#LocatieCongres: Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden#LocatieCongres: Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden
Back Back Nieuws

#LocatieCongres: Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden

03 september 2018

Hoe haal ik het meeste uit mijn locatie? Alle deelnemers aan het LocatieCongres weten dat alleen zijzelf deze vraag kunnen beantwoorden. Maar hoe?

Paul Rulkens, de allereerste keynote spreker tijdens deze allereerste editie van het LocatieCongres, is een High Perfomance Expert. Dure woorden voor een sympathieke man, die ons in Jip en Janneke taal heldere handvaten geeft, waarmee we direct het maximale uit onze locatie kunnen halen. Paul: 'Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.'

The razor's edge

Oftewel werken op het scherpst van de snede. Een situatie waarin je een balans vindt tussen de geijkte normen en standaarden en zaken beter doen dan de rest, waardoor je je onderscheidt.

'Realiseer je dat wat je tot hier heeft gebracht, niet verder gaat brengen,' aldus Paul. 'In 1956 bestudeerden een aantal wetenschappers de paardenraces. En wat bleek? Het nummer 1 paard verdient 10% meer prijzengeld dan de nummer 2, maar is niet 10% sneller. Dit betekent dat kleine verschillen die consistent worden toegepast een enorme invloed op het resultaat hebben. Het is belangrijk om te werken aan vaardigheden die belangrijk zijn.'

Geef waar jij sterk in bent

Welke vaardigheid wil je aan het eind van de dag opgedaan hebben, die je helpt om je gestelde doelen voor je locatie te halen? Op deze vraag krijgt Paul verschillende reacties uit de zaal: 'Marketing, social media, meer focus, beter loslaten.' Wensen te over, waar Paul een pasklaar antwoord op heeft: 'Het is geen enkel probleem om te krijgen wat je wilt, als je een ander eerst geeft wat hij wil. Deze zaal zit vol experts die jou verder kunnen helpen, maar geef eerst waar jij sterk in bent.'

Innoveren: doorbreek de standaard

Een filosoof heeft hier duizend antwoorden op, een breinwetenschapper maar een: we denken om te stoppen met denken. Denken kost veel energie, daarom schakelen we 95% van ons leven over op de automatische piloot. We denken het liefst binnen de bekende box, waarvan de kaders bepaald worden door regelgeving, technologie, morele en fysieke grenzen. De werkelijke box is zelfs nog kleiner dan wij denken, volgens Paul, omdat we werken volgens normen en standaarden uit onze professionele omgeving. Bijvoorbeeld:
- Gastvrijheid is belangrijk
- Flexibel zijn is belangrijk
- We moeten goed eten hebben
- Snel reageren op offertes
- Goede beleving is belangrijk
- Goede service is belangrijk

'Om uitzonderlijke resultaten te bereiken moet wat normaal is, absoluut anders gedaan worden,' aldus Paul. 'Welke norm of standaard houdt jouw op dit moment tegen om die grote doelen die je hebt met jouw locatie te bereiken?'

Vallei van de dood

Als je besluit te gaan innoveren, heb je eerst veel energie. Maar al snel kom je onder invloed van tijd en dagelijkse beslommeringen terecht in de vallei van de dood. De begraafplaats voor ideeën. De schuldige? Ons reptielenbrein die graag alles bij hetzelfde wil houden. Het gedeelte van ons brein dat juist initiatieven wil nemen en de daarbij behorende onzekerheid omarmt, is de neo cortex. Die kan alle hulp gebruiken.

Strategisch stoppen

Paul noemt de eerste stap: strategisch stoppen. Dit betekent dat je eerst los moet laten om uit te kunnen reiken, terwijl we nieuwe dingen er vaak juist bij doen. Door zaken los te laten, krijg je geld, tijd en energie vrij om nieuwe dingen te gaan doen. En daar heb je lef voor nodig.

Gluren en testen

Als tweede stap laat Paul ons gluren bij andere industrieën om ideeën op te doen, waarna het testen van jouw idee, de derde stap, kan beginnen. 'Je krijgt nooit de nieuwe resultaten die je wilt van het gedrag waar je van houdt,' stelt Paul. Maar het goede nieuws is dat als je 1% van je gedrag verbetert, je na 70 dagen hier twee keer zo goed in bent.

Wat ga jij vanaf nu anders doen?

Door > Saskia Leeuwis

Fotocredits > Ramon van Jaarsveld, Clickshots

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!