Live communicatie: van onderbuikgevoel naar harde cijfers dankzij IDEA marktonderzoekLive communicatie: van onderbuikgevoel naar harde cijfers dankzij IDEA marktonderzoek
Back Back Nieuws

Live communicatie: van onderbuikgevoel naar harde cijfers dankzij IDEA marktonderzoek

07 juli 2017

IDEA, de branchevereniging voor de leading live communicatie bureaus in Nederland, staat aan de vooravond van haar derde lustrum. Een goed moment voor voorzitter Eva Annokkee en verenigingsdirecteur Maarten Schram om ons mee te nemen in hun enthousiasme voor het vak; wat zijn de ontwikkelingen en kansen in de branche?

Uitkomsten marktonderzoek

Live communicatie bureaus zijn tegenwoordig van vele markten thuis. De huidige event professional is een conceptdenker met brede kennis en vakmanschap, heeft een brede kring van professionele partners en is in staat de vaak abstracte wens van een opdrachtgever om te zetten in een concreet concept voor een event of campagne. De perfecte basis voor het vormen van duurzame relaties tussen merken en bureaus. Dit wordt bevestigd door het IDEA marktonderzoek onder opdrachtgevers, want hieruit blijkt dat:

  • 40% van de opdrachtgevers de rol van bureaus voornamelijk creatief ziet
  • 25% een gecombineerde rol ziet, zowel creatief als een strategisch partner
  • Ruim 40% met 1 live communicatie bureau werkt
  • 36% met maximaal 2 bureaus werkt, waarbij in sommige gevallen bureaus met verschillende disciplines worden ingezet

Maarten: ‘Events zijn een geïntegreerd onderdeel geworden van de marketingstrategie. Opdrachtgevers leunen vaker op strategisch niveau op de bureaus en de behoefte aan consultancy neemt toe. Het bedenken, creëren en realiseren van effectieve live experiences, steeds vaker ingebed in een campagne, vergt brede vakkennis en ervaring. Niet alleen van live communicatie, maar ook van andere media. En juist hier spelen de bureaus een belangrijke rol.’

  • Obsession Evenementen & Communicatie - EU Voorzitterschap 2016
    Obsession Evenementen & Communicatie - EU Voorzitterschap 2016
  • de Otter creators - Lexus
    de Otter creators - Lexus
  • IDEA - The Experience Conference
    IDEA - The Experience Conference
  • Bureau voor Reuring - Press Launch Volvo Ocean Race Akzo Nobel
    Bureau voor Reuring - Press Launch Volvo Ocean Race Akzo Nobelv

Actieve en gezamenlijke ontwikkeling

‘Bureaus grijpen deze kans’, vertelt Eva. ‘Ze ontwikkelen andere expertises en zetten die ook zo in de markt. Er wordt niet afgewacht wat er aan de kant van de klant of de economie gebeurt, maar actief gekeken hoe zij hun businessmodel aan kunnen passen om als partner van de opdrachtgevers evenementen op strategisch – creatief niveau een plek te geven in het marketingbeleid. Een concreet gevolg voor het businessmodel is bijvoorbeeld, dat je mensen met andere vaardigheden in je organisatie nodig hebt, zoals bijvoorbeeld marketing en communicatie. Zij moeten in staat zijn om de vraag van de klant te doorgronden, om op basis daarvan te beoordelen of de briefing ook overeenkomt met het gewenste resultaat. Deze ontwikkeling maakt de branche samen met opdrachtgevers én suppliers door, we ontwikkelen elkaar. Dat bleek ook tijdens The Experience Conference, die we dit jaar voor de tweede keer organiseerden voor zowel opdrachtgevers als vakgenoten. Daar kregen we veel positieve reacties op van alle partijen.’

Betere resultaten door langdurige relaties

‘Hoe meer je op de strategische stoel gaat zitten, hoe meer je binnen een organisatie in staat bent om de dialoog aan te gaan’, aldus Maarten. ‘Je kunt als bureau echt in de huid van het merk kruipen. De samenwerking kan hierdoor ook langduriger en intensiever worden, als bureau kun je meer betekenen voor de opdrachtgever. Misschien zelfs voor andere doelgroepen of meerdere vestigingen, mogelijk ook internationaal. Zo ontstaat een duurzame relatie, waarbij je door in elkaar te investeren ook veel betere resultaten krijgt’, vult Eva aan.

Ontwikkeling branche

Deze ontwikkelingen hebben natuurlijk ook gevolgen voor de activiteiten die IDEA voor haar leden organiseert. ‘Naast de jaarlijkse ledenvergadering bieden we inhoudelijke sessies aan, we delen inzichten, kennis en visie met elkaar, maar ook de eerdergenoemde The Experience Conference is een goed voorbeeld; een event over de marketingkracht van live. Welke kansen zie jij, hoe ga jij om met de veranderende behoefte van opdrachtgevers en welke uitdagingen brengt dit met zich mee?’, vertelt Eva. ‘Je merkt aan alles dat er signalen op groen staan. We roepen al jaren dat live juist in deze online wereld een sustainable toekomst heeft. We zijn erg blij dat dit nu ook uit het onderzoek komt.’ Maarten: ‘Dit marktonderzoek voeren we twee keer per jaar uit en het aantal respondenten groeit. Door op deze manier data te verzamelen kunnen we ons samen sterk maken om de branche te ontwikkelen en de kracht van live nog sterker duiden.’ 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!