LiveCom Alliance European Industry Survey onthult groei en uitdagingenLiveCom Alliance European Industry Survey onthult groei en uitdagingen
Back Back Nieuws

LiveCom Alliance European Industry Survey onthult groei en uitdagingen

28 november 2017

Hoe groot is de markt voor live communicatie eigenlijk, wat zijn de kansen en hoe doen onze collega’s het in andere Europese landen? Om deze vragen te beantwoorden, startte Maarten Schram, oprichter en CEO van LiveCom Alliance en verenigingsdirecteur van IDEA, in 2016 de jaarlijkse ​LiveCom Alliance​ ​European​ ​Industry​ ​Survey. Inmiddels zijn ook de resultaten voor 2017 bekend. Maarten legt uit wat deze onderzoeksresultaten bijdragen aan de ontwikkeling van de evenementenbranche. 'LiveCom Alliance is een platform dat de directeuren en voorzitters van de belangrijkste event en live communicatie brancheverenigingen in Europa met elkaar verbindt. Inmiddels vertegenwoordigen we negen landen: Nederland, België, Duitsland, Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Oostenrijk en de UK.’

Uitdagingen laten grenzen vervagen

In de meeste aangesloten landen wordt marktonderzoek verricht om de industrie voor live communicatie te duiden. LiveCom Alliance gebruikte deze onderzoeken en andere relevante informatie, afkomstig van internationale brancheverenigingen en media, als input voor de eerste editie van de LiveCom Alliance​ ​European​ ​Industry​ ​Survey. Willem Visser, directeur onderzoeksbureau Effectmeting, hielp bij de interpretatie ervan. Hij is al jaren betrokken bij het interne benchmarkonderzoek en het marktonderzoek onder opdrachtgevers van IDEA.’ Willem zag direct mogelijkheden om het onderzoek van LiveCom Alliance voor 2017 te professionaliseren.

‘Als iedereen dezelfde vraagstelling gebruikt, zijn onderzoeksgegevens representatiever, makkelijker te vergelijken en te interpreteren,’ aldus Willem. ‘Daarom hebben we voor 2017 een raamwerk opgezet. De leden hebben het, waar mogelijk, gebruikt om hun eigen marktonderzoek aan te passen.’ Dat lijkt logisch, maar in de praktijk blijkt het een hele uitdaging. De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd in een overzichtelijke infographic. Wat vooral opvalt is dat de vakgenoten uit de Europese live communicatie branche voor dezelfde uitdagingen staan. ‘In één overzicht is duidelijk wat er speelt, we hopen dat de branche hierdoor geprikkeld wordt,’ aldus Maarten.

  • LiveCom Alliance European Industry Survey onthult groei en uitdagingen
  • Willem Visser
    Willem Visser
  • Maarten Schram
    Maarten Schram

De belangrijkste onderzoeksresultaten

 

1. Meer groei, dalend rendement
Budgetten en het aantal events nemen toe. Er is meer mogelijk, maar er wordt ook veel meer verlangd. ‘De verwachtingen liggen hoog en ‘doing more for less’ is een hardnekkig mantra. En juist bij gelijkblijvende budgetten blijkt het uitdagend om aan het ambitieniveau te voldoen en de gestelde doelstellingen te realiseren. De evolutie van ons vak en businessmodel, speelt hier ook een rol,’ licht Maarten toe.

2. Tekort aan talent
Het is een uitdaging om talent te vinden. ‘In de fase waarin ons vakgebied zich bevindt, is er juist grote behoefte aan talent en een goede aansluiting op het werkveld. Dwarse denkers met een frisse kijk. Jonge honden met energie en ambitie, maar ook met de juiste verwachtingen van en kijk op dit vakgebied.’

‘Als LiveCom Alliance doen we een appèl aan de industrie. Zorg dat er middels initiatieven en projecten wordt geïnvesteerd in een kweekvijver van talent en dat je blijvend investeert in opleiding van eigen mensen. Branchevereniging IDEA heeft in dit kader partnerships met zeven hogescholen. Als onderdeel hiervan organiseren we jaarlijks IDEA Talent Scout, waarbij de carrière van de grootste talenten een kick start krijgen. De Masterclasses on Tour, waarin we wisselend actuele thema’s belichten, organiseren we met én bij de partner hogescholen. Deze zijn toegankelijk voor studenten maar tegelijkertijd ook bedoeld om de ‘zittende garde’ blijvend te ontwikkelen. Om een brug te slaan tussen opleiding en praktijk geven we advies over het onderwijsprogramma, door zitting te hebben in verschillende werkveldcommissies. Tegelijkertijd is het belangrijk om de nieuwe generatie te omarmen. Dus aandacht besteden aan stages en luisteren naar wat ze ons te bieden hebben.’

3. Meer samenwerken
Co-creatie tussen opdrachtgever en bureau of tussen bureau en partners heeft zijn nut al bewezen. Maarten ziet nu ook steeds meer samenwerking tussen bureaus onderling. ‘Door het blenden van verschillende disciplines in het MarCom domein, ontwikkelen zich zowel 360 graden bureaus als gespecialiseerde agencies. En er ontstaat onderlinge samenwerking waarbij event en live communicatiebureaus steeds vaker in de lead zijn of een cruciale rol vervullen bij de totstandkoming van campagnes.’

Creativiteit met impact inzetten

‘Bij IDEA stimuleren we live communicatie bureaus om hun netwerk in het MarCom domein op en uit te bouwen. We claimen onze volwaardige positie in dit domein, dat we onlangs onder andere met eenpartnership tijdens Het Grote Marketing Congres. Door ons te verbinden met collega’s in het creatieve domein, creëren we met elkaar creativiteit met impact,’ besluit Maarten.

Door > Saskia van Muijlwijk

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!