbrengt. Opvallend zijn onder meer de frisse, maar toch warme kleuren, de moderne kunst, een wijnkelder met wijnbar, een kerkzaal (met werkend orgel) aan de gracht, een mooie ruimte met een vleugel (en desgewenst de huispianist), een tuinkamer waar je ‘U’ tegen zegt, een prachtige serre waar horeca-studenten hun kunsten kunnen laten ervaren, etc. Als we dan in de grote binnentuin ook nog eens genieten van een nét zelf gerookte zalm en sublieme wijnen, dan weten we: hier komen we - hoe dan ook - nog wel een keer terug. Al is het maar om de ruimtes op de hogere verdiepingen te bewonderen die nu nog ongebruikt zijn en waarvoor de restyling-plannen klaarliggen.

  • Voor: congressen, meetings, events, feesten (10 zalen, combinaties mogelijk)
  • Aantal personen: 10-700 personen
  • Kenmerkend: complete verzorging (‘in de watten gelegd’), mvo, uitstekende technische faciliteiten, toplocatie wat betreft sfeer, drinks & food en meer.

10.   DLC: gezellig genieten van pure smaken

Voor de afsluiting van deze topdag gaan we nog even verder naar waar we begonnen, De Wagenwerkplaats. Maar nu naar het restaurant en evenementenlocatie DLC. Ook hier worden we weer hartelijk verwelkomd door meisjes van de wijn met wijnen die je geproefd moet hebben. Met zulke wijnen is het maar goed dat het prijswinnende Frietendorf met een foodtruck (brandweerwagen!) onze magen nog even vult met de lekkerste frietjes ‘ever’. Bij DLC is gezellig, zowel buiten op het terras als binnen. Wat niet opvalt: DLC is volledig gebouwd uit gerecyclede materialen. Niet alleen dat is verantwoord. De menu’s worden gemaakt van eigen pure, eerlijke groente en fruit uit eigen kas en moestuin, en lokale boeren en leveranciers. Dit hippe restaurant is dan ook erg in trek bij de Amersfoorters zelf. Maar... gelukkig voor de eventprofs is DLC exclusief te gebruiken voor bruiloften en (zakelijke) bijeenkomsten.

  • Voor: zakelijke bijeenkomsten, feestten
  • Aantal personen: tot 150
  • Kenmerkend: puur, (h)eerlijk eten en drinken, gezellige sfeer, een beetje vintage met veel groen, mvo, sfeer & gezelligheid staan hier voorop, goed te combineren met de andere 17 locaties van De Wagenwerkplaats.

Kortom: Amersfoort, de meeste centrale plek van Nederland, biedt meer dan ruimte en die centrale ligging en een rijke historie. Als je je meeting of event wilt organiseren met moderne faciliteiten, hoogwaardige horeca en een sprookjesachtige sfeer, kies dan voor Amersfoort. Locatie Amersfoort helpt je hierbij. En namens alle eventmanagers en -planners kan vermeld worden: ook deze Locatietour was top verzorgd, een dag om niet te vergeten! Op naar de volgende... : 7 oktober, Woerden!

Door > Anne Marie Voskamp

Credits aftermovie > BroerZ

Credits foto’s > Clickshots

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!